E34Forum.nl

 #28151  door Alex Kroeze
 
Heren.

Mijn differentieel is op en moet vervangen worden.Nu ligt hier al jaren een differentieel met het nummer 1212371 maar voor dat we ermee beginnen toch maar eens controleren of het zeker weten de goede is.In ETK het nummer gecontroleerd maar komt niet overeen.Na wat speurwerk lijkt het erop dat het eentje is vanonder een E32 750 vandaan.

Nu heb ik begrepen dat die er onder past als de koppeling ingaande as dus cardan aanpast en daar dus de koppeling van het 540 IA differentieel overzet.De overbrenging wordt dan ook wel iets anders.

Denken jullie dat dit over te zetten is en dat het voor de rest past?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Alex
 #28155  door johan525
 
Moet je hiervoor niet de ingaande flens van het diff overzetten? Das niet even simpel overschroeven. De montage instructies zijn volgens mij dik een A4tje met het een en ander aan speciaal gereedschap en een nieuwe "plet bus". Staat vast het een en ander over op internet.

Volgens mij moet het verder wel mogelijk zijn. Je krijgt dan wel een iets langere overbrenging Ik dacht 3.15 ipv 2.93.

Wat is er stuk met je huidige diff? Lagers of versleten tandwielen?
 #28156  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Alex. Ik ben het even kwijt of je een ervaren sleutelaar bent, maar: "koppeling van het 540 IA differentieel overzet".
Ik heb 30 jaar gelden dat een keer met mijn E28 gedaan en toen de flens moer niet met het juiste moment aangedraaid, zo met de luchtsleutel. Je snapt het resultaat: axiale lagers liepen vast. Dat moet je toch niet hebben, vandaar.
De overbrenging wordt anders, is de 750 langer? Groeten, Danny
 #28161  door Alex Kroeze
 
Johan.

Ik was er al bang voor dat het weer eens niet eenvoudig zou zijn.Het zijn de lagers .Hij bromt echt luid en ik was ermee naar de garage geweest en die zeiden dat het de lagers waren.

Danny

Zo ervaren niet helaas.Het makkelijkste is het juiste diff vinden en dan wisselen. Maar was al even wezen zoeken maar ze liggen niet voor het oprapen.

Als er dus iemand is die er eentje heeft liggen dan gaarne ;)

Alex Kroeze
 #28163  door Theo
 
Hoho mannen, niet zo snel, hier spreekt de opper-diff-prutser ;)

Ik ga je vertellen dat de ingaande flens overzetten een fluitje van een cent is, dat heb ik diverse keren gedaan. De ingaande flens zit vast met een grote moer en de stand daarvan kun je eenvoudig aftekenen op de ingaande as zelf zelf. Alle flenzen hebben exact dezelfde 'diepte'. Als je de moer los haalt, er een andere flens op schuift en de moer weer in precies dezelfde stand terug zet, dan gaat dat gewoon goed, je verandert dan niks aan de setup van de lagers.

De overbrenging is wel anders, een 540i heeft 2.93 en een 750i 3.15, dat wordt dus korter en niet langer, je gaat meer toeren draaien bij 100 dus. Als je die overbrenging zou willen overbouwen, dan moet je wel deskundig zijn en de juiste spullen hebben, anders wordt het gokken (maar ook dat kan gewoon goed gaan :mrgreen: ).

Gewoon doen, een E32 750i diff moet passen onder een 540i, die iets kortere overbrenging zou ik op de koop toe nemen, misschien is dat juist wel grappig, een 530i V8 automaat heeft ook een 3.15 en dat rijdt echt prima.
Laatst gewijzigd door Theo op 15 jul 2021, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
 #28164  door Theo
 
En nog een 'dingetje', het zal me niks verbazen als het diff 1 op 1 past. Een 540i heeft volgens mij ook de grootst leverbare ingaande flens, als je lenig bent en zin hebt om onder je auto te kruipen, dan kun je met een schuifmaat de diameter van de flens meten. Als de diameter hetzelfde is als die van het diff wat je hebt liggen, dan is het plug & play.
 #28165  door Theo
 
En nog een reply... het houdt niet op...

De cardanas zit met een smerige homokineet vast aan de ingaande flens van je diff, daar zit een rubberen pakking tussen die aan 1 kant geplakt kan worden, het is als het ware een sticker. Haal die nieuw in huis en ook een borgplaat voor de moer van de flens. Kost geen fluit, maar wil je ook wel nieuw hebben.

Nummer 3: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... sket_ring/

En nummer 15: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... vel_joint/
 #28166  door johan525
 
Theo schreef: 15 jul 2021, 21:39 Hoho mannen, niet zo snel, hier spreekt de opper-diff-prutser ;)
:lol: Das pas een titel!!!

Als ik in de onderdelen catalogus kijk (want met dit weer mag Alex van mij binnen blijven :D ) Zie ik twee verschillende CV joints die het diff ingaan:
LK=105MM/14 voor de 540i (http://bmwfans.info/parts-catalog/E34-S ... #1229065_2)
LK=86MM (Z=25) voor de 750i (http://bmwfans.info/parts-catalog/E32/E ... #1229075_8)

Als die gelijk waren geweest had ik wel een gelijk onderdeel verwacht.

540i diff is trouwens een rot ding om 2e hands te vinden. Enkel geleverd oner de 540i en 740i.
 #28167  door Theo
 
En die verschillende homokineet is precies de reden waarom je de ingaande flens zal moeten overzetten.

Maar ik ben geen kenner van 750i diffs, dus wat ik beweer is ook maar een aanname. Maar ik zou het wel aandurven.

Haal het diff onder e auto vandaan en leg hem naast dat 750i diff en pak de rolmaat. Ik gok dat het op de ingaande flens na gewoon zelfde 210 huis is.
 #28168  door Alex Kroeze
 
Bedankt voor jullie reacties.Als het zo eenvoudig is dan zou het wel moeten lukken zou je denken.Als ik voor dat 750er diff onderdelen moet gaan halen moet ik wel weten onder welk type auto ie vandaan komt alleen kom ik met nummer 1212371 niet verder in ETK.Kan iemand daar iets van zeggen?