E34Forum.nl

 #25420  door Philippe6
 
Mijn E34 535i van 1988 heeft lederen elektrische zetels met memory en zetelverwarming.
Nu heb ik eenzelfde zetel op het oog in betere staat, ook leder met memory, zetelverwarming en zelfs zitvlakondersteuning.

Maar nu is mijn vraag, past deze zetel uit een E32 van 1989 in mijn E34 van 1988??

Het is 4 uur rijden dus te ver om even te gaan kijken en te passen. :D
Laatst gewijzigd door Philippe6 op 01 jan 2019, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 #25434  door Ruck
 
voor zover ik weet zou het moeten passen, maar als je 4u moet rijden zou ik even op een kenner wachten die het al eens geprobeerd heeft.
 #25435  door JerunK
 
Toen ik nog e34 reed, heb ik één op één stoelen in dezelfde stoffering en kleur van een 735i, compleet met middenconsole en bijbehorende ventilatietunnel tussen de stoelen overgebouwd in mijn 525i touring. Ook de stoelverwarming en electrische lendensteun (na leggen van wat bedrading) was feitelijk plug and play. Oftewel: past gewoon.
 #25437  door Philippe6
 
JerunK schreef:Toen ik nog e34 reed, heb ik één op één stoelen in dezelfde stoffering en kleur van een 735i, compleet met middenconsole en bijbehorende ventilatietunnel tussen de stoelen overgebouwd in mijn 525i touring. Ook de stoelverwarming en electrische lendensteun (na leggen van wat bedrading) was feitelijk plug and play. Oftewel: past gewoon.
Aangezien mijn E34 reeds voorzien is voor el. zetels met geheugen en zetelverwarming zou het dus 'plug & play' moeten zijn.. Enkel de lendensteun heeft de mijne niet. :mrgreen:
 #25448  door epmans
 
De lendesteun zit op de stoel-kabelboom dus als je plugt dan kan je die ook play :D
 #25580  door Philippe6
 
Dussss.. Ondertussen de desbetreffende zetel afgehaald in Hannover, deze zag er TE goed uit om te laten staan. Zie onderstaande foto's.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zetel is dus van juli 1989, een dik jaar ouder dan die van mij.

Vrij snel enkele verschillen gezien tussen de 2 zetels E32 <-> E34.

De zetel van de E32 heeft onderaan de zijkant nog een extra afscherming.

Afbeelding

En de kappen, achterop de zetels zijn verschillend. Zie de aftekening van de oude kap op de E32-zetel.

Afbeelding

De rugleuning is in zijn geheel een goede cm dikker.. Op zich geen probleem enkel verschillend met de passagierszetel welke ik niet heb en ga verwisselen.

Daarna alle aansluitingen onderaan de zetels vergeleken en deze leken op het eerste zicht hetzelfde, alles zou dus moeten passen.


Afbeelding


De 3 rechtse stekkers, die op de computer onderaan de zetel worden aangesloten, passen maar heb de pinnetjes (verbindingen) niet 1/1 gecontroleerd.

Bij de linkse stekker (die op de losse kabelboom van de zetel komt voor de zetelverwarming en de lende ondersteuning) zag ik wel een verschil! :evil:
De stekker van de E32 zetel heeft 1 pinnetje meer dan de steker van de kabelboom van de wagen.

Kabelboom auto.

Afbeelding

Stekker E32-zetel.

Afbeelding

Dan toch maar alles verder aangesloten en gemonteerd om te kijken wat er van zou komen.

Conclusie:

Het instellen van de zetel functioneert volledig, alsook de memory functie van de zetels!
Zetelverwarming functioneert ook.
Maar de memory functie van beide spiegels werkt niet meer, alsook de elektrische spiegels zelf werken helemaal niet meer.
En de lende ondersteuning werkt dus ook niet, wat zou kunnen komen door die ontbrekende verbinding?!

-> Als ik de elektrische schema's van de E34 535i uit 1988 opzoek, vind ik ook niets terug over de 'lumbar support'. Bestond dit toen wel al?
Heb me verder nog niet verdiept in de el. schema's om te achterhalen wat de juiste verschillen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

JerunK schreef:Toen ik nog e34 reed, heb ik één op één stoelen in dezelfde stoffering en kleur van een 735i, compleet met middenconsole en bijbehorende ventilatietunnel tussen de stoelen overgebouwd in mijn 525i touring. Ook de stoelverwarming en electrische lendensteun (na leggen van wat bedrading) was feitelijk plug and play. Oftewel: past gewoon.
Welke bekabeling heb jij bij moeten leggen?
 #25583  door Gert
 
Philippe6 schreef:De ontbrekende connectie is volgens de elektrische schema's 'X626, verbinding nr. 5'.
Ik vind enkel niet wat hier aan moet komen.
Ik heb nog even gezocht, maar ik kan uw X626 niet vinden, maar ik heb niet alle schema's bekeken.

Wel zag ik een lumbar support in het boek van de 1994 serie, bij 5120. Volgens dit schema staat er geschakelde prik op de schakelaar. Zo te zien op pin 5 van connector X652.
De schakelaar zelf verdeeld dan stroom/massa.
Dus in principe is het een kwestie van een stroomdraadje van een ander stoelcomponent splitten naar die pin 5. Tenminste, als X652 en/of deze schakelaar ook op uw voertuig woont. Of deze lumbar ook meedoet met het memory gebeuren, dat weet ik niet, zover heb ik niet gekeken.