E34Forum.nl

 #5429  door MV525i
 
Opgelost.

Vreemde zaak, dat wel. Na al het zoek-, meet- en redeneerwerk (en de halve auto afgebroken) heb ik maar 1 ding gewijzigd:
Op de foto in de beginpost staat in de rode cirkel een kroonsteen met daarin 4 draden, 2x wit-paars en 2x rood. Zoals ik daar schreef is het ook:
Dus (kroonsteentje, zie foto in de rode cirkel):
- 1x wit-paars in (plus via contact)
- 1x wit paars uit (plus via contact radio)
- 1x rood uit (plus via contact cd wisselaar)
- 1x rood uit (plus via contact antenneversterker)

Het enige dat ik uiteindelijk gewijzigd heb is dat ik de twee rode draden van plaats heb verwisseld in het zelfde kroonsteentje. En nu dus volle bak ontvangst, schiet mij maar lek.
De oorzaak moet zitten in die rode draad naar de antennekabel aan de radiozijde. Wellicht een gammele verbinding van deze draad vlak bij de coaxaansluiting maar die durf ik niet uit elkaar te halen, want gevulkaniseerd.
Wit zat overigens wél aangesloten maar heb ik 3x over het hoofd gezien (vanwege zwarte krimpkous. Dom, weet ik… :oops: ).
De diverse schema’s gaven aan dat de antenneversterker z’n plus krijgt van F35. Bij de mijne dus niet. Deze krijgt zijn plus via de antennekabel (die mysterieuze rode draad dus). F18wit-paarsroodcoax.
Versimpeld schema zoals het bij deze auto hoort te zijn aangesloten:
Schema radio-antenne 518.jpg
Speciaal voor Gert:
Ik ging er van uit dat de antenneversterker een combi was met de achterruitverwarming (dat is dus niet zo). De antenneversterker staat inderdaad geheel los van de achterruitverwarming. Als ik het nummer opzoek (65268355132) dan zou deze een combi moeten hebben. Vandaar de fout in de redenatie (het helpt ook niet echt dat alle draden aan de versterker zwart zijn, zonder enige aanduiding).
Ver gezocht maar het was niet onmogelijk geweest:
Wisserrelais voorruit  DWA  X 1226. X1226 gaat zowel naar relais achterruitverwarming als naar de (combi)antenneversterker. De versterker is een aparte unit dus dit verhaal gaat niet op. Dat de ontvangst beter werd lijkt me daarom iets inductieachtigs (aanliggende draden, slechte kabelmantel of zo).

Er is in het verleden behoorlijk aan deze auto geknoeid. Ik kom op verschillende plaatsen draden tegen waar andere bij geknoopt zijn, en niet op een nette manier. Bovendien is de DWA een andere dan er in hoort. Zit een DWA 3 in uit 1999 i.p.v. de DWA 4 uit 1996. Geen enkele draadkleur komt overeen met het schema van de DWA 3. De antenneversterker met in en uitgangen en kleuren is ook anders, dan kun je effe aan het zoeken zijn en makkelijk verkeerde conclusies trekken.

Thanks voor het meedenken.
Groeten, Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #5430  door MV525i
 
@ Gert

Hierbij de schema's m.b.t. DWA en ruitenwissers. Keypoint is X1226. Nu dus achterhaald want achterruit en antenne zijn van elkaar gescheiden.
00.gif
04.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.