E34Forum.nl

 #15396  door Wazonga
 
Intussen weer een beetje verder.

Stoel op de computer aansluiten was probleemloos: alles past gewoon. Alleen gebruik ik een paar connectoren NIET:

- Het 123M schakelaartje (heb ik niet, niet strikt noodzakelijk maar wil ik eigenlijk wel, wie heeft er eentje voor me?)
- De aansluiting voor de verstelbare dijsteun (alleen voor de sportstoel, doe ik niet hoef ik niet),
- De gele connector waar hij wordt aangesloten op de 'memory' kabelboom die naar de elektrisch verstelbare stuurkolom en de memory spiegels gaat (heb ik niet, doe ik niet, hoef ik niet).
- De steker voor de diagnose van de computer (doe ik niet hoef ik niet.). Mooi dat het er op zit, dat wel, maar ik doe wel diagnose van mijn stoel door gewoon te kijken of hij werkt.... :)
power_conn.jpg
Heel fijn dat de power connector van de computer gelabelled is: '30' gaat naar de permanente +, '31' naar massa, en 'R' en '15' naar de geschakelde +. Ik vroeg me eerst nog af waarom de computer moest weten of het contact aan stond of niet. Eerst dacht ik dat hij, met het contact aan, niet naar de low-power standby toestand zou gaan, maar dat blijkt niet zo te zijn: dat doet hij altijd. Probeer maar eens als je er eentje hebt: bij de eerste keer bedienen van een knopje duurt het een paar tienden van een seconde voordat de stoel reageert. Als je blijft verstellen gaat het daarna wel 'instantaan', totdat je ongeveer 5 seconden niets verstelt, dan valt de computer terug naar low power standby. Lezen van het boekje leert ons waarom dit is: als je een 'memory recall' functie uitvoert met het contact uit, fietst de stoel direct naar de ingestelde positie toe (dat wil je ook). Maar als het contact aan staat en je doet een 'memory recall' dan moet je het memory recall knopje ingedrukt houden om hem naar de ingestelde positie toe te laten lopen: veiligheidsfeature! Stel je voor dat je heel kort bent (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed... :) ), en je raakt per ongeluk een recall knopje aan met de stoel helemaal naar achteren, dan kan je op eens niet meer bij de pedalen! Dus ook daar weer: er is over nagedacht!

Dan: de contra voor de power connector. Die is er niet, maar Eric (bedankt!) leverde wat raamschakelaar-connectors waar de benodigde inserts uit te halen waren.
inserts.jpg
Met wat siliconenkit er een contra voor gemaakt. Eerst de connector op de computer ingespoten met wat vet zodat de siliconenkit daar niet op hecht, dus de 'steker' is in de toekomst nog altijd los te halen als het moet. Prachtig is het niet, maar het werkt en het zit goed vast. Dat moet wel, want als de steker uit de computer trilt (hij zit ondersteboven), en de stoel staat net in een onhandige positie, dan kan het nog heel wat werk zijn om jezelf weer toegang tot de connector te verschaffen!
siliconen.jpg
Vervolgens de stoel helemaal uit elkaar gepeuterd. Om bij de verwarmingsmatjes te komen moet de hele bekleding uit elkaar. Ergens wel zonde, maar afval voor mij dus niet zo heel erg. Wel jammer dat beide verwarmingsmatjes niet heel meer waren:
matje.jpg
Kan er nu bij, dus ik kan ze wel repareren natuurlijk (en heb ik ook even gedaan om te testen), maar ze waren beide door op plekken waar de verwarmingsdraad aan de niet-verwarmingsdraad gesoldeerd zit (zat). En als zo'n connectie op een plek stuk is, is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat hij op andere plaatsen ook gaat. Dus om niet het risico te lopen straks al deze moeite voor niets gedaan te hebben toch maar twee nieuwe matjes besteld. Overigens: de matjes voor leren en stoffen stoelen zijn niet hetzelfde, dus als het straks binnen is zal ik laten weten wat het verschil is. (ter info: de 'leren' matjes doen ongeveer 20 W per stuk op vol vermogen. ).

Dan de rest van de stoel opgeknapt: de lampjes uit de lordose-verstel-schakelaar waren natuurlijk stuk, daar heb ik twee ledjes ingezet. Voor mensen die dit ook willen: Farnell heeft prachtige gele 3mm ledjes in het assortiment waar de voorschakelweerstand al in zit, dus die kan je direct op de 12V aansluiten. Ideaal voor krappe ruimtes in oude E34 schakelaars. Komt minder licht uit dan het oorspronkelijke gloeilampje, dat wel, maar ik vind het wel best zo.

Dan de 'verkorte binnenkabel' van de bowdenkabels waar al deze stoelen last van hebben (scheeftrekken). Mijn exemplaar had het alleen bij de hoofdsteun, dus huls van de buitenkabel getrokken, een half centimetertje van de plastic buitenkabel afgesneden en de huls er weer opgeduwd. Huls heet maken met een gasbrander (niet met blote handen aanzitten! :) ) werkt erg goed. Nu nog wel een dilemma of ik de buitenkabels onder de zitting ook 'preventief' ga verkorten: enerzijds: ik kan er nu goed bij, en als ik er straks weer bij wil mag de hele stoel weer uit elkaar, anderzijds: het zit er in en het werkt, ik kan het alleen maar stukker maken... :)

Tot slot een mooie connector aan de stoel gezet
main_connector.jpg
En omdat ik in een nerdy bui was zelfs met de juiste kleuren draad! :) Oude inserts laten zich ook hier makkelijk en goed hergebruiken, de kabel soldeer ik er aan in plaats van aankrimpen. Niet helemaal volgens de regels der kunst (ik heb liever een aangekrompen connectie met het oog op het risico op kabelbreuk), maar dit gaat de komende 20, 30 jaar ook wel goed.

Binnenkort meer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #15399  door epmans
 
Wazonga schreef:Dan: de contra voor de power connector. Die is er niet, maar Eric (bedankt!) leverde wat raamschakelaar-connectors waar de benodigde inserts uit te halen waren.Vervolgens de stoel helemaal uit elkaar gepeuterd.

Graag gedaan, leuk om te zien dat je wat aan mijn noeste knipavonturen hebt. En vooral veel plezier ervan.
 #15408  door flash
 
Komt helemaal goed.
Ik zou nu ook alles preventief aanpakken, als je den toch bezig bent
 #16005  door Wazonga
 
Inmiddels weer wat verder.

Voor de zekerheid inderdaad alle buitenmantels van de bowdenkabels maar met een halve cm ingekort, dan heb ik straks hopelijk geen last van een scheeftrekkende stoel.

Toen de nieuwe verwarmingsmatjes van BMW bekeken. Ik had besteld # 64111378098 en 64111378097, dat zijn de verwarmingsmatjes voor de stoffen stoel. Die worden door BMW omgenummerd naar 64118391235 en 64118391234, wat ik toegestuurd kreeg. Alleen helaas: dat past helemaal niet. Hier zie je het matje over het zitvlak liggen, en dan snap je ook gelijk waarom. De leren bekleding heeft de baleinen overdwars lopen, bij de stoffen stoel lopen de baleinen van voor naar achter links en rechts van de zitting. No way dat daar dit matje in pas te maken is. (En ja, ik heb een stanleymes, en nee, ik ben niet vies van een beetje hobbien....)
IMG_20160625_084709.jpg
Maar weer even teruggemaild aan BMW hoe ze dit denken op te lossen. Intussen wil ik wel verder met de stoel, maar gelukkig passen de originele matjes uit de leren stoel wel! Die dus maar gerepareerd en onder de stoffen bekleding geschoven. Nu zitten ze wel wat dieper in het stofferingspakket dan vroeger: namelijk onder de schuimlaag. Afwachten of dat wel lekker warm wordt, we zullen zien.

Dan moet de gordelspanner overgezet worden op de elektrische stoel. Eerst even het vergrendelingskabeltje losmaken (kabeltje los=vergrendeld, kabeltje aangespannen= staat op scherp) voordat je er mee begint. Eigenlijk: voordat je de stoel uit de auto haalt . -- BELANGRIJKE STAP, DIT VERGETEN KAN JE ZO MAAR EEN VINGER KOSTEN. -- Er zijn drie wijzigingen nodig om de gordelspanner op de oude stoel over te zetten.
1. Het beugeltje aan het zitvlak van de stoel vervangen. Niet moeilijk, zit met twee popnagels vast.
IMG_20160625_121840.jpg
Dan moet het ophangpunt voor de gordelspanner verhuizen. De gordelspannerloze stoel heeft de moer aan de buitenkant zitten, die moet naar de binnenkant verhuizen anders schuurt de gordelspanner (te veel) tegen de middenconsole. Oude moer er af slijpen, Nieuwe moer aan de binnenkant plaatsen, beetje loctite er op voor de zekerheid. Let wel: niet-metrische moer!
IMG_20160625_121847.jpg
Dan kan de zijkap van de stoel geplaatst worden. De variant voor de gordelspanner is breder:
IMG_20160625_124950.jpg
En dan als allerlaatste (doe dit pas als de stoel weer in de auto gemonteerd is) kan je de gordespanner weer op scherp zetten. Daar moet je het kabeltje voor uittrekken. Bij een handbediende stoel wordt het kabeltje bediend door de voor-achter verstelling van de stoel: verstel je de stoel dan wordt de gordelspanner tijdelijk even geblokkeerd, zodat de gordelspanner niet afgaat als je de stoel hard tegen de voorste stop laat schieten. Bij een elektrische stoel is dat risico er niet en mag de gordelspanner dus permanent op scherp staan. Daar heb ik een aluminium beugeltje voor gemaakt:
IMG_20160625_130724.jpg
Zo ben ik iets in elkaar aan het zetten dat volgens mij niet op deze manier geleverd is door BMW: een elektrisch verstelbare stoel uit een E32 uit 1992 of daaromtrent met een gordelspanner uit een E34 uit 1996. Geen idee hoe BMW dit oploste bij late E34's met eletrische stoelen en gordelspanners, maar zo zit het ook, en ik heb er vertrouwen in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #16038  door Wazonga
 
En nog wat vervolg:

De leuningen van de twee stoelen die ik had waren niet hetzelfde.

Mijn eigen stoel (E34 1996) heeft 'starre' zijkanten, de donorstoel (E32 199x) heeft 'flex' zijkanten: hier zie je het verschil. Donor rugleuning ligt vooraan, daar achter zie je net een zijkantje van mijn eigen stoel.
IMG_20160625_200629.jpg
Daarom maar besloten (ook omdat ik mijn eigen kussen ging hergebruiken de elektrische hoofdsteun op mijn eigen stoel over te zetten. Dat gaat probleemloos.
Overigens zie je hier ook het verschil tussen de E32 lordose: die heeft een recht stangetje, met vilt omwikkeld, die tegen de groene veer in de rugleuning drukt.

De Lordose voor de latere types stoelen heeft een groene zigzag veer die in zijn geheel heen en weer beweegt:
IMG_20160625_200635.jpg
Hier zie je een door mij zelf gemaakt exemplaar, maar het fabrieksexemplaar lijkt er op.

Stoel zit er in, werkt super, laatste punt wat nu nog moet is F16 toevoegen, want die heb ik nog niet, dus mijn stoelverwarming en mijn lordose doen nog helemaal niets.....
IMG_20160626_182400.jpg
En hoe dat afloopt, lezen jullie een volgende keer. :)

Tot dan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #16101  door DDT525
 
leuk om dit toppic te volgen.

Ook leuk om te zien dat je er zoveel werk van maakt :D
 #16163  door Wazonga
 
Laaste werkje was aanleggen van de geschakelde plus naar de stoel toe zodat de lendesteun en de verwarming het zouden gaan doen. Bij mij lag er al een draadje naar de stoel toe (zwart/groen met gele stippen), maar die bleek nergens aan te zitten. Die liep loos van de stoel naar de grote gele connector (X13) bij mijn linkervoet, maar ging niet verder naar voren.
IMG_20160704_205423.jpg
Connector aan de bovenkant opengemaakt, daar een pinnetje en draadje toegevoegd, door het gaatje in het schutbord gestoken, en we zijn in de zekeringskast aangekomen!
IMG_20160704_212214.jpg
Epmans leverde een prachtig zekeringenkastje waar ik de benodigde inserts uit kon halen.
IMG_20160709_122626.jpg
Linker motorkapslot even verwijderen (schroefje niet in het spatbord laten vallen, en trouwens, het achterste schroefje hoeft maar een paar slagen los), dan kan de zekeringkast open (Torx 10), de zekeringsrail kan omlaag uit de kast geduwd worden, en dan met een schroevendraaier de witte borging wegduwen:
IMG_20160709_104847.jpg
Inserts er in:
IMG_20160709_124714.jpg
En alles weer op zijn plek zetten. Met als hartverwarmende resultaat:
IMG_20160709_130734.jpg
Wat een gedoe om een zekering! Maar ik het geeft veel voldoening om dit soort dingen 'netjes' te doen in plaats van een beetje er bij gehobbied. En: het resultaat is helemaal goed. De stoelverwarming werkt uitstekend, en netter ingebouwd dan dit gaat bijna niet. Nu op zoek naar een 123M schakelaartje en de overgebleven lordose in de bijrijdersstoel zetten... :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #16178  door Machiel
 
Top! Mooi werk en helemaal eens om het 'gewoon' netjes te doen.