E34Forum.nl

 #23854  door epmans
 
volgens mij kan de startmotor gewisseld worden vanaf de onderkant vd wagen, dus moet je de auto kunnen heffen. Iemand dit al eens gedaan?
ik heb m al op mn brug gehad en ik kan overal bij, niet heel makkelijk maar het is wel mogelijk. Dan loop ik er alleen tegen aan dat ik waarschijnlijk de ratel flink moet verlengen en ikzelf niet zoveel verlengpijpen heb.
hij zit bij de versnellingsbak met twee bouten vast en nog met een bout (17) op het blok. Daarna uiteraard nog de elektra losdraaien (eerst even tikkie los zolang ie op blok/ bak vast zit).

de reden van mijn vraag:
Coach schreef:"Even" de startmotor vervangen; volgens de monteur is dit de kortste weg
Afbeelding

Is nog meer werk dan ik verwacht c.q. gehoopt had.
 #23856  door Bo652
 
Kan mij herinneren dat we het wel eens bij een 525 hebben gedaan, en dan gewoon van boven af.
Wel moest het gehele inlaat gedeelte er af, toen ging het wel, maar makkelijk is anders. :?
 #23862  door Theo
 
Een startmotor verwisselen is een takkewerk bij een BMW, vooral de bovenste bout ervan is een verschrikking.

Toch moet het kunnen zonder de inlaat los te halen. Bij mijn E30 heb ik drie of vier lange verlengstukken nodig gehad voor de ratel en twee ratels. Als je de bovenste bout weet te bereiken met een ratel en twee verlengstukken (onder de inlaat door dus) dan moet je je ratel ergens aan vast zien te meken met tie-raps. Daarna auto omhoog en aan de onderkant verder met die bout, boven langs de versnellingsbak.

Verlengstukken kopen Ep, je moet ze ooit toch hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #23863  door Theo
 
Bij een M20 lukt het met deze 'opstelling'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #23867  door Theo
 
Het is een bout en een moer, die zul je toch met twee stukken gereedschap los moeten maken.
 #23870  door epmans
 
Theo schreef:Het is een bout en een moer, die zul je toch met twee stukken gereedschap los moeten maken.
Ik dacht dat ze allebei door de bak heen in het blok draaien. Straks weer kijken en zoeken dan. Dank!
 #23874  door epmans
 
Theo schreef:Een startmotor verwisselen is een takkewerk bij een BMW, vooral de bovenste bout ervan is een verschrikking.
Bij mijn E30 heb ik drie of vier lange verlengstukken nodig
het gaat hier niet om een E30 of M20 hoor, je hebt je niet vergist he?? M50.
 #23878  door Theo
 
Oh, dan is het een fluitje van een cent :mrgreen:

Natuurlijk heb ik gezien dat het om een M50 gaat, maar die startmotor zit net zo waardeloos gebouwd als bij een M20 of M30.