E34Forum.nl

 #22353  door flash
 
Zit met een probleem met de Getrag 280 als ik me niet vergis.

Als ik uit 3de ontkoppel, even wacht en terug naar 3de ga worden 5/10 keer de tandjes kort gekuist of maw, tandengeknars. Ik dacht dus direct aan de synchromesh, maar waarom komt het dan enkel voor als ik even ontkoppeld in neutraal heb gelegen? Ok, de ingaande as vertraagt richting stilstand, maar bij normaal schakelen van 2 naar 3 of van 4 naar 3 heb ik het dus niet en daar heb je toch ook grote toerentalverschillen? Komt bv ook niet voor bij ontkoppelen in 3de, even wachten, koppelen en ontkoppelen en daarna direct opnieuw schakelen naar 3de. Het is enkel als je het wat tijd geeft, maar kan ook bv de eerste keer niet voorkomen, ik blijf ontkoppeld en de keren erna weer wel.

Heb daarnet voorzichtig nog wat geprobeerd en heb het eenmalig in 4de ook gehad. Was dat nu toeval of... Ik denk eraan preventief beide cilinders te vervangen en de boel goed te ontluchten. Als dat niet helpt, bak eronderuit :(

Moet wel zeggen dat de bak nog nooit super soepel geschakeld heeft en achteruit is altijd al hit and miss geweest, desondanks dat ze bij een vorige eigenaar volledig gereviseerd zou zijn pakweg 15k terug.

Iemand ervaring of ideeën?
Ook iemand ervaring met het merk FTE Automotive trouwens? Is Duits en valt sinds kort onder Valeo zie ik. Bij de dealer kosten de cilinders meer dan het dubbele en dat voor een berekende gok... In een revisiesetje heb ik niet zó veel vertrouwen.
 #22354  door Cees
 
synchromeshringen versleten
tis ook juist net de versnelling die je gebruikt met flinke terugschakel acties tijdens het hele snelle inhalen
 #22355  door flash
 
Cees schreef:synchromeshringen versleten
tis ook juist net de versnelling die je gebruikt met flinke terugschakel acties tijdens het hele snelle inhalen
Lijkt er wel op he, heb ook nog wat opgezocht. Ga zelfs niet meer beginnen aan de cilinders te vervangen.

Toevallig geen ervaring met een Getrag 265 ombouw van een M30? Of is de 6-bak eventueel ook beter?
Revisie van de 280 gaat een nier een een long kosten, om dan erna telkens met den ei in de broek te schakelen... Zijn slechte bakken als ik de verhalen zo lees.
 #22356  door ivo
 
Getrag 260 van een M30 E34/E32 kan wel maar dan moet je de cardanas ook meepakken, andere versnellingsbaksteun plaatsen. Uit mijn hoofd zijn de cilinders ook anders, andere part nummers, maar daar kom je nog wel omheen.
De Getrag 260 is korter dan de 280.
Als je de afweging naar 6 bak maakt dan zou ik lekker je eigen bak laten reviseren, dat kost ook een fortuin maar een 6-bak net zo. En tsja wat is slecht? Ik heb een 3.6 gehad met ruim 4,5 ton op de klok en die bak schakelde voor de km-stand nog prima, niet zozeer veel slechter dan een wagen met 3 ton minder die ik ook had destijds. Ligt maar net aan de vorige eigenaar of wat je er zelf mee doen.
 #22364  door flash
 
Getrag 260 ga ik niet doen, heb ik slechte ervaringen mee in e30's. Getrag 265 schijnt wel hét te zijn, op wat werd die geleverd dan? x35i?

Heb een topic doorgenomen van een vorige eigenaar uit 2014 en toen zei hij dat synchro 2-3-4 niet in voorraad waren. In dat topic is er nooit verdere info gegeven over die synchro's maar ik heb die persoon achteraf nog ontmoet en toen zei hij dat de bak wel volledig gereviseerd is. Ik vermoed eerder dat die 3 synchro's niet vernieuwd zijn. De andere 2 heb ik op factuur van bij BMW.

Ga de cilindertjes toch maar eens bestellen tesamen met verse olie. Baat het niet, dan schaadt het niet. Wat is de beste olie volgens jullie? ATF van Castrol of hoort daar nog 75W90 in?
 #22367  door danny-ex-touringE34
 
Hoi, vanwege de hoge km-stand schakelde mijn standaard) bak ook minder soepel. Ben toen Castrol gaan gebruiken en dat werkte goed=soepeler schakelen. Helemaal feilloos gaat het niet als je erg snel wilt doorschakelen, dus dat doe ik dan maar rustig. Groeten, Danny
 #22372  door flash
 
Deze Castrol dan? https://www.castrol.com/nl_nl/netherlan ... s/atf.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan er iemand dit bevestigen of zijn er ook andere meningen? Ik lees vaak dat er gekozen wordt voor een 75W80 of 75W90, de Amerikanen zijn blijkbaar gek op Redline MTL of MT90.
Anderen zeggen dan weer om een ATF te gebruiken zoals BMW aanraadt, of een mengeling, of nog een ander merk, of...
BMW zei indertijd om minerale ATF te gebruiken en zegt (vermoed ik, net een mail gestuurd) om tegenwoordig Dexron IID ATF te gebruiken waarvan ik denk dat het synthetisch is.
 #22391  door easy rider
 
flash schreef:...BMW zei indertijd om minerale ATF te gebruiken en zegt (vermoed ik, net een mail gestuurd) om tegenwoordig Dexron IID ATF te gebruiken waarvan ik denk dat het synthetisch is.
Waarom ATF in een handbak gooien? ik heb er nog nooit van gehoord. Een ATF is eigenlijk een hydraulische olie.

.............................................................
Minerale ATF IID / Dexron IID automatische versnellingsbakoliel is speciaal ontwikkeld voor automatische versnellingsbakken, stuurbekrachtigingen, koppelomvormers en andere toepassingen waarvoor constructeurs een versnellingsbakolie ATF Dexron IID voorschrijven.
.............................................................
Bron: https://www.smeerolieonline.nl/versnell ... dexron-llD" onclick="window.open(this.href);return false;
 #22392  door flash
 
Omdat BMW het voorschrijft :p Kijk maar eens op RealOEM bij een M5 bak.
Was bv bij de Getrag 260 van een 324td ook zo, moest ook ATF in.
Ga deze week nog 2 litertjes halen bij de dealer. Indien het slechter wordt, eens die Redline bestellen.