E34Forum.nl

 #20152  door Lohran
 
Voordat ik weer naar de garage ga met de auto hoop ik dat iemand misschien al een idee hier heeft.

Het betreft dus een 540i met automaat uit 1994. Meestal als ik de automaat in de R zet komt er van achteren een bonk. Soms heftig, soms wat minder heftig. Heftig meestal als hij een nachtje heeft stilgestaan, minder als ik een tijdje heb gereden. Het lijkt dus van achteren te komen. Het is ook niet altijd meteen als je 'm in z'n R zet, soms bijvoorbeeld 1 of 2 seconden later, dat wisselt. Het is net of hij 'm in de versnelling 'ramt' en klinkt wel heftig en vind het erg storend. De auto gaat dan ook even naar achteren zeg maar. Soms lijkt het wat slippend te gaan. De achterasrubbers zijn ongeveer 25.000km terug vervangen, de tussenaslager en hardyschijf zijn nog goed. Het differentieel lekt wel wat olie, maar de olie is ongeveer een jaar terug verwisseld. Lekkage konden ze toen bij ZF niet oplossen en zeiden dat het niet schokkend veel lekt. Automaat schakelt verder prima en heeft een jaar terug een beurtje bij ZF gekregen.

Iemand enig idee wat ik tegen de garage kan zeggen? Ik snap dat het wat raar klinkt allemaal, maar is moeilijk te omschrijven :mrgreen: Weet niet of het nut heeft om een video te maken, maar mocht iemand dat willen kan ik dat van de week wel even proberen!
 #20155  door Coach
 
Klinkt toch als de hardy schijf. Ik heb hetzelfde gehad met een E30 namelijk. Maar goed; in de hele aandrijflijn zitten zoveel zaken die kapot kunnen zijn. Misschien slipt je bak enigszins, waardoor hij met een bonk op pakt. Ik heb het toen bij een E39 uitgetest door uit stilstand zo hard mogelijk weg te rijden. Bij mij was het duidelijk dat de bak kapot was, want hij slipte vreselijk en na de derde keer ging hij niet meer uit de noodloop.
 #20156  door Lohran
 
Coach schreef:Klinkt toch als de hardy schijf. Ik heb hetzelfde gehad met een E30 namelijk. Maar goed; in de hele aandrijflijn zitten zoveel zaken die kapot kunnen zijn. Misschien slipt je bak enigszins, waardoor hij met een bonk op pakt. Ik heb het toen bij een E39 uitgetest door uit stilstand zo hard mogelijk weg te rijden. Bij mij was het duidelijk dat de bak kapot was, want hij slipte vreselijk en na de derde keer ging hij niet meer uit de noodloop.
Hardyschijf is 2 weken terug nagekeken, maar ik dacht het zelf ook hoor (of tussenaslager). Misschien toch wat over het hoofd gezien? Maar zou je het dan ook niet vooruit hebben? Want heb er dan geen last van. Slippen zal ik ook eens testen, maar tot nu toe heeft niemand (ook ZF) daar niks over gezegd. De bak is wel 1x in de noodloop gegaan, tijdens de wintersport in februari 2016. Daarna heb ik 'm dus naar ZF gebracht voor een beurtje.

Wat er ook nog is (en daarom dacht ik ook misschien hardyschijf en/of tussenaslager); er zit een soort trilling in de aandrijflijn. Moeilijk uit te leggen, maar bij bepaalde snelheden (meestal rond de 80/90) begint de auto gewoon aardig te trillen als je een beetje gas geeft. Heb weleens gelezen dat dit ook de overdrive kan zijn.

Beiden zijn al een tijdje aanwezig maar beginnen wel erger te worden. En het begint steeds meer te irriteren, haalt toch wat rijplezier weg. Misschien is het wel de automaat? Alleen als ik die laat vervangen voor een 2ehandse weet je niet of die goed is. Het liefst zou ik er dan meteen een handbak in laten gooien, maar dan ben ik wel wat meer centjes kwijt dan m'n maandsalaris gok ik :mrgreen: Nog daargelaten dat een 6-bak praktisch niet te vinden is, dus dat het waarschijnlijk een 5-bak zal worden dan.
 #20157  door Speedy
 
Heb je ook al eens naar de diff gekeken? Het tussen als lager moet onder spanning gemonteerd worden. mogelijk dat daar wat ruimte zit? Wat doet de bak in de S stand en de * stand?
 #20158  door Lohran
 
Speedy schreef:Heb je ook al eens naar de diff gekeken? Het tussen als lager moet onder spanning gemonteerd worden. mogelijk dat daar wat ruimte zit? Wat doet de bak in de S stand en de * stand?
Zelf niet naar gekeken. Maar ik heb net veel op Youtube gezocht en veel komen uit op het differentieel inderdaad, of de ophanging daar van. Zal toch eens kijken of ik met m'n telefoon een beetje een net filmpje van de onderkant kan maken. Kijken of er iets overduidelijk heel erg beweegt.

Ik heb alleen S en A stand. Allebei gaat vooruit goed, achteruit heb ik S nog niet geprobeerd, zal ik zsm proberen!
 #20160  door Cees
 
is het niet zo dat de achteruit de eerste versnelling is die gek doet als de olie op begint teraken
 #20164  door Lohran
 
Cees schreef:is het niet zo dat de achteruit de eerste versnelling is die gek doet als de olie op begint teraken
Maar dat is een jaar terug nog ververst, lijkt me niet dat dat nu al verbruikt/weggelekt is. Al weet je het nooit natuurlijk.
 #20170  door Lohran
 
Vandaag opeens een nieuwe ontwikkeling (helaas). Ik was even naar de supermarkt en dat ging prima. Doordat ik 'm achteruit had geparkeerd hoefde ik pas bij de supermarkt de R te gebruiken en dat ging niet al te heftig (in S en A). Daarna moest ik nog even naar de bank om te pinnen (hoe ironisch :mrgreen: #moneypit) en daar had ik vooruit ingeparkeerd. Toen had ik 'm gestart en in R gezet en tot 2x toe sloeg hij af (met voet op de rem, liep nog op benzine). Uiteindelijk hield 'ie het vol en ben ik naar huis gereden. Daar weer getest en meteen gefilmd. Dit filmpje is dus met de voet op de rem (en loopt 'ie op LPG). Ik heb 1x iets soortgelijks gehad, maar dat is alweer een jaar terug ongeveer. Toen sloeg 'ie af in z'n D bij het stoplicht.
Misschien een sensortje? Misschien toch de automaat? Of zou het helemaal los staan van de bonk?

 #20226  door Alex Kroeze
 
Ik raad je aan om ZF Dortmund eens te bellen en om raad te vragen.Als ze daar nog net zo klantvriendelijk zijn als vroeger dan zullen ze je wel helpen.Ik zou het zo niet weten maar die bonk die je volgens mij in het filmpje ook hoort is zeker niet goed.......

Alex
 #20230  door epmans
 
Dat vind ik niet zo gek bedacht! Soms moet je eenvoudig denken en handelen. Telefoontje aan wagen kan geen kwaad