E34Forum.nl

 #21295  door Alex Kroeze
 
Van mijn 540IA is de versnellingsbak (tenminste dat denk ik) begonnen met gieren.Het is niet continue maar komt en gaat.Zeer luid in ieder geval of er iets zonder olie loopt?Ik weet niet goed wat ik daar nu mee aan moet.Ivo even gebeld en die zei beginnen met de olie te peilen maar daarvoor moet ie dus wel op een brug.Volgens mij is het niet verstandig om er mee te gaan rijden.De garage is hier toch wel een twintig kilometer weg.Zou slepen een optie zijn?

Wat kan de oorzaak zijn van dat zeer luide gieren?Ik heb nooit geen lekkage aan de bak kunnen ontdekken en op wat bonken van de eerste naar de tweede heeft ie het altijd goed gedaan.Een paar jaar geleden is ie nog bij ZF geweest en is er nieuwe olie etc etc in gegaan.

Als jullie ideën hebben hoor ik het graag.

Alex
Laatst gewijzigd door Alex Kroeze op 23 sep 2017, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 #21297  door Coach
 
Slepen van een automaat is eigenlijk 'not done'. De ANWB heeft mij toen wel getakeld, maar over een redelijk korte afstand (10 km) en met beperkte snelheid.
De versnellingsbak van mijn cabrio bonkte ook en dat bleek een lekke pakking te zijn bij de koppelomvormer. Misschien dat via die weg ook olie weg gelekt is.
 #21300  door Frank87
 
Eerst oliekleur en oliepeil checken. Als er nooit olie onder ligt zal dit wel goed zijn.

Daarna alle uitwendige leidingen en de keerring van de ingaande as (door de behuizing heen voelen) checken op lekkage. Als lucht wordt aangezogen hoor je al snel gegier.

Daarna kijken hoe goed hij nog schakelt.
- Zeer goed schakelen = automaat zal inwendig ok zijn
- Soms een bonk of vertraagd schakelen = automaat is niet meer nieuw

Schakelt hij nog goed, zou ik de koppelomvormer vervangen. Bij de 5HP30 (ook in E38s) worden de omvormers van de 5HP30 wel eens slecht.

Als de automaat ook al zo zijn dingen heeft qua schakelgedrag, zou ik voor volledige revisie gaan. Het probleem bij automaten is dat alle 3 componenten: omvormer, brein en koppelingsets, gewoon goed moeten zijn anders schakelt hij gewoon slecht / krijg je geluiden. Als hij al niet echt goed meer schakelt en er is geluid, kan je een keer stil komen te staan.
 #21307  door Alex Kroeze
 
Bedankt voor je antwoord.

Op soms wat ruig schakelen van 1 naar 2 doet ie het voor de rest goed.Dat gieren is oorverdovend maar hij schakelt nog steeds zoals altijd.De koppelomvormer zit tussen motor en bak toch en wordt niet gesmeerd door de olie in de bak?Je hoort ijzer op ijzer.Ik heb nog even gekeken op de rekening van ZF en er zit Shell ATF LA 26 in de bak.

Is er een manier om te testen of het de koppelomvormer is?

Ik ga daar maar eens een liter van proberen te scoren ergens en dan zaterdag proberen bij de garage te komen en dan eens kijken.

Alex
 #21308  door Theo
 
Alex Kroeze schreef:De koppelomvormer zit tussen motor en bak toch en wordt niet gesmeerd door de olie in de bak?
De bakolie circuleert ook door de koppelomvormer. Dat is ook de reden dat olie verversen zo lastig is, je krijgt die koppelomvormer niet leeg.

Maar als je echt metaal op metaal hoort, dan ben ik bang dat je het niet gaat redden met een beetje extra olie erbij.
 #21311  door Bart Jansema
 
Je had ook steeds last van olielekkage toch wat je niet kon vinden? Is dit geen automaatolie geweest?
 #21312  door Frank87
 
Oorverdovend gegier... wordt link.

Kijk even of de auto dit ook doet als je hem in de N zet en gas geeft.
 #21315  door Alex Kroeze
 
Als ik hem in N zet dan kan ik gas geven wat ik wil maar dan kan ik het niet voor elkaar krijgen dat ie begint te gieren.Ga je rijden duurt het ook even voordat het komt.Stop je dan en laat je even stationair draaien zakt het weer weg.Dan duurt het ook weer even voordat het begint.

Die lekkage is opgelost en kwam voor links van de motor niet van het carterdeksel maar de pakking die er boven zit.Ik heb er net nog even onder gekeken maar bij de motor en bak alles droog.

Ik ben alvast maar eens wezen informeren bij BMW maar die zeggen dat een koppelomvormer 1200.- kost maar niet meer te krijgen is.Dat was ik ook niet van plan er aan uit te geven.......Iemand een idee waar je die dan wel kan krijgen als dat al de oorzaak is en tegen een redelijke prijs?Ik las op een 7 serie forum rond de 300.-?

Alex
 #21316  door Frank87
 
Het is niet je omvormer want in de N komt het geluid niet. Dan loopt de omvormer al.

Er moet echt een filmpje ofzo gemaakt worden.
 #21317  door Alex Kroeze
 
Ok dat gaan we proberen te maken.Alleen wil er nu niet teveel mee rond rijden.Ik ga het dan zaterdagmorgen proberen te maken als ik ermee naar de garage rij.

Alex