E34Forum.nl

 #2424  door Frank87
 
Ik heb een handmatig verstelbaar stuur. Je trekt de grote hendel naar je toe en kan dan spelen met het stuur. Bij mijn E34 werkt dit voor maar 1 centimetertje.

Ik heb alle kappen van het dashboard losgehaald om te kijken hoe het zit. Ik kan niks geks ontdekken. Er zitten geen kabels tussen, geen plastic, er loopt niets aan. De cylinder loopt helemaal vrij door het grote blok waar deze in zit. Toch krijg ik geen beweging in het stuur!

Is hier een bekende fix voor? Of zal ik de zaak moeten losschroeven...
 #2943  door Frank87
 
Update:

Voor de kennisbank. De oorzaak zat 'm in de grote 32 moer die de twee stuurassen verbindt. Deze zat zo muurvast, dat de assen niet meer in elkaar konden bewegen. Ik kreeg de moer met steek 32 niet los. Ik heb een speciaal apparaat gebruikt. Je plaatst een soort lint over deze moer en met een apparaat o.b.v. inductie stook je de zaak letterlijk gloeiend heet.

Na heel veel damp van smeervet en dergelijken, kreeg ik de moer losser. Ik heb hem goed los gedraaid, de zaak laten afkoelen en de moer stap voor stap aangedraaid tot alle speling (die bij deze moer los wordt veroorzaakt) te elimineren en toch te garanderen dat hij nog los genoeg zit voor de stuurverstelling.

Probleem opgelost.

Hier een voorbeeldfoto van de inductor:
Afbeelding
 #3029  door Frank87
 
Nee want deze bout zorgt alleen dat de ene as in de andere as kan bewegen zonder dat er speling ontstaat (tenzij de bout te los zit)

Het stuurgedrag is dus precies hetzelfde maar het conische in de bout zit nu correct op zijn plaats en zet de assen niet aan elkaar vast.
 #3124  door MV525i
 
Even over die correctie van stuurspeling:

Tussen die 32 moer en het stuur zit een 'hardyschijf'. Als deze is uitgesleten dan krijg je inderdaad stuurspeling. Dit wordt dan vaker verholpen door de 32 moer aan te draaien. Wat je daarmee doet is die hardyschijf "uitrekken" (dus vervormen) zodat het sturen weer wat strakker aanvoelt. Hiermee neem je echter niet de oorzaak weg. Vervangen van die hardyschijf is natuurlijk veel beter, kost ongeveer een tientje (onderdeel nummer 1115092). Nieuw krijg je ze met moeite gebogen. Er zitten aluminium busjes in, die gaan ook wel eens loszitten.

Klusje van niks.