E34Forum.nl

 #21341  door Frank87
 
De auto schudt sowieso hevig maar dat zal aan andere zaken liggen. Hij doet het dus ook bij stilstand maar de automaat gaat niet in noodloop. Dat betekent:
- De olietemperatuur blijft onder de max.
- De vloeistofdruk blijft boven de minimumgrens

Het zou EIGENLIJK niet mogelijk moeten zijn dat er te weinig olie in zit. Aanzuigen lucht = druk valt ergens weg = auto uit de versnelling / toerentalsensoren meten te groot verschil = noodloop

Omdat je stilstaat draait je uitgaande as ook niet. De rem staat er op. De hele bak inwendig draait dus NIET. Alleen koppelomvormer en pomp draaien. Dit klinkt niet als een kapotte pomp. Als de pomp kapot is hoor je een soort gerammel. Het lijkt op een twin screw extruder die metaal aan het verschroten is.

Ik denk dat het de koppelomvormer is. Lagering stuk of schade aan vertanding/spline. Hiermee moet je niet rijden. Als de omvormer niet genoeg toeren door kan geven, draait de pomp ook niet voldoende om de koeling op peil te houden. Ook heb je de kans dat je de ingaande as verneukt doordat er een kapotte omvormer overheen zaagt.

De omvormer voor de 5HP30 is zeldzaam. Revisie van een omvormer is 250 - 350 euro maar de hele bak moet er uit. Het beste koop je een omvormer van een demontage auto en laat je die reviseren. Bak er onderuit, omvormer op de bak, bak met omvormer erop en wegwezen.

Convertercode is R13 / 24401421429. Je kunt even rondbellen met ganzeboom en autrans. Wellicht hebben ze een ruilexemplaar klaarliggen.
 #21343  door Theo
 
Een 'kameraad'van me heeft vorig jaar een koppelomvormer opgestuurd naar een bedrijf wat hem open sleep, reviseerde en weer dicht laste.
Bij interesse wil ik wel achter het nummer aan gaan.

Ik ben geen automaat-deskundige, maar wat Matthijs suggereerd klinkt erg logisch. Bij stilstaande auto draait alleen de motor en de koppelomvormer (denk). Uitgaande as van de bak staat stil, dus de hele bak staat inwendig stil (?).
 #21348  door Alex Kroeze
 
Ik denk dat ik er achter ben.Ik heb vandaag ZF Dortmund gebeld en de twee filmpjes gemaild.De heer Dahlmann belde naar een paar uur terug en hij dacht dat het de carterontluchting was.Ik moest maar eens gaan rijden en als het geluid dan kwam dan stoppen en dan de oliedop er voorzichtig afhalen of de peilstok er uit trekken.Nu zit ik niet op nog meer schade te wachten en heb dus de vacuümleiding van de carterontluchting getrokken en gaan rijden.Na een goed uur zonder lawaai denk ik dat dit het is.

Ik trap dus maar eens wat (te) ver het gas in en ja hoor daar is het weer.Gestopt en geprobeerd de oliedop los te draaien en voorzichtig er af te halen.Maar oplichten gaat moeilijk en als je dat doet komt er lucht onderuit en het geluid stopt direct.

Nu zit ik even op ETK te kijken.Bij een V8 zit de carterontluchting achterop.Deze is 8 jaar geleden al een keer vervangen maar we hebben toen de olieafscheider niet gedaan.Die zit apart alleen zie ik die niet zitten.Nu kan ik alleen de carteronluchting doen maar zou het probleem daarmee opgelost zijn?Weet iemand hoe dat zit met die olieafscheider?

Ik ben allang blij dat het niet de bak is.Dit wordt misschien ook nog wel een uitdaging maar nu ik weet waar het aan ligt is het toch allemaal wat makkelijker geworden.

Alex
 #21385  door Bart Jansema
 
Dit vervang ik met elke grote beurt de carterventilatie en olieafscheider bij mijn 525d
 #21515  door Alex Kroeze
 
Lijkt me niet dat het met elke beurt zou moeten maar 8 jaar er in laten zonder er naar te kijken is misschien ook wel wat veel :D

Olieafscheider heb ik nog steeds niet gevonden.Iemand een idee waar dat zit en misschien een fotootje?

Overigens voor diegenen die hetzelfde probleem hebben of er aan willen beginnen en er achter komen dat je de schroeven in totaal 7 lam gedraaid zijn en de carterontluchting er niet af wil.Je kan de clips voorzichtig los wippen en dan het belangrijke deel met de membraam over zetten.Dan ben je in 10 minuten klaar...........

Alex
 #21518  door Coach
 
Ik heb een vergelijkbaar probleem al maanden met mijn 525i. Ook zo'n gierend geluid en we zijn aan het zoeken geweest: riemen, draaiende delen, waterpomp. Niks kunnen vinden. Dus stress, want het is echt een vreselijk geluid. Tot er zo'n bijdehand bij kwam en die trok ff de olie-peilstok er uit. Weg gegier. Bleek dus ook de carterontluchting te zijn. Nu weten we dat en gaat hij binnen naar die bijdehand om het te maken.
 #21521  door Frank87
 
Alex Kroeze schreef:Lijkt me niet dat het met elke beurt zou moeten maar 8 jaar er in laten zonder er naar te kijken is misschien ook wel wat veel :D

Olieafscheider heb ik nog steeds niet gevonden.Iemand een idee waar dat zit en misschien een fotootje?

Overigens voor diegenen die hetzelfde probleem hebben of er aan willen beginnen en er achter komen dat je de schroeven in totaal 7 lam gedraaid zijn en de carterontluchting er niet af wil.Je kan de clips voorzichtig los wippen en dan het belangrijke deel met de membraam over zetten.Dan ben je in 10 minuten klaar...........

Alex
Afscheider zit in de kettingkast.. die ga je niet vervangen. Wat dat membraan betreft, kan je het beste doorbijten en alle bouten er uit krijgen of zagen. Daarna bij de fabory sterke zeskant bouten halen. Ben je voor de toekomst klaar.
 #21535  door Alex Kroeze
 
Er schijnt een tooltje te zijn die je op een ratel kan zetten net een dop zeg maar en die bijt zich dan in die schroef vast en dan zou je hem los moeten kunnen draaien.Iemand ervaring daarmee en waar zou je dat kunnen krijgen?

Alex