E34Forum.nl

 #22426  door Rob
 
Klinkt inderdaad als een koppelomvormer, zoals Theo al aangeeft. Die kosten zijn best te overzien.
 #22428  door ivo
 
Ik weet hoe de prijzen voor een koppelomvormer nu zijn, maar een maat van me heeft ongeveer 1,5jr geleden circa 700 voor een nieuwe betaald bij ZF.
Raadzaam om even problemen te beschrijven bij ZF, telefonisch kunnen ze vaak al veel vertellen. GOede ervaringen ook met Thomassen in Lunteren, is ook een BMW liefhebber overigens
 #22430  door Machiel
 
Frank87 heeft zelf zijn automaat gereviseerd en weet er ook een hoop vanaf. Hij is niet zo actief meer op dit forum als voorheen, maar je kunt hem allicht een pb of mailtje sturen. En ZF bellen is inderdaad een goed idee.
 #22437  door Lohran
 
Zoooo, kom ik terug uit Bordeaux en allemaal weer fijne mensen die meedenken, thanks mannen!
Theo schreef: Als je echt van plan bent om de auto nog jaren te houden dan zou ik voor een automaatrevisie gaan, uiteraard op voorwaarde dat het euvel ècht in de automaat zit. Wellicht kun je een kritische ZF-man dat laten checken. Mocht de E34 540i ècht de klassiekerstatus gaan krijgen en die kans is heel groot, dan gaat er niks boven 100% origineel en dan hoort de automaat erbij.

Ik heb destijds mijn 525i automaat om laten bouwen naar handbak, iets waar ik al jaren naar uit keek. Ik kan je verklappen dat ik er spijt van heb, een E34 met automaat vind ik vele male fijner rijden dan eentje met handbak, met een automaat rij je een soort 'vanzelf', zeker in het huidige drukke verkeer. Ik rij nu in een compleet versleutelde E34 535i handbak die zijn leven ooit begon als 525i automaat. Mijn vriendin was destijds 'in love' met de E34, nu heeft ze er een hekel aan (en terecht).

Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen, er bestaan zat mensen die ten alle tijden zelf schakelen leuker vinden. Ik dus niet ben ik inmiddels achter, op het circuit is het leuk, verder niet.

Oh ja, nog even een ingeving:

Het probleem kan ook in een versleten koppelomvormer zitten, revisie daarvan is qua kosten te overzien. Een kameraad van me had een E39 520i en heeft zijn koppelomvormer ooit laten reviseren. Hij wordt dan opengeslepen, gereviseerd en weer dichtgelast. Hij kende zijn auto niet meer terug daarna.
De 540i zal zeker nog een tijdje blijven, daarvoor zit er ook al te veel geld in, maar ik vind 'm ook gewoon heel fijn verder. De droom om er winst op te maken heb ik ook niet (meer :mrgreen: ). Die keuze heb ik natuurlijk al bewust gemaakt: 2e auto om naar het werk te rijden of LPG inbouwen. Ik heb voor dat laatste gekozen en daarmee is 'ie al niet meer origineel. Dus een handbak zal dat niet heel erg veranderen denk ik. Ligt er maar aan wie er op zoek is. Bovendien wordt er redelijk veel mee gereden, dus een lage kilometerstand heeft 'ie al niet echt meer en zal alleen maar oplopen. Niet erg, zoals gezegd een bewuste keuze geweest. Ik wil er gewoon elke dag van kunnen genieten!

Maar je hebt helemaal gelijk, het lijkt ook op de koppelomvormer. Dit heb ik al eens opgezocht maar kwam toen een kostenpost van 2600 euro tegen en ging toen eigenlijk er van uit dat een revisie de betere keuze is. Waarschijnlijk was dat voor een veel modernere automaat of had ik het gewoon te snel gelezen. Maar ik heb er nog even goed naar gekeken en inderdaad, dat is over het algemeen goedkoper. Kwam een forumpost ergens tegen over een E46 en daarbij kostte het 800 euro excl. btw om de koppelomvormer te reviseren en vervangen. Dus dat verandert de zaak wel drastisch. Het verschil tussen dit (zeg 1100 euro, beetje ruim) en 3000 a 4000 euro voor een handbak conversie is dan te groot. En dan komt er nog bij dat hij inderdaad grotendeels origineel blijft. Als hij dan echt weer zo fijn rijdt als jij zegt, is dat zeker de moeite waard. Thanks!
Rob schreef:Klinkt inderdaad als een koppelomvormer, zoals Theo al aangeeft. Die kosten zijn best te overzien.
Weet je toevallig hoeveel dat kost?
ivo schreef:Ik weet hoe de prijzen voor een koppelomvormer nu zijn, maar een maat van me heeft ongeveer 1,5jr geleden circa 700 voor een nieuwe betaald bij ZF.
Raadzaam om even problemen te beschrijven bij ZF, telefonisch kunnen ze vaak al veel vertellen. GOede ervaringen ook met Thomassen in Lunteren, is ook een BMW liefhebber overigens
Een nieuwe is misschien ook een optie dan. ZF ga ik zeker contacten, want ik vind toch dat ze niet al te grondig te werk zijn gegaan. Ik heb het mailtje opgezocht en heb toen al de brandlucht en nog wat dingen genoemd. Bij de afspraak is hij gaan proefrijden en vond het allemaal wel goed. Bij de beurt vonden ze verder niks, maar de koppelomvormer is er niet uit geweest uiteraard. De olie was wel pikzwart, dus die was zeker aan vervanging toe. Maar ik heb wel 683 euro (incl. diff) ervoor betaald, over het algemeen duurder dan bij de meeste garages. Maar juist omdat ik uitging van hun ervaring en kennis en mijn genoemde twijfels. Toch kijken of ik er nog wat mee kan, want dat vind ik wel een beste prijs voor een beurtje wat af fabriek niet eens nodig is (onderhoudsvrij) en ze niet grondig genoeg onderzoeken.
Machiel schreef:Frank87 heeft zelf zijn automaat gereviseerd en weet er ook een hoop vanaf. Hij is niet zo actief meer op dit forum als voorheen, maar je kunt hem allicht een pb of mailtje sturen. En ZF bellen is inderdaad een goed idee.
Bedankt voor de tip!

Het plan is vooralsnog om de BMW even te stallen (overdekt het liefst) en me te focussen op m'n andere auto. Deze moet nog klaargemaakt worden voor een flinke trip, wat ik al jaren wil ondernemen. Daarna zal ik eerst contact opnemen met ZF en kijken of daar wat uit komt en anders naar een automaten specialist (zoals Thomassen bijv.).
 #22438  door epmans
 
In Wognum heb of had je nog Berkeveld, dan is er ook nog Autrans.
 #22467  door ivo
 
Ik ben een jaar of 8 geleden bij Autrans geweest met de 525 naar volle tevredenheid.
Duidelijke afspraken, vriendelijk personeel en uiteindelijk ook een nette prijs.
 #22472  door Lohran
 
ivo schreef:Ik ben een jaar of 8 geleden bij Autrans geweest met de 525 naar volle tevredenheid.
Duidelijke afspraken, vriendelijk personeel en uiteindelijk ook een nette prijs.
Ook voor de koppelomvormer of voor iets anders? Als het de omvormer was, wat waren de kosten? Mag eventueel ook via pb als je dat liever hebt.
 #22476  door epmans
 
Geen eigen ervaring met geen van beide. Berkeveld komen veel uit de buurt.
De Frank waarover ik t wel eens heb, brengt daar alle automaten en dat is niet voor niets. Ikzelf vond de automaatkoffie niet lekker.... maar t ging om de bak van de klant en niet om de koffie van de koerier :(
 #22478  door Lohran
 
Hmmm, ik weet wel dat koffie bij jou een uiterst belangrijke factor is.. :lol:
Ok klinkt goed! En eens in de buurt voor de verandering..