E34Forum.nl

 #21283  door MCMOUS
 
Na een rondje snelweg blok onder de olie, komt uit gaatje boven aan de peilstokbuis.
Ontluchting van blok naar luchtfilter is vrij.
Heeft het slangetje vanuit onderkant inlaatspruutstuk ook met Carterontluchting /ventilatie te maken?
Auto rijdt verder prima, geen voor mij opmerkelijke zaken...
Of zou hier toch een (gebroken) zuigerveer de boosdoener kunnen zijn?
 #21305  door danny-ex-touringE34
 
edit "" een (gebroken) zuigerveer de boosdoener kunnen zijn? "".

Dan moet je uitlaat blauw pluimen(olieverbruik). Kun je testen(2 man is makkelijker) door in de 3e versnelling redelijk hoog in de toeren te gaan( ± 4000), gas los tot zo'n 2500-3000 en dan stevig gas erop. Op dat moment dikke blauwe pluim= olieverbranding. Kans op een slechte/kapotte zuigerveer. Groeten, Danny
 #21318  door easy rider
 
De ontwerpers van het M51 blok hebben er voor gekozen om de peilstokbuis zo te ontwerpen dat als de carterdruk te hoog oploopt de motorolie uit het klein gaatje bovenin de peilstokbuis komt. Een te hoge carterdruk komt bij een M51 motor door vastzittende zuigerveren of versleten/slappe zuigerveren. Eerst zal je de zuigerveren schoon moeten maken met een anti-carbon en dan moet je je motorolie flushen. De anti-carbon en engine flush kan ik je leveren. Heb je na deze behandeling nog een te hoge carterdruk dan moeten de zuigerveren vervangen worden. Ik heb zelf al diverse malen met de anti-carbon en engine flush een M51 gered.

Mail mij maar even je mobile nummer dan leg ik je uit hoe e.e.a. in zijn werk gaat.
 #21390  door easy rider
 
De M51 heeft niet echt een carterventilatie die verstopt kan raken. Het enige wat je hebt is een soort kamer in het klepdeksel waar een pannenspons achtige staalwol in zit en die raakt nooit verstopt. Je kan die staalwol ook niet verwijderen om schoon te maken. Wel kan je het klepdeksel een dag of wat in de diesel zetten en dan uitspoelen, meer kan je niet doen.
 #21685  door MCMOUS
 
Enkele weken geleden de behandeling gedaan zoals Easy hierboven beschrijft, leek in eerste instantie niet geholpen te hebben echter wonderbaarlijk vrij kort daarna nergens geen oliesporen meer!
Easy nog(maals) super bedankt voor deze gouden tip!
 #21689  door easy rider
 
Graag gedaan. Het lijkt er op dat er dan toch nog wat vuil tussen de zuigerveren en zuigerveergroef zat wat nu toch los is gekomen. Hierdoor kan de zuigerveer weer bewegen en afdichten.
 #24953  door MCMOUS
 
carterdruk weer terug,.... 'oorzaak' mogelijk dat de auto afgelopen 4 maanden slechts enkele keren per week korte ritjes heeft gehad!?

@Easyrider; was dat jou diverse malen gelukt met eenzelfde blok (ook)?

Ik ga het binnenkort in ieder geval weer proberen met die carbon reiniger en olieflush!
 #24992  door easy rider
 
Yep, met mijn eigen blok.

De M51 zijn nu niet bepaald "state of art" en met de huidige motorolie en brandstoffen vervuilend die nogal. Wel zijn ze gemaakt voor lange afstanden dus een uurtje knallen op de snelweg zorgt ook voor een schonere motor dan af en toe wat stadsverkeer rijden.