E34Forum.nl

 #5246  door MV525i
 
De allerlaatste e34's hebben ook nog eens een ander elektrisch schema (de 518 is van medio 1996). De anti-diefstal module (DWA 4) heeft een belangrijke functie, zeker bij de touring.

DWA 4 krijgt spanning van:

- F32 en F33 (achter) direct
- F1 (voor) en F 34 (achter) via het wisser relais van de voorruit

DWA 4 staat in verbinding met de GM (Grundmodul) en met het relais voor de achterruitverwarming. Deze laatste krijgt ook spanning van F35 (achter) en stuurt de antenneversterker aan. Ook is dit relais verbonden met de DWA 4.

Niet zo gek dus dat de antenneversterker via een omweg spanning krijgt (inschakelen ruitenwissers voorzijde).

Behalve draden van de "powerdistribution" ben ik nergens in de schema's rode draden tegen gekomen. Mijn vermoeden wordt steeds sterker dat deze rode draad te maken heeft met diefstalbeveiliging want alles (in dit kader) schijnt via de DWA 4 te lopen, daarmee dus ook spanning in de andere richting.

Wie kan dat bevestigen?

En waarvandaan moet dan de spanning voor de antenneversterker komen?
 #5276  door Gert
 
MV525i schreef:En waarvandaan moet dan de spanning voor de antenneversterker komen?
Volgens dit schema, pagina 30, alleen via F35
http://www.e34forum.nl/forum/PDF/e34_95.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Echt heel spannend ziet het er niet uit. De Antenneversterker en de achterruitverwarming zitten in één unit, welke gevoed wordt door F35.
Verder loopt er een (antenne)signaal terug naar de radio. Alleen als je een Hifi-versterker hebt, dan wordt dit antennesignaal afgetakt naar deze Hifi-versterker. Pagina 385.

Als dit in combo is met een telefoon, is er zelfs een connectie met de wis/was (Touring), pagina 394.

Uiteraard heb je niets aan deze info, want dat verklaart nog steeds niet waarom je versterker het doet zodra er gewist wordt.....

Je zou toch haast denken dat dit met sluiting te maken heeft.
 #5277  door Gert
 
MV525i schreef:F35 (always hot) gaat naar relais van de achterruitverwarming. F35/relais heeft aftakkingen naar de anti-diefstal module en bij de touring bovendien naar de antenneversterker.

Via een (grote) omweg krijgt de antenneversterker dus spanning van de ruitenwissers. De antenneversterker is dus zeker niet defect en zoals boven gemeld de radio ook niet.
En wat als je deze F35 er even uitpriegelt? Nokt de hele ontvangst dan? Ook tijdens wissen?
 #5327  door danny-ex-touringE34
 
Gert schreef: De Antenneversterker en de achterruitverwarming zitten in één unit, welke gevoed wordt door F35.
Wat ik dan apart vind, is dat de achterruit verwarming pas stroom krijgt als de motor draait(de goede tip van Wagonza bij mijn achterruit probleem). De radio doet het op de contactstand wel(onder normale omstandigheden). Of begrijp ik het niet goed? Groeten, Danny
 #5328  door MV525i
 
dannytouringE34 schreef:Wat ik dan apart vind, is dat de achterruit verwarming pas stroom krijgt als de motor draait(de goede tip van Wagonza bij mijn achterruit probleem). De radio doet het op de contactstand wel(onder normale omstandigheden). Of begrijp ik het niet goed? Groeten, Danny
De spanning voor de witte draad komt van de radio ( Ingaand F18 via de wit-paarse kabel naar pin 5 op je radio-stekker en terug uit de radio op de witte draad via pin 16). F18 zit in de voorste zekeringenkast en heeft spanning via contact, geschakelde plus.
De constante plus (rood-wit) voor de radio komt van F36 (onder de achterbank).
Het relais van de achterruitverwarming is verbonden met de dynamo (D+ contact) via een blauw-witte draad. Ergo, als de dynamo geen spanning geeft (via D+ contact) zal het relais niet werken. De plus van dit relais komt van F35.
 #5344  door Gert
 
MV525i schreef:De spanning voor de witte draad komt van de radio
Inderdaad. Dus deze heeft een eigen circuit. Dat zou betekenen dat deze niks met de ruitenwisser te maken heeft. De enige keer dat er "iets" met deze unit te maken heeft is met de ruitverwarming.
Misschien zit er sluiting in deze versterker/verwarmingsunit?

Heb je al eens geprobeerd om een zekering er uit te trekken en/of draadje los te koppelen om te kijken wat of er gebeurd? Of jij hebt toch twee tourings? Wissel de module even om! Of is de storing al opgelost?
 #5346  door MV525i
 
Gert schreef:
MV525i schreef:De spanning voor de witte draad komt van de radio
Inderdaad. Dus deze heeft een eigen circuit. Dat zou betekenen dat deze niks met de ruitenwisser te maken heeft. De enige keer dat er "iets" met deze unit te maken heeft is met de ruitverwarming.
Misschien zit er sluiting in deze versterker/verwarmingsunit?

Heb je al eens geprobeerd om een zekering er uit te trekken en/of draadje los te koppelen om te kijken wat of er gebeurd? Of jij hebt toch twee tourings? Wissel de module even om! Of is de storing al opgelost?
Mijn probleem is dat ik geen witte draad vind onder het dashboard maar wel een rode (deze ligt samen met de antennekabel). En ik heb nog steeds niet uitgevonden waar die rode voor is. Ik denk anti-diefstal. Auto heeft een DWA 4 ipv 3.

Komend weekend toch nog eens zoeken of ik ergens die witte draad kan vinden.
 #5359  door Gert
 
Oké, volgens dit 95 schema:
http://www.e34forum.nl/forum/PDF/e34_95.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is een DWA4, pagina 411, gaat er een rode draad naar het alarm, naar X448.
Op pagina 38 komt deze X448 weer terug als verdeler.

Leuk om te weten, maar helpt dus ook niet.

Ik begrijp dat je bij de module zelf wel een witte draad hebt. Alleen bij de radio dus niet? Deze witte draad zou ook moeten zitten in X322 en X830.
Op pagina 386 zie je deze nog een keer. X830 is een connector tussen radio en hifi-versterker.
Op pagina 446 staat X322.
X830 is vervolgens nergens te vinden, dat is dan wel weer vervelend....
 #5365  door MV525i
 
Gert,

Dank voor het meedenken. Je laatste post helpt heel erg goed. Ik ga komend weekend zoeken in de bedrading en het pinpointen van de diverse verbindingen scheelt me een hoop sloopwerk in het interieur.

Het lijkt me nu wel zeker dat de rode draad verbonden is met de DWA. Enige posts naar boven geef ik een verklaring waarom de antenneversterker wel werkt als de ruitenwissers aan staan (namelijk via een omweg en via de DWA).

Ik heb inmiddels voldoende info, ga komend weekend zoeken en oplossen en zal e.e.a. hier even terugkoppelen.

Groeten, Marco
 #5403  door Gert
 
MV525i schreef:Het lijkt me nu wel zeker dat de rode draad verbonden is met de DWA. Enige posts naar boven geef ik een verklaring waarom de antenneversterker wel werkt als de ruitenwissers aan staan (namelijk via een omweg en via de DWA).
Het is mooi dat jij het begrijpt. Ik (nog) niet, helaas.
Als ik het goed bestudeer dan heeft de antenne module een eigen circuit.
Als ik die schakelingen naloop welke jij eerder aangeeft, dan zie ik een link met de achterruitverwarming, maar niet met de antenneversterker.
Pagina 638, connector X1226. Deze komt van de DWA af, pagina 408.
http://www.e34forum.nl/forum/PDF/e34_95.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tenzij ergens een DWA draad op de witte draad van de antenneversterker aangesloten is, dan kan het natuurlijk wel, denk ik.

Ik ben razend nieuwsgierig wat je ontdekt.