E34Forum.nl

 #21356  door Alex Kroeze
 
In de zoektocht naar het gierende geluid waar we nu achter zijn wat het is zijn we er ook achter gekomen dat mijn differentieel lekt en een brommend/zoemend geluid maakt.

Nu heb ik nog een differentieel liggen met het nummer 1212371.Dat heb ik jaren geleden eens gekocht maar nu het actueel wordt en ik dat nummer in Google en ETK in tik kom ik eigenlijk niet veel verder.Kan iemand me daarmee verder helpen?Ik wil uiteraard weten welk diff ik hier heb en of de verhoudingen hetzelfde zijn als diegene die er nu onder zit.

Ik meende wel te weten dat dit geen sperdiff is.Die zit er nu wel onder.Ga ik daar nog een verschil merken?

Dat geluid wat ik nu hoor is dat nog op te lossen en die keerring die nu lekt is die te vervangen zonder het diff te demonteren?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden ;)

Alex
 #21362  door Theo
 
De overbrenging kun je eenvoudig uittellen.

Dan zet je een merkteken op een zijflens en draait vervolgens aan de ingaande flens waarbij je nauwkeuring de slagen telt. Bij een 2.93 (gebruikelijk onder een 540i dacht ik) dan draai je net geen drie volle rondes voor je weer bij je merkteken bent.

Ik heb pas geleden een 3.46 overgenomen van Epmans en die draaide keurig nèt geen 3 en een halve omwenteling, 3.46 omwenteling van de ingaande as dus.

En een scherpe foto doet wonderen voor het type.
 #21363  door Theo
 
Of je leest het verrotte en zwaar verroeste plaatje even af 8-)
 #21364  door Theo
 
En over dat geluid in je diff:

Als hij lekt, dan zou ik maar (als de sodemieter) kijken of er nog genoeg olie in zit en bijvullen met speciale sperolie. Geen gewone want dan gaat hij alsnog kapot.

Mocht hij na het bijvullen nog geluid maken, dan wordt het een gebed zonder end. Er zitten vier lagers in en het is niet te achterhalen welke. Volledig reviseren is dan de enige optie en kost je tussen de 500 en 1000 euro gok ik.
 #21367  door Alex Kroeze
 
Olie is net weer bijgevuld.Dat houd ik nu wel scherp in de gaten.

Ik zie geen typeplaatje.Dat zal dan wel zo zwaar verroest zijn geweest dat het afscheid genomen heeft :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
20170924_113823.jpg
20170924_113925.jpg
Dit is dus het diff wat ik nog heb liggen.Ik heb dat jaren geleden dus gekocht maar nu ben ik de gegevens kwijt en wil gewoon zeker weten dat het er onder past en wat voor type het is en wat voor olie er in moet etc etc.

Dat had ik ergens allemaal opgeslagen maar met een wisseling van de laptops is het nu toch weg :oops:

Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #21377  door Theo
 
Dat is overduidelijk een 210 huis (8 bouten aan de zijkant) met de zijophanging zoals jij hem ook hebt. 100% zeker een diff wat onder een 540i past.

Qua overbrenging zou het dan nog diff kunnen zijn van een 535i of M5, maar dat is zoals gezegd een kwestie van 'slagen tellen'.

En of het een sper is of niet is ook in één seconde te testen. Draai maar ens aan een flens, draait de andere tegengesteld, dan is het een gewoon diff. Draait de andere flens in dezelfde richting dan is het een sper.

Wel een keurig diff zo te zien, kurkdroog en niet verroest. Zie je niet vaak.
 #21378  door ivo
 
Als ik dat nr in google ingeef dan komt er een 3.15 diff van een E34/32 M30 naar voren.
 #21382  door Theo
 
En als je wat verder doorgoegelt dan komt er ook een 2.93 van een 540i, een 3.15 van een 750i en een 3.45 van een 735i uit.

Dat nummer is van het huis, dat zegt niks over de tandwielen erin.
 #21386  door ivo
 
Rondjes draaien dan maar en goed tellen :D
 #21516  door Alex Kroeze
 
Dat gaan we proberen.

Dan wil ik nog graag weten hoe je de oliekering vervangt.Moet het diff er eigenlijk voor onder uit?Ik zit naar deze te kijken en volgens mij kan je er vanaf achteren al helemaal niet bij want het huis is helemaal gesloten op de achterkant na.Voor zie ik een grote moer op de flens naar de cardan zitten.......Ik wil in de "nieuwe" cardan direct een nieuwe keering.Niet dat ie binnen een half jaar weer begint.

En dan is er nog zoiets als de cardan onder spanning of voorspanning monteren?

Alex