E34Forum.nl

 #11678  door bmw4love
 
Een kennis heeft een e32 740i die net zo als mij de auto uit de zomerslaap heeft gehaald voor de oldtimer die nu in winterslaap moet.
Hij stond sinds maart netjes gestald, automaatbak heeft bijna niks gelekt, paar druppies op het karton.
Sinds eergister heeft hij een raar geluid van de automaat bij koud en wordt minder als de motor warm is, maar is niet weg.
Lijkt van de koppelomvormer of de oliepomp bak te komen.
Besloten om te kijken of er nog wat olie in kon, auto omhoog, auto achter stukkie extra omhoog.
Auto was helemaal koud, toen gestart, alle versnellingen door met tellen tot 10.
Snel de bout eruit en toen kon er net 400ml extra in voordat er weer olie uit kwam.
Bout/dop er weer in maar het geluid blijft.
Wat kan er zijn gebeurd tijdens de maanden dat hij stil stond?
 #11683  door easy rider
 
Wat moeten we ons voorstellen bij een "een raar geluid van de automaat" ? elke automaat maakt meer mechanisch geluid als hij koud is.
 #11692  door Frank87
 
Pomp:
Als het de pomp is zuigt hij lucht aan en gaat er cavitatie optreden. Dit is niet mogelijk als:
- De juiste olie er in zit (Shell LA (zwart) of ESSO LT (groen). Absoluut geen DIII)
- De olie op niveau zit (Dat heb je gechecked)
- De pomp vorig jaar nog perfect was

De pomp kan niet door stilstand ineens lucht aan gaan zuigen. Misschien de eerste 10 seconden maar dan moet het meteen weg zijn.


Lagering:
- Naaldlager van de koppelomvormer
- Een van de naaldlagers in de bak
- Dubbelrijig tonlager bij uitgaande as
- Sperlager

Welk lager het ook is, als het al jankte, jankt hij nu dus ook. Als je zeker weet dat hij vorig jaar niet heeft gejankt, moet je er even mee gaan rijden en hopen dat de ATF vanzelf door de kiertjes van de lagers gaat lopen om het te smeren. Een jaar zwaartekracht zorgt ervoor dat alles wegzakt en sommige lagers zijn ook voor de ATF wat lastiger te bereiken. Omdat de meeste auto's eens in de vier weken wel eens gestart worden, zijn die nog wel gesmeerd maar een jaar of langer stilstand, kan een hoop doen.


Overig:
Wat mogelijk is, is dat langs de filternek lucht aangezogen wordt door een oude O-ring of uitharding van de O-ring gedurende de stilstand. Dan zou de pan er af moeten en zou je alleen een nieuw filter met nieuwe O-ring moeten monteren. Een filternek waar lucht door kan gaat een gierend geluid geven. Dit is het geluid van de pomp die een beetje lucht binnen krijgt. Vergelijk het met een stuurpomp met te weinig olie.


Vraag:
- Hoeveel heb je al gereden
- Hoeveel km heeft de bak gelopen (boven 350.000 mag revisie al)
 #11700  door bmw4love
 
Tnx Frank!

Heb vorig jaar nieuwe olie + febi filter in zijn bak gedaan -> LA2634.
Het is er als hij koud is en voor de rest hoor je het soms tijdens optrekken.
Kan je hiermee even 3 maanden doorrijden als de bak gewoon normaal schakeld en in zijn achteruit gaat?
 #11701  door Frank87
 
Was het vorig jaar na de filterwissel ook al aanwezig? Of is het pas nu gekomen?

Er wordt beweerd dat FEBI filters jankende geluiden veroorzaken bij de 5HP30. Ik heb bij de 5HP18 goede ervaringen met FEBI filters.

Het monteren van de filters met O ring is in theorie helemaal niet moeilijk maar in de praktijk moet je even goed opletten.

Als het geluid nu pas is ontstaan. Tsja, weetje:
- Als het de pomp is, moet je toch reviseren dus rij de auto maar op
- Als het een lager van de omvormer is, moet je toch reviseren dus rij de auto maar op
- Als het een naaldlager is en het wordt erger, moet je toch reviseren dus rij de auto maar op
- Als het het dubbelrijig lager is en het wordt erger, moet je toch reviseren dus rij de auto maar op

Reden dat je kunt rijden is dat je weet dat het olieniveau gewoon goed is. De zaak zal dus altijd gesmeerd lopen. Ik moet het zelf horen voordat ik zou zeggen of ik bang zou worden of niet.
 #11888  door bmw4love
 
Van het weekend toch maar het filter vervangen voor eentje van filtran, daarna weer gevuld met de olie die eruit kwam.
Er moest totaal 0.2l extra in, vol is vol.

Het lijkt erop dat de o-ring van filtran dunner is dan die van febi.
Het geluid is geheel weg nu!
 #11889  door Frank87
 
Ik was zelf altijd in de veronderstelling dat je wel weg zou komen met een FEBI filter als je het goed monteert.

Nu ben jij de zoveelste die deze klacht had.. Een jankgeluid na een febi swap. Ik denk dat als ik een 5HP30 heb, ik de FEBI filters maar oversla.

Nu bij de 5HP18, heb ik er geen enkel probleem mee.