E34Forum.nl

 #5229  door MV525i
 
De radio ontvangst (FM) van de 518i Touring Edition van 1996 met BMW business RDS en cd wisselaar is abnormaal slecht. Uiteraard heeft deze een antenne in de achterruit met versterker, het type met, naast een dubbele zwarte draad (coax?), een losse rode draad. Deze rode draad is verbonden met een plus via contact (pin 5 wit-paars). De wit-paarse draad richting radio zit hier ook op. De dikkere rode draad is de geschakelde plus van de cd wisselaar.
518i radio.jpg
Dus (zie foto in de rode cirkel):
- 1x wit-paars in (plus via contact)
- 1x wit paars uit (plus via contact radio)
- 1x rood uit (plus via contact cd wisselaar)
- 1x rood uit (plus via contact antenneversterker)

Dan zou je zeggen dat de antenneversterker kapot is, maar…
Als de ruitenwissermotor loopt dan is de ontvangst prima (leuk in de intervalstand).

Where did I go wrong?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MV525i op 23 jan 2015, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 #5230  door Bart Jansema
 
Kabelboom achterklep?
 #5231  door MV525i
 
Bart Jansema schreef:Kabelboom achterklep?
Zou kunnen als de antenne in de achterruit zit. Bij een touring zit die in de achterste zijruit links.
 #5234  door danny-ex-touringE34
 
Hoi.
Onder de linker domekap(C-stijl) zit je antenne versterker en de ontvangstdraad zit inderdaad in het linker achterraam. Het versterkertje wil het wel begeven. Ik heb hetzelfde probleem gehad en zelfs na vervanging van het versterkertje(sloop, dat wel) was de ontvangst wel beter maar nog niet probleemloos. Toen een binnenraam (plak)antenne met versterker voor achter de voorruit gekocht. Werkt goed. Groeten, Danny
 #5235  door MV525i
 
dannytouringE34 schreef:Hoi.
Onder de linker domekap(C-stijl) zit je antenne versterker en de ontvangstdraad zit inderdaad in het linker achterraam. Het versterkertje wil het wel begeven. Ik heb hetzelfde probleem gehad en zelfs na vervanging van het versterkertje(sloop, dat wel) was de ontvangst wel beter maar nog niet probleemloos. Toen een binnenraam (plak)antenne met versterker voor achter de voorruit gekocht. Werkt goed. Groeten, Danny
Thanks Danny.

Bij de 525 touring is de (originele) antenneontvangst prima. Bij de 518 touring niet, behalve als de ruitenwissers aan staan, dan wél. Lijkt me dus dat de versterker niet stuk is en er ook geen schade is aan de antennedraden of aan de verbindingen hiervan.

Oh ja: Er zat eerst een andere radio in, die had hetzelfde probleem. Daarmee kan ik waarschijnlijk de radio als oorzaak uitsluiten.

Ik vermoed dat ik iets verkeerd heb aangesloten. Ik begin me af te vragen of die rode draad wel een plusdraad is.

Groeten, Marco
 #5237  door Cees
 
ik zou beginnen met de geschakelde plusdraad op je antenne coax is weg tehalen
je antenne is niks anders dan de gehele auto (massa) en de draad in de raamantenne
stroom op je antenne lijkt mij nou niet egt het gene wat je wil
dus gewoon alleen de coax gebruiken
en dan ff meten op je antenne versterker of de geschakelde stroom wel de versterker inschakelt
heb zoon vermoeden dat dat nu gebeurt door je ruitenwisser
 #5238  door MV525i
 
Cees schreef:ik zou beginnen met de geschakelde plusdraad op je antenne coax is weg tehalen
je antenne is niks anders dan de gehele auto (massa) en de draad in de raamantenne
stroom op je antenne lijkt mij nou niet egt het gene wat je wil
dus gewoon alleen de coax gebruiken
en dan ff meten op je antenne versterker of de geschakelde stroom wel de versterker inschakelt
heb zoon vermoeden dat dat nu gebeurt door je ruitenwisser
Hey Cees,

De geschakelde plus gaat, hoop ik, naar de versterker en niet naar de antenne. Wat hier voor mij vreemd is, is dat ik deze kabelconfiguratie nog nooit eerder gezien heb:
- Wit-paarse geschakelde plus i.p.v. wit
- Platte zwarte kabel met twee aders i.p.v. coax
- Extra rode draad richting antenneversterker

Normaal gesproken gaat wit-paars naar de radio (van F18, voorste zekeringenkast). Ik weet dat F18 (en wit-paars) een geschakelde plus is. Ik vermoed dat de platte zwarte kabel een vervanger is voor de ronde coax en ik vraag me af of de rode kabel aan de plus moet (als voeding voor de antenneversterker). De 525 heeft deze rode namelijk niet.

Dat de ruitenwissermotor de antenneversterker van spanning voorziet lijkt me voor de hand liggend.
Mijn vraag is waarom? En ook waar de rode draad naar toe moet
Laatst gewijzigd door MV525i op 17 jan 2015, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 #5239  door MV525i
 
Aha, volgens schema:

De relatie met de ruitenwissers zit onder de achterbank:
F34 (always hot) gaat naar relais van de ruitenwissers, daar zit ook een aftakking naar de anti-diefstal module.
F35 (always hot) gaat naar relais van de achterruitverwarming. F35/relais heeft aftakkingen naar de anti-diefstal module en bij de touring bovendien naar de antenneversterker.

Via een (grote) omweg krijgt de antenneversterker dus spanning van de ruitenwissers. De antenneversterker is dus zeker niet defect en zoals boven gemeld de radio ook niet.

Volgens schema moet overigens wit-paars (in, geschakelde plus) naar radio (pin 5), Van pin 16 moet wit naar antenneversterker (uit).

Probleem is nog steeds: Ik heb geen wit naar antenneversterker en een rode draad waarvan ik niet weet wat die doet.

Kan die rode gerelateerd zijn aan de anti diefstal module?
 #5243  door easy rider
 
MV525i schreef:...maar…Als de ruitenwissermotor loopt dan is de ontvangst prima (leuk in de intervalstand)...
Dan lijkt het mij zo te zijn dat je een paar draden tegen elkaar aan hebt liggen/gebroken heb in de kabelboom van de achterklep.
 #5244  door MV525i
 
easy rider schreef:
MV525i schreef:...maar…Als de ruitenwissermotor loopt dan is de ontvangst prima (leuk in de intervalstand)...
Dan lijkt het mij zo te zijn dat je een paar draden tegen elkaar aan hebt liggen/gebroken heb in de kabelboom van de achterklep.
Nope.

Ik heb het over de ruitenwissers van de voorruit. In mijn laatste post geef ik m.i. de relatie.

Bovendien toevallig vandaag de kabelbomen gerepareerd (andere storing)