E34Forum.nl

 #22573  door E34NB
 
Mijn eerste bericht:)
Ik heb mijzelf voorgesteld in dit bericht viewtopic.php?f=8&t=2318

Er lijkt één probleem te zijn dat misschien wel niet dezelfde oorsprong kent.

Als de bak/motor maar enigszins warm is begint hij te bokken.
-Stationair zowel in de R als in D. Valt soms uit, lijkt vochtigheid afhankelijk
- Bij 80 schakelt hij met een abrupte bonkt over met toename van ongeveer 500 toeren.
- automaatbak zweet, maar was volgens apk garage (Peugeot Stadskanaal) op niveau.
- sinds afgelopen zomer wordt de dynamo iets viezer. Ik heb de inlaat er nog niet af gehaald om te kijken.
- 1 keer stil gestaan terwijl er nog 7 liter in zat teruggerekend van 80L.

1. Cees uit soest geeft aan dat het de koppelomvormer kan zijn, maar dat is op afstand telefonisch beoordeeld, omdat soest best wel ver is voor mij.
2. Buursema uit Leek gaf vanmiddag aan na een testrit aan dat het 3 dingen kon zijn> dynamo te weinig spanning, iets in de automaat, hogedrukpomp diesel. De monteur heeft geen testrit gemaakt, maar schakelde van de R > D en viel toen uit.
Hij wist met zekerheid te zeggen dat het de hogedrukpomp moest zijn en dan wel de kop (elektronische deel). Ze waren er al bang voor, omdat ze kort geleden iemand met hetzelfde probleem hadden, maar hun revisie bedrijven kunnen geen losse onderdelen meer krijgen.
Een nieuwe pomp is bij Buursema de enige optie.

Maar wat zijn mijn opties nu echt?
Waarom zeggen 2 specialisten wat anders? Is een revisie ook een oplossing of worden er dan alleen pakkingen vervangen?
Ik lees iets over stationair toerental verhogen ivm sleepcontacten en ik kom &SN tegen uit Deinze (oost-vlaanderen) https://www.tweedehands.nl/vacatures-di ... 41464.html

Wie heeft er nog een tip?
 #22598  door E34NB
 
Inmiddels weet ik het BOSCH nummer van regeldeel (onderdeel B), die volgens Buursema stuk zou zijn.
0460 406 995 pomp compleet
2467 135 141 regeldeel


Afbeelding
 #22617  door easy rider
 
E34NB schreef:...Waarom zeggen 2 specialisten wat anders?...
Waarschijnlijk omdat ze er zelf niet genoeg verstand van hebben. Die gast die zegt dat de koppelomvormer stuk is vind ik helemaal hilarisch.

Zo aan jou verhaal te lezen moet de pompkop afgesteld worden, dat elektronische gedeelte met de servo motor. Als je dat gaat doen moet je er eerst voor zorgen dat alles goed getimed staat, dus nokkenas stellen, pomp timing en dan pas pompkop stellen. Er zijn nog weinig monteurs in Nederland die dat kunnen. Ik kan het voor je doen maar er zijn nog 2 wachtenden voor je. Je maakt de meeste kans bij de BMW dealer en dan moet je een monteur treffen die altijd aan de M51 gewerkt heeft.

Is alles eenmaal goed afgesteld en je hebt nog problemen, afslaan van de motor als je hem in D zet, dan zit je inderdaad aan een nieuwe pomp en zie daar maar eens aan te komen.

Eerst heb ik een paar vragen en gaan we een paar testjes doen:

1/ Hoeveel kilometer staat er op het blok?
2/ Start de motor goed als hij koud is met volle tank?
3/ Start de motor goed als hij warm is met volle tank?
4/ Start de motor goed als hij koud is op reserve?
5/ Start de motor goed als hij warm is op reserve?
6/ Duikt het stationair toerental in elkaar als je de automaat van P in D zet (met voet op de rem en koude motor)?
7/ Duikt het stationair toerental in elkaar als je het licht aan zet (bak in P en koude motor)?
8/ Duikt het stationair toerental in elkaar als je de automaat van P in D zet (met voet op de rem en warme motor)?
9/ Duikt het stationair toerental in elkaar als je het licht aan zet (bak in P en warme motor)?
10/ Wat is de constante boordspanning?

N.B. met warme motor wordt bedoeld: naald van de koelwatertemperatuur meter in het midden en dan nog 10 kilometer rijden (motorolie temperatuur is dan 65 graden).

Beantwoord eerst even deze vragen dan gaan we verder.
 #22628  door E34NB
 
Waarschijnlijk omdat ze er zelf niet genoeg verstand van hebben.
Dat was ook exact de reden dat ik meer onderzoek heb gedaan bij Ivo Christov E28 gisteren (3-jan.).
Gelukkig zijn er nog altijd echte specialisten, goed om te weten dat ook jij mij wil helpen, jij komt met doeltreffendere oplossingen.

Ik snap je denkstappen en nu klinkt je artikel op ppo.nu waarbij je reageert op Kristof ook logischer voor mij. http://www.ppo.nu/chocolade/index.php?p ... uring-1994
Soms weet je niet waar te beginnen met zoeken en meteen een nieuwe pomp zal niet verhelpen dat de nokkenas slecht staat.
In het uiterste geval weet ik een nieuwe pomp te vinden voor €750 in oost-duitsland op ebay gezien (2 stuks voorraad)..

Ik begrijp dat ik de timing van de IP moet laten nakijken en meteen ook de computer om te kijken of de terugkoppeling van de servomotor in de pompkop wel het juist milliamperage uitstuurd.
Ik hoop dat ze bij Offenga in Franker weten wat ze moeten doen als ik het zo benoem. Aangezien je aangeeft niet meteen tijd voor mij te hebben, lijkt het mij handig om het eerst dichter bij huis te zoeken met de kennis die je mij hebt meegegeven.

Voordat ik deze wagen kocht had ik op bmw-e34.weblink.nl al gelezen over de pomp problemen net voorbij de 200.000km en de soepelheid van de automaat zou eraf zijn bij +/- 240.000.
De antwoorden:
1/ het blijft import, maar gezien de staat lijkt mij de stand van 'net voorbij' 200.326km te kloppen.
2/ Ja, ik heb eigenlijk nooit startproblemen, maar ik start hem dan ook het liefst 1 á 1,5 seconden nadat het gloeilampje is uitgegaan als hij koud is, maar nooit twee keer.
3/ Ja, ook met warme motor laat ik hem voorgloeien, maar start hem daarna direct. Geen problemen dus met volle tank.
4/ Voor de zomer startte ik ook zonder problemen op reserve (lampje). Nadat ik in augustus 1 keer met ´lege tank´ heb gestaan terwijl ik daarna maar 72L kon tankten, heb ik niet meer zo leeg gehad.
5/ idem, ik wil dit wel proberen als dit essentieel is maar dan moet ik een Jerry can mee komende week.
6/ Nee, de toeren zakken dan niet in, maar soms (lijkt weesafhankelijk te zijn) schakelt hij hard/ruw de automaat in.
7/ Nauwelijks> verlichting, stoelverwarming, airco en elektra gebruik iets, maar niet schrikbarend. Gewoon een extra dynamo>motor belasting voor zover ik dat kan inschatten.
8/ Ja 100%, tot zelfs uitvallen van de motor.
9/ ook nauwelijks, P en N eigenlijk geen problemen;
maar in de D gaat zoals dat genoemd wordt 'blaffen'. Het effect wordt nog extremer bij gebruik van bijv. knipperlichten/ alarmlichten. Het punt van inzakken gaat met pulsen, je hoort hem zwaarder lopen schiet 300 toeren omhoog en duwt dan fors tegen de rem in, valt op dat moment terug tot 300 toeren onder stationair. Hij lijkt dan bijna uit te vallen, maar dat is nog niet gebeurt.
Stevig voor een rotonde afremmen wil af en toe eens gebeuren dat hij uitvalt (alleen met warme motor).
10/ voor de betrouwbaarheid> Moet ik dit met lopende koude en warme motor meten op de + pool onder de motorkap?

Ik maak afstanden van 60km, enkeltje woon-werk. Ik weet zeker dat de motor dan echt warm is:)
 #22629  door E34NB
 
Update.
Ik kan aan een nieuw regeldeel komen 2467 135 141 voor €400 excl. btw uit NL.
Maar ik zal eerst Offenga vragen wat zij kunnen betekenen.
 #22630  door ivo
 
easy rider schreef:
E34NB schreef:...Waarom zeggen 2 specialisten wat anders?...
Waarschijnlijk omdat ze er zelf niet genoeg verstand van hebben. Die gast die zegt dat de koppelomvormer stuk is vind ik helemaal hilarisch.
Cees is een goede kerel en monteur met kennis van de M30, weet niet of die veel diesels onder handen heeft.
 #22633  door E34NB
 
Ik wil hem inderdaad niet zwart maken, misschien wel wat mijn fout in de toelichting.
Dat gebeurt snel op internet:(

Ik wil er ook aan toevoegen dat hij mij uitstekend op afstand heeft geadviseerd om diagnose te stellen.
99% kans dat het toch niets met de bak heeft te maken, maar hij heeft op basis van mijn uitleg zijn visie gegeven.
Later heb ik meer onderzoek gedaan en teruggekoppeld bij Cees wat onder anderen tot conclusie kwamen en dat leek hem ook wel logisch.
Hij had vertelde mij toen dat hij meer thuis was in de M30 met de daar bijhorende bakken en niet met diesels en icm automaat van E34.

Geduldige man en ook iemand met zijn specialismen.

Offenga herkende mijn probleem en hebben daar in ieder geval 2 mensen rondlopen met een E34 in bezit die ik gesproken heb. Er staat een afspraak voor 26 januari, waarbij ze de eerder genoemde punten gaan langslopen en kunnen bijstellen.

Ik houd jullie op de hoogte. Wellicht dat easy rider nog wat tips heeft of conclusies kan trekken op basis van mijn bericht van vanmorgen.
 #22640  door easy rider
 
Als het regeldeel stuk zou zijn dan zou de motor helemaal niet lopen. Wel kan het regeldeel versleten of aan vervanging toe zijn maar dan moet je errors krijgen die je uit kan lezen met carsoft of INPA. Heb je trouwens al eens een tandwieltje in je dashboard zien verschijnen als de motor uit viel?

1/ Het lijkt er op dat de opvoerpomp in de tank stuk is of niet aangestuurd wordt, die is dus eerste verdachte.

2/ Voor zover ik het kan bekijken is je centrale plunjer van de pomp versleten en aan vervanging toe wat betekend pomp revisie. 2 ton is echter geen kilometerstand waarbij je al problemen zou moeten hebben met de injectiepomp, dat gebeurd meestal bij 375.000 dus ik denk dat je de zaak nog kan redden met goed afstellen mits de tellerstand klopt. Dat betekend: nokkenas en pomptiming stellen en dan de pompkop stellen. Als je dan nog problemen hebt moet je idd aan revisie denken.

Wat je nu eerst moet doen is: erorrs uitlezen en opvoerpomp in de tank vervangen. Vergeet ook niet om de boordspanning te meten met lopende motor en tijdens rijden en hier te melden. Als je diepe zakken hebt dan zou ik die regelunit kopen, want die worden zeldzaam.
 #22641  door E34NB
 
easy rider schreef:Als het regeldeel stuk zou zijn dan zou de motor helemaal niet lopen. Wel kan het regeldeel versleten of aan vervanging toe zijn maar dan moet je errors krijgen die je uit kan lezen met carsoft of INPA. Heb je trouwens al eens een tandwieltje in je dashboard zien verschijnen als de motor uit viel? wat een informatie opnieuw; ik ben bang dat ik offenga nadrukkelijk moet voorkauwen wat ik gecontroleerd wil hebben. Ergens heb ik het idee dat ze quick en dirty doen gezien de tijd. Ik heb nog nooit een tandwiellampje gezien

1/ Het lijkt er op dat de opvoerpomp in de tank stuk is of niet aangestuurd wordt, die is dus eerste verdachte. maar er zit toch een brandstoffilter tussen waardoor je een soort buffer/vlotterkamer hebt? Het is wel het eerste wat de ANWB zei toen ik die keer met lege tank stond. Ouwe rot in het vak die aangaf met die auto’s begonnen te zijn. Ik kan niet beredeneren of het sinds toen ontstaan is.

2/ Voor zover ik het kan bekijken is je centrale plunjer van de pomp versleten en aan vervanging toe wat betekend pomp revisie. 2 ton is echter geen kilometerstand waarbij je al problemen zou moeten hebben met de injectiepomp, dat gebeurd meestal bij 375.000 dus ik denk dat je de zaak nog kan redden met goed afstellen mits de tellerstand klopt. Dat betekend: nokkenas en pomptiming stellen en dan de pompkop stellen. Als je dan nog problemen hebt moet je idd aan revisie denken.ik heb het idee dat ze zich hier op richten bij offenga. wat betreft de versleten plunjer is nieuwe info, maar ik ga het meenemen

Wat je nu eerst moet doen is: erorrs uitlezen en opvoerpomp in de tank vervangen. Vergeet ook niet om de boordspanning te meten met lopende motor en tijdens rijden en hier te melden. Als je diepe zakken hebt dan zou ik die regelunit kopen, want die worden zeldzaam.
duidelijk verhaal, ik zal een pomp opzoeken dezer dagen, baat het niet schaadt het niet- hij heeft mij tenslotte een keer laten staan met nog brandstof in de tank

correctie op vraag 9/ de toeren zakken inderdaad met hetzelfde effect als wanneer ik vanuit de P of N naar de R of D schakel. Dus wat je vroeg klopt. Als ik dichterbij woonde had ik zeker niet getwijfeld aan jouw expertise en was ik graag naar jou toe gegaan. Voel je niet gepasseerd, dat ik met jouw uitleg het bij een ander opgelost probeer te krijgen