E34Forum.nl

 #27958  door Machiel
 
Zodra de temperaturen weer een beetje draaglijk worden ben ik van plan de pakking van mijn oliefilterhuis te vervangen. Ik heb een paar filmpjes bekeken, maar ik kon er geen eentje vinden van een E34 met een M50 motor. Daarom hier maar even checken of ik het goed heb begrepen en een paar vragen daarbij. Wie weet kunnen we er een leuke how-to van maken voor het nageslacht.
  1. De min van de accu loskoppelen.
  2. Als het goed is hoef je niet je olie uit de motor te laten lopen. Zeker als die al een tijdje stil heeft gestaan.
  3. Bentley (manual) zegt dat de kvs ventilator en de behuizing ervan eraf moeten, maar YouTube zegt dat het niet hoeft. Wie heeft er gelijk?
  4. Dynamo eraf halen (moet die ook helemaal los worden gemaakt of kan die lafjes ergens tegenaan blijven liggen?)
  5. Mij is ook niet helemaal duidelijk of de stuurpomp nu wel of niet los moet worden gekoppeld. Weet iemand dat?
  6. Bouten filterhuis losdraaien en de VANOS leiding ontkoppelen. Normaal gesproken een mooi moment om de VANOS leiding te vervangen, maar dat heb ik vorig jaar al gedaan.
  7. En vanaf hier kun je de pakking vervangen en weer terug opbouwen als het goed is.
  8. Heeft het zin om meteen je oliedruksensor te vervangen? Of gaan die niet zo snel stuk?
  9. Zijn er nog andere zaken die je nu het beste ook meteen kunt vervangen?
 #27959  door johan525
 
Ik heb even gekeken op internet en het lijkt wel heel erg op dezelfde operatie op een M54. En die heb ik al een paar keer gedaan.

Olie kun je gewoon in de motorlaten. Er lekt wel wat uit, maar niet heel veel.

Bij de e39 heb ik de fan laten zitten. Dat was wel even priegelen met het loshalen van de multiriem van de dynamo en stuurpomp. Verder heb ik ook deluchtinlaat eraf gehaald voor wat meer ruimte.

De dynamo kun je het beste loshalen. Hij moet toch van het filterhuis af en dan heb je enkel nog de draden aan de achterkant en daar kun je makkelijk bij.

De stuurpomp kun je loshalen van de steun/filterhuis en aan de onderkant met een paar blokken hout ondersteunen. Op deze manier kan de olie in het systeem blijven.

Ik heb in al die jaren BMW nog nooit een deffecte oliedruk sensor gehad. Ik heb bij mijn M54 wel de koolboorstels (incl. regelaar) van de dynamo vervangen. En dat was in mijn geval ook heel erg nodig.
Je kunt overwegen om de multiriem en spanner / omloop rol te vervangen. Maar dan moet de airco pomp riem er ook af.
 #27962  door Machiel
 
johan525 schreef: 11 feb 2021, 18:18 Ik heb bij mijn M54 wel de koolboorstels (incl. regelaar) van de dynamo vervangen. En dat was in mijn geval ook heel erg nodig.
Je kunt overwegen om de multiriem en spanner / omloop rol te vervangen. Maar dan moet de airco pomp riem er ook af.
Bedankt voor je reactie en je tips! Koolborstels vervangen is inderdaad een goed plan. Geen idee of dat ooit al een keer gebeurd is, maar heel duur zal dat niet zijn.

In aanvulling nog op mijn eerste bericht: de reden dat ik de pakking van het oliefilterhuis wil vervangen is een lichte olielekkage. Het gaat om een paar druppels per week. VANOS leiding heb ik dus al vervangen. En bij de volgende oliewissel vervang ik ook de o-ring onderop bij de oliepeilsensor. Het is zeer lastig te zien waar de lekkage precies zit, vandaar deze trial-and-error methode.
 #27964  door danny-ex-touringE34
 
""Koolborstels vervangen, Geen idee of dat ooit al een keer gebeurd is"". Is aan te raden de slijtage van de collector te controleren. Als die erg ver is gesleten, dan is je nieuwe regelaar misschien te snel weg gevreten.
Zou bij het oliefilterhuis nog extra afdichtkit (dirko oid) langs de buitenrand gebruiken; dat 'inleg rubber dichting' kromp ergens bij mij na 3 mnd alweer. Dus weer oliedruppels op de motor en oprit. Kon ik nog een keer het spul loshalen. Groeten, Danny