E34Forum.nl

 #21924  door Coach
 
Ik lees vrij veel dingen over het differentieel en begrijp dat verschillende 'diffs' ook verschillende rij-eigenschappen hebben. Maar hoe zit dat eigenlijk en wat betekenen die getallen?
 #21926  door Theo
 
Ik vind diffjes altijd interessant omdat je je auto er leuker mee kan maken. Vroeger deed ik dat al bij mijn brommer, om de paar weken ging er een ander voor- of achtertandwiel op. Hoe langer de tandwielen hoe harder je ging voor de wind. Met een beetje tegenwind kwam je in zijn vier of vijf niet meer vooruit en moest je terugschakelen vanwege tekort power.

Met differentieels werkt het ook zo. Hoe lager het getalletje van het diff des te langer zijn je versnellingen, in theorie kun je daar ook lekker brandstof mee besparen, je draait immers minder toeren bij een bepaalde snelheid. Tot je op een punt komt dat de motor het niet meer trekt en dan werkt het niet meer.

Differentieels van BMW's met handbakken zijn altijd aan de korte kant, je rijdt eigenlijk altijd redelijk veel toeren in zijn vijf en dat stoort me op lange ritten. Automaten zitten veel lager in toeren, een wereld van verschil.

Voor een E34 525i sedan heeft BMW 3.23 uitgedokterd, daarmee rij je bij 3000 toeren 105 km/u. Ik had ooit een E34 530i Touring met handbak en die heeft af-fabriek ook die overbrenging, in mijn ogen veel te kort, een V8 hoort veel rustiger te lopen in vijf en kan dat makkelijk aan. Ik zou daar een 2.93 onder willen hebben of misschien nog wel ietsie langer.

De overbrenging (het cijfertje waar je het over hebt) is dus waar het om gaat. Hoe lager het getal hoe harder je gaat bij gelijke toeren. Of andersom beredeneerd, hoe lager het getal des te minder toeren je draait bij gelijk gebleven snelheid.

Alle andere cijfers gaan over het formaat van het diff en dus of het wel of niet past onder je auto.

Op E34.de staat ergens een complete tabel met diffverhoudingen per E34, leuke materie.
 #21933  door Coach
 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Theo. Dus, als ik het goed begrijp, als ik mijn 525i automaat wat "vlotter" zou willen laten rijden (sneller optrekken, sneller overschakelen) zou ik er differentieel met een lagere waarde onder moeten laten zetten. Bijvoorbeeld die van een handbak.
 #21937  door Theo
 
Ja dat klopt, een korter diff zou je auto levendiger maken.

Een 525i Touring zoals de jouwe heeft een 3.38 diff, een 3.46 of 3.64 zou een leuk probeerseltje kunnen zijn. Het verschil in snelheid of toeren kun je berekenen door de twee cijfers van elkaar af te trekken en te vermenigvuldigen met het toerental of de snelheid.
 #21952  door Cees
 
Coach schreef:Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Theo. Dus, als ik het goed begrijp, als ik mijn 525i automaat wat "vlotter" zou willen laten rijden (sneller optrekken, sneller overschakelen) zou ik er differentieel met een lagere waarde onder moeten laten zetten. Bijvoorbeeld die van een handbak.
Theo schreef:Ja dat klopt, een korter diff zou je auto levendiger maken.

Een 525i Touring zoals de jouwe heeft een 3.38 diff, een 3.46 of 3.64 zou een leuk probeerseltje kunnen zijn. Het verschil in snelheid of toeren kun je berekenen door de twee cijfers van elkaar af te trekken en te vermenigvuldigen met het toerental of de snelheid.
nu wel blijven opletten
ik denk dat jullie elkaar nu tegenovergesteld van elkaar aan het denken zijn
hoe korter de diff hoe meer toeren bij dezelfde snelheid (wat Theo zegt)
wat Coach zegt is precies de andere kant op
om vlotter te rijden differentieel met een lagere waarde rijd

een diff met lagere waarde dan origineel gaat harder met zelfde toerental en is een langere diff dus zuiniger in gebruik
een diff met hoge waarde dan origineel gaat langzamer met zelfde toerental en is een kortere diff dus speelser in gebruik
 #21953  door Theo
 
Cees heeft gelijk, het woord lagere waarde van Coach moet hogere waarde zijn, in differentieeltermen korter dus.
 #21955  door Coach
 
Hogere waarde=korter, lagere waarde=langer. Waarbij korter of langer betrekking heeft op de overbrenging van de cardanas op de aandrijf-assen.
Dus, stel ik heb onder mijn 525i (ex 520i sedan) een 3.38 diff en ik wil 'levendiger' rijden, dan moet ik een diff (laten) plaatsen met bijvoorbeeld 3.46 of 3.64. Bijkomend voordeel is - als ik de redenatie van Cees volg - dat ie zuiniger is. Heb ik 'm nou door?

Ter vergelijking misschien met een fiets met verschillende tandwielen achter: hoe groter de diff waarde is als een groter tandwiel achter dus sneller trappen om dezelfde snelheid te bereiken als met een kleiner tandwiel (lees: lagere diff waarde).
 #21956  door Theo
 
Het begint me onderhand te duizelen met al die extra termen.

Laten we het gewoon over een lang of een kort diff hebben en de rest vergeten. Een diesel heeft een lang diff (weinig toeren op de snelweg) en 520i heeft een kort diff (draait dus veel meer toeren op de snelweg). Lang en kort.

Onder welke auto wil je wat bereiken? Als het over je 525i gaat die van origine een 520i was, dan wordt het al wat interessanter. Dan rij je waarschijnlijk nog met je 520i diff en achteras en dus ook met een compleet ander type diff dan een 525i.
 #21958  door Coach
 
Onder de 525i. Die mag wat vlotter optrekken en doorschakelen, vind ik. Daar zit idd nog het 520i diff onder. Dus daar zou een 525i diff onder moeten. Het is wel een automaat; maakt dat ook nog uit?
 #21960  door Theo
 
Volgens onderstaande tabel zit er een 3.64 onder jouw auto, wil je een fellere auto hebben dan moet je naar een 3.91 of zo. Dan ga je uiteraard wel wat meer toeren draaien op de snelweg, maar je auto wordt er wel pittiger van.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.