E34Forum.nl

 #24961  door JorritHallo
 
Goedemiddag!

ik heb een vraagje over de automaatflush: m'n auto (uiteraard een 5 serie ;) ) heeft inmiddels 230.000 op de teller. Nu wil ik de automaatbak preventief laten flushen.

De garage heeft mij 2 opties aangedragen:
Flushen + schoonmaak zonder filter vervangen (300,-)
Flushen + schoonmaak met filter vervangen (450,-)

(magneet maken ze ook schoon).

Nu zegt de garage dat als ik geen klachten heb, de flush + schoonmaak zonder filter ruim voldoende is.

Nu is mijn vraag:
Is het verschil in kwaliteit tussen flush zonder filter & flush met filter groot?

Gr. Jorrit
 #24962  door Theo
 
Het filter lijkt me juist een essentieel onderdeel waar je niet op moet bezuinigen, vreemd verhaal.

Maar ik kan me voorstellen dat als je zo'n spoelmachine hebt staan dat het het makkelijkst is om alleen de zooi te spoelen en verder niet. Voor het filter moet even de carterpan eronder vandaan en dat zijn werkuren. De pakking en het filter kosten niet veel.
 #24963  door Speedy
 
Ik zou het filter ook meenemen. Daar blijft nou juist de vervuiling inzitten welke vrij komt bij slijtage. Anders hadden ze hem daar niet bedacht denk ik.
 #24964  door JorritHallo
 
Dank voor de reacties. Dat dacht ik zelf idd ook. Motoroliewissel doet je ook niet met hetzelfde filter, heeft weinig effect.

Heb een garage kunnen vinden die het voor 429,- incl alles doet, waarbij de pakking, filter, magneten e.d. ook worden vervangen.
 #24965  door ivo
 
Filter meepakken, anders heeft het geen zin.

Mocht je afstand wat minder een bezwaar vinden, neem dan contact op met Thomassen in Lunteren.
Enorme kennis en liefhebber en belangrijk ook, neemt de tijd voor je wagen.
Prijzen zullen niet veel schelen.
 #24989  door JorritHallo
 
Zojuist geflushed met nieuw filter, mageneten e.d.

Tijdens de rit van zo'n 50km merk je wel echt een verschil. De schakeling gaat nog soepeler dan dat een ZF-bak al doet, is stiller, en 'reageert' en 'grijpt' strakker aan. Ook het moment van schakelen timed ie' nu beter voor m'n gevoel.
Tevens even bij het flushen gekeken, wat eruit kwam was 25 jaar oude ATF-olie, dat ziet er niet heel frisjes meer uit zacht gezegd.

PS: de kleur die erin is gegaan is licht goud/geel van kleur. Ik heb enkel rode atf oliën gezien. Dat verbaasde mij wel, heb het nog nagevraagd maar men zegt dat het een juiste olie is voor het baknr. Wist niet dat er ook niet-rode atf's waren.

Op het e46 forum zegt men dit: Waar je het ook laat doen, eis 100% dat ze de originele gele ZF life quard gebruiken!! is zo belangrijk.
Veel universele spoel bedrijven gebruiken gewoon rode ATF die volgens hun prima gebruikt kan worden omdat de specs voldoen.


Dan lijkt gele atf mij een prima keuze? Ik heb ze gemaild om de exacte olie specs.

Gr. Jorrit