E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #7691  door easy rider
 
Vandaag een set frisse veerpoten geplaatst. Ik had nog een reserve set liggen dus die eerst helemaal ui elkaar getrokken en weer nieuw gemaakt.
IMG_0999.JPG
IMG_1002.JPG
Vervolgens de set netjes schoon gemaakt en de roest behandeld met fosforzuur. De roest wordt dan omgezet in een knetterharde laag die je zo over kan spuiten.
IMG_1003.JPG
Toen de zaak goed in de primer gezet en alle delen in kleur gespoten.
IMG_1008.JPG
Vervolgens hier en daar nog wat blanke tectyl er op en het zaakje kan weer jaren mee
IMG_1009.JPG
Ow ja, Ik heb nu Sachs schokdempers in de poten zitten. In de oude poten zaten Monroe's die bij nader inzien nog goed zijn.
IMG_0998.JPG
Punt is nu echter dat de TDS nu iets van 2 centimeter hoger op de poten staat dan voorheen, er zit namelijk verschil in de veren zo je kan zien in dit topic.

Oude veer (met groene streep):
IMG_1010.JPG
Nieuwe veer (met rode streep):
IMG_1001.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7716  door easy rider
 
Enfin, de TDS staat op nieuwe voorpoten. Nu rijd ik dus de dag daarna bij mij in de wijk, je kent het wel zo een woonerf met om de twee en een halve meter een enorme bult in de weg om de snelheid er uit te halen zodat wij de kindertjes niet plat rijden. Ik ga dus over zo een bult en hoor links achterin een klap maar verder merk ik niet veel aan het rijgedrag van de auto.

Volgende dag toch maar even de zaak uit elkaar getrokken want de TDS moet natuurlijk weer voor de APK volgende week en zie hier het resultaat.
IMG_1011.JPG
Een gebroken bovenste veerschoten. Dit is dus het resultaat van 20 jaar lang met je auto in de pekel rijden in de winter, het zou verboden moeten worden. Op de volgende foto is nog beter te zien wat 6 ton kilometers en pekel doet met je veerschoten, ter illustratie er naast een nieuwe (had ik nog op voorraad :mrgreen:)
IMG_1013.JPG
Natuurlijk zat alles knetter vast en heb de onderkant van de demper er af moeten trekken met een trekker waarbij ik rubber dwars door de demper heen trok. Vervolgens heb ik het rubber in stukken gesneden en de overgebleven bus rood gestookt en met een vuistje bewerkt waarna deze eindelijk los kwam. Ook heb ik de hydrauliek leiding in stukken moeten zagen want de wartels op de leidingen zaten ook helemaal vast gerot.

Gelukkig heb ik twee reserve sets van deze dempers op voorraad liggen waarvan een demper met een veer er op. Ik heb deze netjes opgebouwd, nieuw leidinkje er op en klaar zijn we weer. Zoals gewoonlijk zet ik alles netjes in elkaar met kopervet en zo hier en daar wat zinkspray en blanke tectyl. Ik wil toch per slot van rekening 1 miljoen kilometers op de TDS gaan zetten.
IMG_1015.JPG
Maar nu komt het: de TDS staat nu ineens links achter 1 centimeter hoger :evil: .

Mijn vermoeden dat ik een M-Tech veren pakket heb wordt steeds duidelijker. De vorige eigenaar adverteerde ook dat deze auto een M-Tech onderstel had maar omdat deze man later een enorme blaaskaak bleek heb ik hem nooit geloofd, zo waren er namelijk nog meer zaken die toen der tijd vervangen zouden zijn maar dat bleek achteraf niet zo te zijn dus vandaar mijn argwaan tegenover de verkoper.

Maar goed, de TDS moet dan zo maar even door de APK en later ga ik dan wel 2 achterdempers opbouwen met nieuwe delen en mijn oude M-Tech veren. Voor ga ik ook weer de oude veren terug plaatsen want ik vind het nu geen gezicht dat hij zo hoog op de poten staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7834  door easy rider
 
En de TDS is vandaag weer zonder problemen door de APK keuring gekomen. Natuurlijk had ik mijn engine-saver aan boord in geval van een herkeuring met roet meting maar dat was niet nodig.

Alleen wel een beetje jammer dat ik voorafgaande aan de keuring mijn interkoeler heb opgeblazen :o

Ik dacht, kom laat ik de uitlaat even schoonblazen voor het geval dat ik een roetmeting krijg bij een eventuele herkeuring. Ik trap de TDS dus met goed warme motor even flink op de staart en de gechipte M51 gebint te brullen en krijgt een turbodruk van 1,5 bar waarbij hij dan natuurlijk even een enorme zwarte patat walm uitbraakt. Eenmaal aangekomen bij het keuring station zie ik terwijl de auto op de brug staat dat de hele voorbumper aan de binnenkant onder de olie zit. In de interkoeler van een M51 ligt altijd wat olie welke afkomstig is vanuit de turbo, een redelijk normaal fenomeen. Gelukkig verteld de keurmeester mij dat een dergelijke lekkage geen afkeurpunt is dus dat was geen probleem.

Vervolgens later even 1 van onze forum leden opgetelefoneerd waarvan ik wist dat die nog 2 interkoelers had liggen. Hij gaat ze opsturen en als ik ze binnen heb trek ik er 1 uit elkaar om deze vervolgens weer dicht te lijmen met rubberkit zodat deze nooit meer zal lekken.
 #8043  door easy rider
 
Na de interkoeler heeft ook de automaatbak koeler het begeven, fijn nog even een oliespoor getrokken op straat. :twisted:
IMG_1033.JPG
Tijdens het sleutelen er achter dat ik twee afgebroken draadeinden heb waarmee het uitlaatspruitstuk op de kop zit gebout.
IMG_1034.JPG
Maar goed, wat wil je ook na 20 jaar en 6 ton :mrgreen: Ik heb weer een berg onderdelen besteld met korting bij de stealer want.....

We gaan de hele voorkant aan pakken nu, nieuwe automaatbak koeler er in, verse verdamper met fan er in, motoroliekoeler fluschen, nieuwe seals plaatsen en netjes maken, alles spuiten en tectyleren.

Wordt vervolgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #8169  door easy rider
 
En de TDS rijdt weer.

Ik had 2 afgebroken tapeinden in de kop zitten, die heb ik uitgeboord en kon gelukkig de schroefdraad opsnijden.

Wat heb ik allemaal beetgepakt:

Alles uit de voorkant weggehaald,
Heel de zaak schoongemaakt, ontroest, weer in kleur gespoten en in de blanke tectyl gezet,
Verse interkoeler geplaatst,
Nieuwe Airco verdamper geplaatst,
Fan motor gereviseerd,
Motoroliekoeler geflushed en gespoten,
Nieuwe automaatbak koeler geplaatst,
Slang laten maken voor automaatbak koeler,
1 liter Dextron III extra in de bak geduwd,
Stuurbekrachtiging koeler ontroest en gespoten,
Alle kunststof luchtgeleidingskappen vervangen,
12 tapeinden van uitlaatspruitstuk vervangen.

En zie hier het resultaat.
P6020022.JPG
En hoe druk je nu een liter extra in de 5HP18? nou zo dus.
IMG_1039.JPG
Ik draai een plug uit de bak en sluit daar de slang op aan, onder verval gaat de ATF er dan in.

En omdat ik ontdekte dat alle koelers en andere zaken behoorlijk gebombardeerd zijn geweest de afgelopen 20 jaar door steenslag heb ik achter de grill en achter de gaten in de M-Techniek spoiler zwart gaas gemaakt zodat stenen en dergelijke niet meer naar binnen kunnen en zaken kunnen beschadigen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #8244  door easy rider
 
Sow, de airco is weer afgevuld.
IMG_1043.JPG
Vrijdag schijnt het warm te worden dus dan kunnen we lekker fris toeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #8245  door epmans
 
en ik heb nu ook nog veerpoten met een veer met blauwe stip!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #8246  door easy rider
 
Ik heb mij werkelijk een breuk gezocht op internet naar die kleur codes maar ik kan niets vinden waaruit duidelijk blijk hoe e.e.a. in elkaar zit.

1 ding weet ik uit eigen ervaring wel:

Rood = Standaard
Groen = M-Tech
 #8247  door JerunK
 
Easy, als ik je verhaal goed begrepen heb heeft jouw auto dus altijd een set-up gehad met M-tech veren met standaard dempers?
 #8327  door easy rider
 
Yep, nooit geen centje last gehad daarmee. Wat ik nu wel merk met de gewone veren is dat ik minder hard door de bocht kan. Er is bij ons een bochtje met een flauwe kom waar ik eerst met 100 door heen kon en nu begint de achterkant met 90 al te glijden. Maar snel weer die M-Tech veren terug plaatsen denk ik.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12