E34Forum.nl

 #28365  door Ruud
 
Gisteren had ik dus even het achterpaneel van de bestuurdersstoel gedemonteerd om de armsteun vast te zetten.
Toen kwam ik er ook achter waarom m'n stoelverwarming het niet doet...
IMG_20220115_152650.jpg
IMG_20220115_152646.jpg
Iemand heeft de draad afgeknipt.... Erg apart! Maar ik zier ook niet waar de draad aan vast zou moeten zitten.
Als ik dan aan de andere kant kijk zie ik dat de de draden zo lopen:
IMG_20220115_153155.jpg
Bij de passagiersstoel lopen de draden vanuit de stekker naar de mat van de zitting.
Bij de bestuurdersstoel loopt de kabel vanuit de stekker wel naar beneden, maar niet naar de mat van de zitting. Als ik aan de kabel trek dan lijkt het alsof die vast zit in de leuning.

Heeft iemand een idee hoe dit hoort te lopen?

Ik zal binnenkort de stoel er eens uit halen om te kijken hoe het zit, maar als iemand er iets meer van weet dan zou dat mooi zijn ;)

En is er iemand die weet wat de weerstand van de mat ongeveer moet zijn? Dan kan ik deze even doormeten en weet ik of ik een nieuwe mat moet kopen of dat ik deze draden kan doorverbinden.

MVG, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28366  door johan525
 
Kan het zijn dat iemand de mat al eens vervangen heeft? Volgens mij waren de reparatiematten enkel voor het middelste stuk van de stoel. dus zonder de "wangen"

Die onderste stekker die naar links onderen loopt lijkt nl. gewoon van een reparatie mat te zijn.

Ik heb geen specs bij de hand van de weestand maar verwacht een waarde onder de 10 Ohm. Als ie stuk is zal de weerstand oneindig zijn.
 #28367  door Speedy
 
Beid de ETM in de bibliotheek geen oplossing ?
 #28371  door Gert
 
Je kunt ook 12 volt op de draden van het verwarmingselement zetten. Als die warm wordt dan doet hij het nog.
Als het de originele elementen zijn, dikke kans dat die overleden is.

Zelf heb ik ooit van die cheap ass dingen van Ali gekocht en die in de stoelen gelegd. Werkt super.
Zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... mainSearch

Of zoiets:
https://www.ebay.nl/itm/284521026334?ha ... SwV7ZhiOao

Overigens heb ik zelf niets met stoelverwarming, maar mijn echtgenote vindt het fantastisch.
 #28372  door Gert
 
Volgens het draadschema loopt het als volgt:

groen/zwart/geel = 12 volt prik naar schakelaar.
Van schakelaar naar element:
zitting = wit/geel en massa (bruin bij E34)
rug = wit/blauw en massa.

Maar voor de zekerheid zou ik het even nameten, doe ik zelf wel altijd.
 #28380  door epmans
 
als die afgeknipte draad in de bestuurderstoel is, dan zou het ook kunnen zijn van een elektr verstelbare lendensteun. waarom zou je dat alleen doorknippen terwijl er een stekker aan zit...
 #28400  door Ruud
 
Ik zal als ik eens een keertje wat meer tijd heb de stoel er uit halen en eens kijken hoe het een en ander zit.
Dan kan ik dan gelijk alles doormeten om te kijken waarom de verwarming niet werkt.

MVG, Ruud