E34Forum.nl

 #785  door Philippe6
 
Hallo allemaal.

Ik zou de hoedenplank in mijn 535i van 1989, zonder zonnerollo, willen vervangen door eentje met een zonnerollo uit een E34 520i.
Past deze sowieso?

Of zijn er verschillen in de hoedenplanken op basis van model en/of bouwjaar?

En is het moeilijk om de bevestigingspunten in de dakhemel te voorzien?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Philippe6 op 15 aug 2014, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 #791  door Speedy
 
Hallo,

hoeddeplank gaat waarschijnlijk wel passen. Is het een handmatige of een elektrische rollo?
Zou zo maar kunnen zijn dat je dak is voorbereid op bevestiging van haakjes voor de handmatige rollo.
 #796  door Philippe6
 
Bedankt voor de reactie Speedy!

Ik ben net (op goed geluk) een manuele hoedenplank gaan halen voor in de 535i.
Hij lijkt net hetzelfde als mijn huidige, alleen heel fel verbleekt door de zon. :(
Volgens deze link (http://www.e38.org/e32/rear%20roller%20sunblind.pdf) is alles voorzien om een manuele zonnerolle te installeren.

Bij de zonnerolle heb ik enkel 2 haakjes gekregen om hem in op te hangen.

Afbeelding

Nr. 7.

Maar volgens mij mis ik de kapjes nog nr. 5&1! :o
Op het internet vind ik niet direct een foto van hoe het juist gemonteerd moet worden met die kapjes.

Iemand een foto van zijn manuele zonnerollo?
 #797  door Philippe6
 
Afbeelding

Deze haakjes heb ik.

Op het internet heb ik het volgende gevonden:

Afbeelding


Als ik het goed begrijp, zijn die klemmen (die ik heb) gebruikt tot 09/89 en die kunststof houders vanaf 09/89..
Laat mijn E34 nu van 1988 zijn!
 #923  door looney
 
Hier je oplossing.
Haal je hemel aan de achterkant los.
Wanneer je dit gedaan hebt, zal je link en recht 2 uitsparringen zien waarin je dit 2 haakjes die je bij de rollo hebt gehad kan inschuiven.
Eenmaal dit gedaan, zal je je hemel terug moet plaatsen.
Hoedenplank met rollo installeren en je kan hierna gewoon de rollo gebruiken.

Succes en als je nog vragen hebt, dan verneem ik dit graag van je.
 #1019  door Philippe6
 
looney schreef:Hier je oplossing.
Haal je hemel aan de achterkant los.
Wanneer je dit gedaan hebt, zal je link en recht 2 uitsparringen zien waarin je dit 2 haakjes die je bij de rollo hebt gehad kan inschuiven.
Eenmaal dit gedaan, zal je je hemel terug moet plaatsen.
Hoedenplank met rollo installeren en je kan hierna gewoon de rollo gebruiken.

Succes en als je nog vragen hebt, dan verneem ik dit graag van je.
Merci!

Vandaag begonnen aan het installeren van de zonnerollo.
Achterbank gedemonteerd, hoedenplank eruit, bekleding van de zijstijlen gedemonteerd en dan geprobeerd om de haakjes ergens te monteren. (rode cirkel)

Afbeelding

Uitsparing in mijn hoedenplank gesneden voor de rollo.
Het stof moet ik enkel nog fatsoeneren.

Maar die haakjes krijg ik nergens gemonteerd in het dak!
De plek waar mij lijkt dat ze moeten komen is hier;

Afbeelding

Maar verder dan dat krijg ik het haakje er niet opgeschoven en omdat het tegen de rubber van de achterruit zit, blijft ie ook niet goed zitten!
Wel zie ik wat verderop een gat in het dak zitten, zou hier die andere haak gemonteerd kunnen worden?

Afbeelding

En de dakhemel is net op deze plek voorgeperforeerd om dat stukje uit te snijden..
 #1042  door Bart Jansema
 
Lijkt erop dat je dak niet voorbereid is......
 #1045  door epmans
 
Afbeelding

Deze ophangdingen zijn niet voor een zonnerollo maar voor het ophangen van bagagenetten in een Touring.

Die zwarte haken zijn de juiste.

Afbeelding

Aan de hand van deze foto denk ik dat je bijna goed zit, maar dat je wat meer moet opschuiven naar de buitenkant van de auto. Dat gat daar, heb je niets mee te doen. Die insnede in de hemelbekleding evenmin.

Ik heb gezocht naar een foto van de haakbevestiging maar kan ik niet vinden of heb ik niet op mijn computer staan. Maar ook ik heb het vermoeden dat je de bevestigingspunten mist alhoewel ik mij dat eigenlijk niet kan voorstellen. Die moet volgens mij binnen in de auto dus aan de onderkant van het dak zijn. Dus zou je de haken aan de onderkant van het dak moeten bevestigen, lijmen zal niet stevig genoeg zijn, dus ??? vast lassen???

Om de juiste positie van de haken te bepalen kun je ook je Rollo volledig omhoog doen om te zien waar je punten dan komen en dus in waar de haken moeten zijn. In ieder geval hoef je in de hemelbekleding géén incisie te maken, de haken komen tussen de bekleding en metalen dak door.

Ik vermoed nog wel een foto te kunnen maken of vinden, maar dan moet je nog even een paar dagen geduld hebben.
 #1048  door Philippe6
 
Bart Jansema schreef:Lijkt erop dat je dak niet voorbereid is......
Ik vrees er ook een beetje voor! :(


epmans schreef:Afbeelding

Deze ophangdingen zijn niet voor een zonnerollo maar voor het ophangen van bagagenetten in een Touring.

Die zwarte haken zijn de juiste.

Afbeelding

Aan de hand van deze foto denk ik dat je bijna goed zit, maar dat je wat meer moet opschuiven naar de buitenkant van de auto. Dat gat daar, heb je niets mee te doen. Die insnede in de hemelbekleding evenmin.

Ik heb gezocht naar een foto van de haakbevestiging maar kan ik niet vinden of heb ik niet op mijn computer staan. Maar ook ik heb het vermoeden dat je de bevestigingspunten mist alhoewel ik mij dat eigenlijk niet kan voorstellen. Die moet volgens mij binnen in de auto dus aan de onderkant van het dak zijn. Dus zou je de haken aan de onderkant van het dak moeten bevestigen, lijmen zal niet stevig genoeg zijn, dus ??? vast lassen???

Om de juiste positie van de haken te bepalen kun je ook je Rollo volledig omhoog doen om te zien waar je punten dan komen en dus in waar de haken moeten zijn. In ieder geval hoef je in de hemelbekleding géén incisie te maken, de haken komen tussen de bekleding en metalen dak door.

Ik vermoed nog wel een foto te kunnen maken of vinden, maar dan moet je nog even een paar dagen geduld hebben.
Oké, dan moet ik al niet meer twijfelen als het de juiste haken zijn!
Ik ga inderdaad eerst de hoedenplank netjes maken, deze monteren en kijken waar het zonnerollo uitkomt aan het plafond.

Aangezien er niets voorzien is om de haakjes te monteren, was ik ook al een andere manier aan het bedenken -> lassen (kan ik niet) of lijmen.
Daarnet deze lijm al gaan halen;

Afbeelding
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647 ... bi-metaal/

Volgens mij moet dit voldoende lijmen aangezien er niet zoveel kracht op komt?


Cees schreef:inderdaad een stukje opschuiven naar buiten

Afbeelding
Inderdaad, daar zie je ook een soort van uitspraing in het metalen paneel waar de houder van het haakje ongeveer in past.
Waarschijnlijk wordt daar een stukje op gelast als je de optie zonnerolle standaard hebt.