E34Forum.nl

 #27958  door Machiel
 
Zodra de temperaturen weer een beetje draaglijk worden ben ik van plan de pakking van mijn oliefilterhuis te vervangen. Ik heb een paar filmpjes bekeken, maar ik kon er geen eentje vinden van een E34 met een M50 motor. Daarom hier maar even checken of ik het goed heb begrepen en een paar vragen daarbij. Wie weet kunnen we er een leuke how-to van maken voor het nageslacht.
  1. De min van de accu loskoppelen.
  2. Als het goed is hoef je niet je olie uit de motor te laten lopen. Zeker als die al een tijdje stil heeft gestaan.
  3. Bentley (manual) zegt dat de kvs ventilator en de behuizing ervan eraf moeten, maar YouTube zegt dat het niet hoeft. Wie heeft er gelijk?
  4. Dynamo eraf halen (moet die ook helemaal los worden gemaakt of kan die lafjes ergens tegenaan blijven liggen?)
  5. Mij is ook niet helemaal duidelijk of de stuurpomp nu wel of niet los moet worden gekoppeld. Weet iemand dat?
  6. Bouten filterhuis losdraaien en de VANOS leiding ontkoppelen. Normaal gesproken een mooi moment om de VANOS leiding te vervangen, maar dat heb ik vorig jaar al gedaan.
  7. En vanaf hier kun je de pakking vervangen en weer terug opbouwen als het goed is.
  8. Heeft het zin om meteen je oliedruksensor te vervangen? Of gaan die niet zo snel stuk?
  9. Zijn er nog andere zaken die je nu het beste ook meteen kunt vervangen?
 #27959  door johan525
 
Ik heb even gekeken op internet en het lijkt wel heel erg op dezelfde operatie op een M54. En die heb ik al een paar keer gedaan.

Olie kun je gewoon in de motorlaten. Er lekt wel wat uit, maar niet heel veel.

Bij de e39 heb ik de fan laten zitten. Dat was wel even priegelen met het loshalen van de multiriem van de dynamo en stuurpomp. Verder heb ik ook deluchtinlaat eraf gehaald voor wat meer ruimte.

De dynamo kun je het beste loshalen. Hij moet toch van het filterhuis af en dan heb je enkel nog de draden aan de achterkant en daar kun je makkelijk bij.

De stuurpomp kun je loshalen van de steun/filterhuis en aan de onderkant met een paar blokken hout ondersteunen. Op deze manier kan de olie in het systeem blijven.

Ik heb in al die jaren BMW nog nooit een deffecte oliedruk sensor gehad. Ik heb bij mijn M54 wel de koolboorstels (incl. regelaar) van de dynamo vervangen. En dat was in mijn geval ook heel erg nodig.
Je kunt overwegen om de multiriem en spanner / omloop rol te vervangen. Maar dan moet de airco pomp riem er ook af.
 #27962  door Machiel
 
johan525 schreef: 11 feb 2021, 18:18 Ik heb bij mijn M54 wel de koolboorstels (incl. regelaar) van de dynamo vervangen. En dat was in mijn geval ook heel erg nodig.
Je kunt overwegen om de multiriem en spanner / omloop rol te vervangen. Maar dan moet de airco pomp riem er ook af.
Bedankt voor je reactie en je tips! Koolborstels vervangen is inderdaad een goed plan. Geen idee of dat ooit al een keer gebeurd is, maar heel duur zal dat niet zijn.

In aanvulling nog op mijn eerste bericht: de reden dat ik de pakking van het oliefilterhuis wil vervangen is een lichte olielekkage. Het gaat om een paar druppels per week. VANOS leiding heb ik dus al vervangen. En bij de volgende oliewissel vervang ik ook de o-ring onderop bij de oliepeilsensor. Het is zeer lastig te zien waar de lekkage precies zit, vandaar deze trial-and-error methode.
 #27964  door danny-ex-touringE34
 
""Koolborstels vervangen, Geen idee of dat ooit al een keer gebeurd is"". Is aan te raden de slijtage van de collector te controleren. Als die erg ver is gesleten, dan is je nieuwe regelaar misschien te snel weg gevreten.
Zou bij het oliefilterhuis nog extra afdichtkit (dirko oid) langs de buitenrand gebruiken; dat 'inleg rubber dichting' kromp ergens bij mij na 3 mnd alweer. Dus weer oliedruppels op de motor en oprit. Kon ik nog een keer het spul loshalen. Groeten, Danny
 #28071  door Machiel
 
Ik ben eraan begonnen. Ventilator en behuizing er toch maar even afgehaald, want die ruimte heb je echt nodig. Wat een crime om die bouten (waarmee de dynamo bevestigt is) los te krijgen! Die bovenste ging wel, maar bij een van de onderste zat er achterop nog een moer waar je nauwelijks bij kunt. Ik vraag me af of die moer standaard is. Geen enkel DIY-tje op YouTube, noch de Bentley manual vermeldt dit.

Even had ik hoop dat het maar twee bouten waren waarmee de dynamo bevestigd zit, maar helaas bleek er nog een derde te zijn. Daar ga ik morgen weer verder mee.

Ik voel trouwens op de as van de dynamo een heel klein beetje speling. Echt minimaal, maar toch. Is dat normaal? Want anders laat ik hem wellicht helemaal reviseren.
 #28073  door Machiel
 
Update: de dynamo zit (bij mij althans) met maar twee bouten vast. De reden dat ik hem niet los kreeg was omdat de dynamo goed ingeklemd zat in zijn steunen. Het was 'slechts' een kwestie van goed wrikken en trekken om hem los te krijgen. Ook heb ik het luchtfilter en zijn behuizing er toch maar uitgehaald. Dat had ik eigenlijk eerder moeten doen, want dan kun je er veel beter bij en alles ook veel beter zien. :oops:

De koolborstels van de dynamo waren echt aan vervanging toe. Nieuwe spanningsregelaar is besteld, maar verder ga ik aan de dynamo niets doen.
20210510_134144.jpg
Vanaf dit punt is het eigenlijk vrij eenvoudig. Het oliefilterhuis zit met zes bouten in het blok en die kreeg ik redelijk eenvoudig los. Wel eerst de VANOS-leiding en de oliedrukschakelaar losgekoppeld. Die laatste ga ik overigens toch vervangen. Was maar iets van een tientje of zo. Met wat lichte dwang trek je vervolgens het filterhuis eraf. Voor mij was het toen direct duidelijk dat hier ook de bron van de olielekkage zit. Zie maar hoe het spoor van viezigheid begint bij de hoek rechtsonder waar de pakking zit. Wel het scherm even een kwart slag tegen de klok indraaien voor de beste kijkerservaring...
20210510_163431.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28081  door danny-ex-touringE34
 
Zo'n inleg rubberen pakking veroorzaakte tot 2 keer toe bij mijn M50 motor behoorlijke lekkage. Ik heb toen bij de 3e montage ook nog vloeibare pakking gebruikt: dun aan de binnenkant en de buitenrand wat meer. Daarna geen lekkage meer gehad. Groeten, Danny
 #28082  door Machiel
 
Dank voor de tip, Danny! Hadden jouw pakkingen zichtbare schade? Bij mij zit er ergens een klein scheurtje in, maar hij is niet helemaal door gescheurd. Ik vond het rubber ook nog vrij soepel aanvoelen eigenlijk, maar ik weet nog niet hoe soepel een nieuwe is.
 #28083  door danny-ex-touringE34
 
Ja, man. Heel vreemd: op een plek aan de onderrand zat tot 2x toe een verdunning in de pakking , ééntje die bv. ook ontstaat als je een rubber'draadje' uitrekt.
Op die manier kon het daar niet meer afdichten; met die vloeibarepakking kon die eventuele lekkage bij de 3e montage zich niet meer voordoen. Groeten, Danny