E34Forum.nl

 #22881  door Vincent
 
Lieve clubleden,

Een wat onhandig probleem met mijn Fünfer, het portier rechtsachter had al een tijdje dat deze soms niet lekker mee deed. Dus van het slot af en portier rechtsachter bleef op slot, of omgekeerd. Nu was dat niet zo'n issue, want het deurpinnetje aan de bovenkant van het portierpaneel handmatig dichtdrukken en dat portier was ook slot. Altijd even checken of het pinnetje in de lage stand stond.
Onder het mom van "we tikken nog wel eens zo'n motortje op de kop" maar even gelaten voor wat het is. Echter zitten we nu op een punt dat het portier rechtsachter op slot zit en blijft, maar ook op de deadlock zit. Portier ontgrendelen door middel van de deurpin lukt dus niet. Dus nu zit het portier vrolijk op slot.

Nu vind ik dat zelf op zich niet zo'n probleem, want ik kan mij niet heugen wanneer er iemand voor de laatste keer achterin bij mij heeft gezeten, maar voor de APK moet dat portier van binnenuit te ontgrendelen zijn. Alleen nu zit ik met een kip en ei-verhaal dat het portierpaneel eraf moet, maar dat kan dus eigenlijk alleen als het portier geopend is...

Hoe gaat dit ook weer in z'n werk? Het portierpaneel eruit halen met het portier dicht kan wel, maar wil het paneel natuurlijk niet beschadigen.
 #22887  door Theo
 
Ik vond dit op Bimmerforum:

This is the info from an old T*S for the rear doors:
E34 locked rear door procedure
Special repair note: If the rear door lock actuator fails when the door is locked, the door cannot be opened to replace the actuator. The following procedure can be used to open the door without cutting the door trim panel.
-remove 3 screws retaining door trim panel at upper mount of grab handle, inside door release handle, and behind ashtray. Remove plastic door knob.
-Open the window and, using a putty knife or trim removal tool, carefully pry the uppermost part of the door trim panel away from the chrome trim by the window opening to get the upper retaining clips to release. The insertion of the tool is eased somewhat by pressing down on the trim panel.
-Carefully pry the trim panel back, and use a small block of wood or screwdriver handle to hold it away from the door.
-Use a long, thin screwdriver to reach between the trim panel and door, and peel the insulating sheet away from the door so that you can see the end of the lock actuator.
-Use a bar, or a long, heavy screwdriver to reach inside the door and contact the white plastic end of the actuator that the lock linkage hooks up to. Hit the end of the tool so that the white plastic end breaks off, disconnecting the linkage from the seized actuator. The door can now be unlocked and you may proceed with the repair in the usual manner.
 #22898  door danny-ex-touringE34
 
Lekker werkje dat wat Theo post. Wat bij mijn auto eens hielp, was het kofferslot een paar keer bedienen: van 't slot, op slot en weer van 't slot ... . Toen werkte alle deuren weer op het CV-systeem. (vond dit ook heel vreemd, maat toemaar). Groeten, Danny
 #23749  door Vincent
 
Uiteindelijk met hulp van een vriend me kwaad gemaakt voor dit projectje en eigenlijk was het nog best wel te doen. Let wel, het kan zijn dat een voorportier anders (lees: lastiger) is:

- Deurrubber eruit trekken. Daardoor is er genoeg ruimte voor het deurpaneel;
- Raam openen;
- Deurpaneel demonteren zoals gebruikelijk;
- Iets ruimte creeren aan de bovenkant van het deurpaneel, zodat de ander zijn handen kan steken tussen het portier en het deurpaneel;
- Terwijl de één flink trekt aan de deurgreep, duwt de ander van binnenuit het portierpaneel eruit;
- Met wat beleid en kracht komt het deurpaneel los, beetje geluk onbeschadigd, al kunnen er uiteraard wat clipjes zijn gebroken;
- Vervolgens waterdichte foam eraf halen.

Boven het deurslot zit een zwart blokje met stekkertje (volgens mij enkel in latere E34's), stekkertje loshalen en het zwarte blokje uit het clipje naar boven duwen. De reden dat het portier in de "deadlock" blijft hangen komt door dat zwarte blokje, die zorgt ervoor dat een metalen pinnetje het slot niet vrijgeeft. Als het zwarte blokje eruit is/naar boven is geduwd is dat metalen pinnetje vrij en is het portier weer gewoon te openen.
Om het zwarte blokje eruit te duwen is het mij uiteindelijk gelukt om twee lange platte schroevendraaiers te gebruiken. Met één schroevendraaier links van het zwarte blokje (tegen de buitenzijde van het portier), de plastic clip zoveel mogelijk van het zwarte blokje duwen. Vervolgens met de andere schroevendraaier aan de onderkant van waar de stekker wordt aangesloten op het blokje naar boven duwen.
Het kan zijn dat er een stuk plastic is vastgeplakt tegen eventueel binnenkomend water, dit zoveel mogelijk wegknippen.

- Portier openen, zwarte blokje vervangen (deurslot uitbouwen) en alles weer terugbouwen;
- E34 is weer APK-waardig :mrgreen: