E34Forum.nl

 #14321  door Wazonga
 
Heb van Epmans al een tijdje geleden een mooie elektrisch verstelbare stoel gekocht voor mijn vriendin. Ze had altijd ruzie met het verstelmechaniek, nu niet meer. Was een zwart leren stoel, heb ik het anthraciet stoffen hoesje (A1AT) uit mijn eigen auto overheen getrokken, en de gordelspanner er op overgezet. (natuurlijk ook netjes even het kabeltje uitgetrokken zodat hij het ook gaat doen...) Zit er in en werkt prima. De stoel bedoel ik. (Dat van de gordelspanner weet ik niet en mag wat mij betreft nog wel even zo blijven... :) )

Bestuurdersstoel nog altijd handmatig, want ik ben eigenlijk de enige die regelmatig in mijn auto rijdt dus veel behoefte aan verstellen is er niet. Maar... Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en een auto met een elektrische en een handbediende stoel kan ook weer niet echt. Dan komt mijn gevoel voor symmetrie in opstand... :)

Dus: op zoek naar een elektrische bestuurdersstoel. Wat blijkt: elektrisch bedienbare comfortstoelen zijn heel zeldzaam! Of althans, na drie, vier maanden zoeken op het forum hier en op e34.de had ik er nog geen. Uitwijken naar ebay.de, en de zoektocht wat verbreden: E32's hebben vaker elektrische stoelen en ook vaker comfort stoelen. En jawel hoor, dit kwam de postbode vandaag bezorgen:
stoel.jpg
De oplettende lezer herkent:
- Een comfort stoel
- Elektrisch verstelbaar
knop.jpg
- Met lordose (en stoelverwarming, ja ja!)
verwarming.jpg
- En met memory, maar dan zonder de memory module.
connectors.jpg
Ik dacht: dat geeft niet, ik hoef toch geen memory. Maar daar heb ik wat te simpel gedacht: de schakelaars voor memory & non-memory stoelen zijn behoorlijk anders. Dus 'even aansluiten' wordt 'even hobbyen'.... Ik zal zelf een relais doos moeten maken om met de memory schakelaars de motoren te bedienen. Op zich een leuk klusje en ook goed te doen, maar om het netjes te doen (vind ik altijd het leukst....) zou ik het eigenlijk in een orginele memory module willen bouwen zodat ik niet alle connectors van de kabelboom af hoef te knippen. Zodat het er ook mooi 'orgineel' uit ziet. Dus mijn vragen:
  • Heeft iemand een defecte memory module liggen die ik kan gebruiken als houder voor wat eigenbouw en als donor voor alle contras voor deze stekers?
  • Heeft iemand misschien zelfs een werkende memory module liggen (ze zijn vrij zeldzaam, geloof ik...) die ik over zou kunnen nemen?
  • Wil er iemand een schakelaartje van een linker elektrische stoel zonder memory ruilen tegen een schakelaartje van een linker elektrische stoel met memory? Daar wordt mijn hobbywerk behoorlijk veel eenvoudiger van. Kan ik natuurlijk ook kopen, maar 150€ bij de dealer heb ik er niet voor over.
Andere tips ideeen of suggesties zijn ook welkom.

Wat ik straks overhoud is een zwart leren hoes voor een comfort stoel (L & R zijn identiek), zonder stoelverwarming (die haal ik er uit en zet ik over) en zonder achterkant van de rugleuning. Ik vind het er nog keurig uit zien. Als ik dat met iemand kan ruilen voor een van de bovenstaande onderdelen ben ik helemaal gelukkig. En als ik er gewoon iemand een plezier mee kan doen ook.

Bedankt voor het meedenken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14322  door ivo
 
Leuke projecten zijn dit altijd zeg!

Je zou eens een berichtje naar Looney kunen sturen, die heeft misschien nog wel die modules en/of onderdelen liggen want ook destijds omgebouwd.
 #14405  door Wazonga
 
Hmmm. Ik heb inmiddels zicht op een een control doos. Maar met alleen een control doos ben ik er nog niet, mis ook nog een stukje kabelboom. Dat maak ik zelf wel, maar nu ff een vraagje:

'Gewone' elektrische stoelen laten zich altijd verstellen, ook met het contact uit. Is dat ook zo bij memory stoelen of moet het contact daarvoor aan staan?

Bedankt!
 #14435  door speedy78
 
Bij mijn buffel lederen sport stoel zat ook geen memory stuur apparaat.
Nieuw bij de dealert kost dit apparaat ca. 900 Euro! En dan hoort er ook nog een memory kabelboom bij die NIET meer nieuw verkrijgbaar is en tweedehands ben ik er nog geen tegengekomen :evil:

Ik heb dus een non-memory-stoel-verstel-schakelaar gekocht op ebay.de en een non-memory-dijbeen-steun-verstel-schakelaar :lol: bij de dealert (omdat bij een memory schakelaar slechts de stuurstroom wordt geschakeld en bij de non-memory schakelaar de hoofdstroom!). Via BMW Classic Shop heb ik nog een kabelboom voor de stoelverwarming en de lendelsteun van het 1991 model weten te bemachtigen daar hier wel de juiste stekker aan zit (die grote witte). Een nieuwe non-memory stoel-kabelboom is niet meer leverbaar!

Met behulp van een stroomkring schema heb ik beide kabelbomen samengevoegd tot een werkende non-memory kabelboom (helaas heb ik hier geen foto`s van genomen :roll: ). De kabels van het stuur apparaat naar de motoren kunnen in de stekker van de verstel schakelaar worden gemonteerd. er moet alleen nog een 12 volt voeding en een massa kabel naar de verstel schakelaar worden getrokken.

Zodoende is het onder mijn bestuurder stoel een behoorlijke spaghetti geworden :D , maar het werkt naar behoren. (alleen trekt nu mijn stoel scheef, ga ik binnenkort verhelpen)

Gelukkig is de bijrijder stoel plug & play.

V.w.b. het functioneren met contact uit, ook bij memory kun je de stoel altijd verstellen en instellen daar er continu spanning op het stuur apparaat staat.
 #14444  door Wazonga
 
Ah, ja, we komen tot dezelfde conclusie. Alleen jij al eerder en ik nu pas. :)

Een niet-memory schakelaar halen op ebay kan, maar ik heb een ander plan: Ben een memory control doos aan het kopen, daar kunnen dan al die vrolijk gekleurde stekers in, en ook de steker van de verstelschakelaar. Dan moet ik hem 'alleen' nog even voeden. Daarvoor zoek ik inderdaad de memory kabelboom (als iemand daar nog een stukje van heeft liggen?) of anders alleen een contra voor deze steker:
image1_conn.JPG
.

De grote witte steker haal ik van mijn eigen stoel (daar zit nu de lordose mee aangesloten), en daar fröbel ik wel wat draadjes in. Zo maak ik zelf een substituut 'memory' kabelboom. Maar dan zonder de spiegels, ben ik ook niet echt naar op zoek.

Ik gebruik de memory doos dan uiteindelijk alleen als motorsturing, lijkt me een goedkope oplossing waar je straks niets meer van ziet. Vandaar ook mijn vraag: de memory doos moet 24/7 aan staan, anders kan je je stoel niet verstellen met het contact uit. Dat betekent dat hij dus ook een ultra low power standby stand moet hebben om de accu niet leeg te trekken.

Bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14447  door epmans
 
Ik neem zaterdag een doos mee waar je maar ff in moet grutten naar stekkers. Zit mogelijk wel wat tussen voor je.
 #14561  door Jgpeggeman
 
het probleem met de memory kabelbomen is dat hier enorm veel varianten van zijn.

Het is bijna onmogelijk om achteraf de memory nog aan de gang te krijgen zonder het complete set van kabelbomen en memory module.
 #14579  door easy rider
 
Jgpeggeman schreef:...Het is bijna onmogelijk om achteraf de memory nog aan de gang te krijgen zonder het complete set van kabelbomen en memory module.
Dan ken je Wagonza nog niet. Die fixed alles op het gebied van elektronica. Ik volg dit topic met veel interesse.
 #14824  door DDT525
 
easy rider schreef:
Jgpeggeman schreef:...Het is bijna onmogelijk om achteraf de memory nog aan de gang te krijgen zonder het complete set van kabelbomen en memory module.
Dan ken je Wagonza nog niet. Die fixed alles op het gebied van elektronica. Ik volg dit topic met veel interesse.
zeker leuk om te lezen dit Project !
 #15083  door Wazonga
 
En kijk eens wat de postbode kwam brengen!

WAT een mooie doos!

Alleen daarom al zou je een memory stoel willen: de geruststellende gedachte dat dit monster onder je stoel schuilt.... :)

Er is werk te doen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.