E34Forum.nl

 #15527  door Vincent
 
Van het weekend was ik door mijn garage uitgenodigd voor een gratis zomercheck. Mocht je meekijken en met wat leuke BMW's een rondje rijden. Daar zei ik uiteraard geen "nee" tegen.

Nu was het erg leuk om na lange tijd de onderkant van m'n BMW te bekijken en een kleine geruststelling was dat de bodem vrijwel helemaal droog was op het pannetje van de automaat na, al was dit gewoon water van de airconditioning wat daar langs druppelt.
Leuk ook om te zien dat er nog steeds aan een remleiding een klein labeltje hing (deze waren een jaar of twee/drie geleden vervangen) en dat de uitlaat nog de eerste uitlaat was.
De monteur en ondergetekende constateerde dat er een ophangbeugeltje van de uitlaat wat los hing wat waarschijnlijk de oorzaak is van een resonantie bij het stationair lopen van de auto. Deze weer wat vastdraaien, maar helaas kregen we deze niet helemaal vast.
Ook grappig om nu al te weten dat ophangrubbers aan de achterzijde, net voor de achterwielen, iets speling vertonen. Weet ik dat gelijk voor de komende onderhoudsbeurt en zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van de lichte spoorvorming die ik ervaar op slecht wegdek.

Het oliepeil stond nog steeds maximaal. Het blok verbruikt sinds de vervanging van de koppakking en de opgeschuurde klepjes geen druppel olie meer. Kortom, de Vijf is technisch in prima staat en over de carrosserie zullen we het maar niet hebben. Al is dat een meerjarenplan en op het moment ontbreekt het me aan tijd om dat eens goed uit te zoeken. Dat doet me er trouwens aan denken dat ik een mede-broeder nog daarover zou contacteren :wink:

Anyway, ik dwaal vreselijk af van de oorzaak van dit topic. Tijdens de check met de monteur viel het mij op dat er bij mij geen hitteschild aanwezig is bij het gedeelte waar het spruitstuk overgaat in de uitlaat. Dus tegen het schutbord aan de passagierszijde wat dan vervolgens iets onder de auto doorloopt naast de automaat. Een hitteschild zit wel bij de katalysator en de einddemper.
Nu zit ik vreselijk te zoeken op internet en ETK en constateer ik dat het bewuste hitteschild alleen aanwezig zou zijn bij tourings met interieurvoorverwarming en de M5. De plaatjes die ik op het internet vind van E34's met lege motorruimtes laten stuk voor stuk zien dat dat hitteschild er wel zit. Dus ik begin te twijfelen, hoort er bij mij ook eentje of juist niet? Ik kan me niet voorstellen dat het hitteschild er ooit eens onder uitgevallen is, want dat zou ik gemerkt moeten hebben. De isolatie die tegen de carrosserie geplakt zit, en voor mijn gevoel wel erg dicht in de buurt van de hete uitlaat, ziet er overigens gewoon netjes uit. Dus die dikke "mat" zou wel bestand moeten zijn tegen de hitte.

En daarom twijfel ik dus, mis ik een hitteschild daar of hoort het zo dat ik mijn "burgerlijke" doorsnee E34 geen hitteschild heb?

Afbeelding

Afbeelding
 #15528  door epmans
 
zon schildje zou daar ook niet zomaar afvallen hoor, bovendien waarom zou iemand het weghalen?

maar ik heb nog een aantal schilden liggen, ik zal eens rommelen of die er ook nog tussen ligt.
 #15734  door Vincent
 
We zijn iets verder. Gisteren heb ik naar een 518i gekeken in Orientblau metallic. Zag er op internet behoorlijk roestvrij uit, dus de gedachte speelde (eigenlijk nog steeds) om plaatwerkdelen uit te wisselen.
Afgezien van het feit dat de 518i een verwaarloosde indruk maakte, deed het blok erg goed z'n werk. De donkere brom liet duidelijk merken dat de uitlaat lek is overigens. Even door de verwaarloosde indruk kijken en ik zag inderdaad een E34 die behoorlijk roestvrij is. Helaas liep ik wel tegen dikke krassen en deukjes hier en daar aan. Kortom, bij het uitwisselen zou ik weliswaar veel minder roest hebben, maar wel weer meer beschadigingen en een aanzienlijk slechtere staat van de lak.

En ik wijk weer eens af van de kern van mijn verhaal... Met het bekijken van de 518i kon ik ook gelijk even kijken hoe sommige dingen moeten zitten. Zo blijkt dat een afdichtrubber op het schutbord van de koelleidingen naar het interieur bij mij toch nog niet helemaal goed zit. Nu weet ik hoe dit rubber hoort te zitten, dus ik heb weer een leuk klusje.
Maar wat ik ook heb gezien is dat deze E34 wel degelijk een hitteschild heeft zitten op de door mij aangehaalde plek. Het hitteschild zat eigenlijk zo'n beetje als op de tweede foto en dus niet helemaal naar boven toe.

De 518i is een sedan en ik vermoed dat er geen standverwarming in zit (gokje), dus dat is dan weer in strijd met ETK.
Ik heb steeds sterker het vermoeden dat er of nooit bij mij zo'n hitteschild heeft gezeten of in ieder geval de laatste tien jaar niet. Ach, mocht de uitlaat er ooit eens onder uit worden gehaald kan ik altijd aan de garage nog eens vragen zo'n schildje te plaatsen ofzo.
 #16049  door ivo
 
Deze Vince!?
Voorbeeld op een 518iT. Op de M50 is die iets groter zag ik op mijn 520 sloper, als daar blok uit gaat dan schroef ik dat hitteschild er wel voor je af en komt die jouw kant op als je 'm wilt.
WP_20160702_16_21_51_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #16085  door Vincent
 
Yep, dat is 'em. Zou super zijn, denk wel dat dat schild er pas onder kan zodra de uitlaat er bij mij onder vandaan is.
Blijf het een raar verhaal vinden dat daar bij mij dus gewoon de buitenisolatie zichtbaar is.