E34Forum.nl

 #4067  door Garmir
 
Geen idee onder welke categorie dit onderwerp het best zou staan, maar het voelde hier het meeste thuis, nu soit.

Sinds kort heb ik last van aandampende ruiten, en niet alleen op een koude ochtend bij het starten van de auto en de eerste 5 minuten. Maar nu ook wanneer ik al even aan het rijden ben en de auto wordt aangenaam warm. Ik heb al wat zitten uitzoeken in de wagen maar voorlopig vind ik geen oorzaak. Het is behoorlijk vervelend dat alle ruiten aandampen vanaf het warm wordt binnenin. Ik kan het wat verhelpen door met het dakje of een ruit open te rijden, maar in deze tijd van het jaar is dit niet het meest aangename.

Heeft er iemand iets soortgelijks gehad en wat was de oorzaak. Ohja, ik heb een gewone verwarmingsunit zonder airco en zonder interieurfilters.


Alvast bedankt!
 #4071  door Flaterik
 
Dat duidt op vocht in de auto. Heb ik ook last van bij mijn E28. Naar de oorzaak gezocht (vochtige plek gevonden) maar de lekkage nog niet kunnen vinden. Werk nu met een vochtopnemer en dat werkt! Maar is natuurlijk niet de oplossing. Wordt dus zoeken voor je ben ik bang. Bolide checken op lekkages, rubbers checken, afdichtingen van motorruim naar binnen door het schutbord, bodem van de auto etcetc.
 #4072  door epmans
 
vocht in de auto is dan de oorzaak. weet maar waar het vandaan komt...

allereerst heb je een schuifdak! check of de afwateringen hiervan nog goed zijn of in ieder geval niet verstopt.
Dan in jouw geval kun je nogmaals checken of de reparatie linksachter nog helemaal goed is. Is er geen vocht gevonden in de bagageruimte? Rubber achterlicht of van kofferdeksel.
Dan kun je nog zien of het niet van onderaf komt.
Voel eens onder het tapijt of het daar nat is. In de voetenruimte links of rechts, dan heb je een start.
 #4073  door Bart Jansema
 
Trek de achterbank er ook even uit om daaronder te kijken
 #4077  door Theo
 
Garmir schreef: Het is behoorlijk vervelend dat alle ruiten aandampen vanaf het warm wordt binnenin.
Is je kachelradiateur niet lek?

Verlies je ook koelvloeistof?
 #4081  door easy rider
 
Hoe dan ook. Ik heb standaard altijd een vochtvreter in de Touring staan. Je hebt dan minder vocht in de auto en je body roest van binnen minder snel weg.
 #4088  door Garmir
 
Heb dit weekend al eens snel naar vocht gezocht in het interieur, en niet gevonden, onder het dashboard is het droog toch, nu zal er nog eens verder naar kijken in elk geval, wat het dakje betreft, voorste kanalen eens getest met wat water en deze lopen goed door, achteraan nog niet getest, had geen zin om auto vooraan weer wat omhoog te zetten in een garage bij zes graden :)

Eps, idd een goed idee van mijn koffer, weet nog toen ik vorig jaar in Kroatië was en op een helling parkeerde dat ik altijd water in mijnkoffer had door een neepje in de kofferrubber, ik kijk het ook daar eens na

Theo, radiator is splinternieuw, deze zomer geplaatst omdat oude doorgeroest was op sommige plaatsen, wat ik wel merk is dat het moment dat ie warm begint te worden dat het even naar koelwater ruikt. En dat ik na 4 maand met deze radiator al twee keer een halve liter heb moeten opgieten.

Easy rider, is iets wat ik ook ga doen. Volgend weekend eens een zak silica gel korrels gaan halen en een houder in elkaar steken onder de bijrijders stoel, nu nog zo'n verbanddoos vinden om dat mee te maken :)
 #4089  door Flaterik
 
@easyrider; http://www.carclean.nl/product/Pingi/Pi ... oCRaHw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

deze heb ik, even in de magneettrom en weer klaar voor gebruik. Werkt ook goed, handzaam en goedkoop :)

Geschikt tegen beslagen ramen staat er....... tot 6m3...... :mrgreen:
 #4091  door Theo
 
Garmir schreef:
Theo, radiator is splinternieuw, deze zomer geplaatst omdat oude doorgeroest was op sommige plaatsen, wat ik wel merk is dat het moment dat ie warm begint te worden dat het even naar koelwater ruikt. En dat ik na 4 maand met deze radiator al twee keer een halve liter heb moeten opgieten.
Je haalt twee dingen door elkaar.

Een auto heeft een gewone radiateur (voor de koeling van de motor), maar ook een kachelradiateur die in het kachelhuis zorgt voor de verwarming van het interieur. Als je de kachel aan zet en je ruikt (zoetige) koelvloeistof en bovendien moet je vloeistof bijvullen, dan is wat mij betreft de kachelradiateur lek of eventueel een aanvoerleiding of koppeling daar naar toe.

Een vochtvreter kan dan de beslagen ramen wat verminderen, maar dat radiateurtje moet gewoon nagekeken of vervangen worden, dit gaat niet vanzelf over.
 #4106  door Garmir
 
Theo schreef:
Je haalt twee dingen door elkaar.

Een auto heeft een gewone radiateur (voor de koeling van de motor), maar ook een kachelradiateur die in het kachelhuis zorgt voor de verwarming van het interieur. Als je de kachel aan zet en je ruikt (zoetige) koelvloeistof en bovendien moet je vloeistof bijvullen, dan is wat mij betreft de kachelradiateur lek of eventueel een aanvoerleiding of koppeling daar naar toe.

Een vochtvreter kan dan de beslagen ramen wat verminderen, maar dat radiateurtje moet gewoon nagekeken of vervangen worden, dit gaat niet vanzelf over.
Aha goed op te weten. Zal een leuk werkje zijn voor de unit er uit te halen. Alle toevoerleidingen in het montorruim en de 3 in het interieur al eens nagekeken dit weekend en die waren droog.
Denk wel dat het eens een goed idee is om die volledig unit een onderhoud te geven. Aangezien de motor zelf soms ook wat lastig doet. Koolborstels waarschijnlijk bijna volledig weg... Vervelende is. In de garage heb ik 3 units liggen maar allen met airco. Anders kon ik hier een van reviseren en gewoon swappen.