E34Forum.nl

 #550  door Maik
 
Hallo,

Ik heb op het forum van Vincent laten merken dat ik eens wilde uitzoeken wat het inbouwen van een airco ongeveer gaat kosten.
Hier zijn verschillende reacties op gekomen.

Om het voorstel topic van Vincent hier van te ontzien heb ik dit topic geopend (ik weet niet helemaal zeker of dit in deze subgroep thuis hoort).

Bij de aanschaf van mijn auto was één van de eerste opmerkingen van mijn vriendin: "Waar is de airco?"
Ik moest haar mededelen dat deze niet in de auto zit. Dit leverde een scheef gezicht op.
Zeker gezien de kleur van de auto niet helemaal mee zit in de volle zon (Royal Blue metallic).

Om haar toch een beetje te gemoed te komen wilde ik wel eens voor haar uitzoeken wat het kost om een airco in de auto te laten bouwen.
Wat mij betreft wordt het een "gewone" standaard airco. Het ging al over de IHKR en de IHKA. (volgens mij wil ik dan de IHKR)
Ik zal al bedragen van €500,- arbeidskosten voorbij komen. Dit is al niet mis.
Verder ben ik nog zo'n €500,- voor onderdelen kwijt als ik het zo eens even snel bekeken heb.
(Klopt dit eigenlijk een beetje? of zie ik dan nog iets gruwelijk over het hoofd?)

Alvast bedankt voor de hulp!
 #556  door epmans
 
Maik schreef:Hallo,

Ik heb op het forum van Vincent laten merken dat ik eens wilde uitzoeken wat het inbouwen van een airco ongeveer gaat kosten.
Hier zijn verschillende reacties op gekomen.

Om het voorstel topic van Vincent hier van te ontzien heb ik dit topic geopend (ik weet niet helemaal zeker of dit in deze subgroep thuis hoort).

Bij de aanschaf van mijn auto was één van de eerste opmerkingen van mijn vriendin: "Waar is de airco?"
Ik moest haar mededelen dat deze niet in de auto zit. Dit leverde een scheef gezicht op.
Zeker gezien de kleur van de auto niet helemaal mee zit in de volle zon (Royal Blue metallic).

Om haar toch een beetje te gemoed te komen wilde ik wel eens voor haar uitzoeken wat het kost om een airco in de auto te laten bouwen.
Wat mij betreft wordt het een "gewone" standaard airco. Het ging al over de IHKR en de IHKA. (volgens mij wil ik dan de IHKR)
Ik zal al bedragen van €500,- arbeidskosten voorbij komen. Dit is al niet mis.
Verder ben ik nog zo'n €500,- voor onderdelen kwijt als ik het zo eens even snel bekeken heb.
(Klopt dit eigenlijk een beetje? of zie ik dan nog iets gruwelijk over het hoofd?)

Alvast bedankt voor de hulp!
ik heb nu een 520ia voor demontage staan, de airco werkte nog perfect (nu ws ook nog steeds). Voor alle onderdelen samen hoef ik geen 500 euro te hebben hoor, als je maar niet morgen komt halen.
 #562  door Maik
 
Dat zal niet gebeuren. Ik ga binnen kort op vakantie ;)
Na die tijd wil ik het er wel eens serieus met je over hebben.

Groeten,
Maik
 #573  door easy rider
 
Maik schreef:...(ik weet niet helemaal zeker of dit in deze subgroep thuis hoort)...
We laten hem lekker staan. Airco hoort in het interieur.
 #1693  door Wazonga
 
Hoi Maik,

Ik heb nog een gloedhagelnieuwe condensor ('radiateur') voor je staan (Nissen). Mag weg voor de helft van de nieuwprijs.
 #1715  door Frank87
 
Het is mogelijk een airco te retrofitten. Wel denk ik dat het handiger is dat je een auto koopt die al airco heeft.

Dit klinkt omslachtig maar ik denk dat het makkelijker is om:
- Een auto met Airco goed te maken o.b.v. je huidige auto
dan
- Je huidige auto uit te rusten met Airco van een andere auto

Er komt meer bij kijken dan je denkt. Je hebt sowieso nodig:
- Complete IHKA van een Airco auto
- Kabelboom behorende bij een IHKA van een Airco auto (en deze ook door je auto heen lussen! Veel succes!)
- Compressor (en aan je blok moeten dan al WEL de gaten getapt zijn anders moet je zelf tappen en dit is NIET mogelijk zonder het blok te verwijderen)
- Eventuele beugels, frames en een onderste draagbalk van een airco auto als dit afwijkt van een niet airco (immers heeft jouw auto 1 radiateur minder.. de condensor ontbreekt nu)
- De ventilator voor de Airco inclusief alle benodigde bekabeling
enz. enz. enz. Deze lijst wordt echt lang.

Als je dan ook nog kijkt naar de uren.. Hier gaan wel een paar dagen inzitten. IHKA omwisselen voor een goede kan al langer dan een dag duren.. Je zult ook een hoop bevestigingsmateriaal wat afbreekt nieuw moeten halen bij de BMW ($$$$). Dan nog de compressorvraag. Als het blok niet voor getapt is.. krijg je hem gewoon niet er op.. Dan nog de kabelboom... Eigenlijk moet je een M20B25 kabelboom hebben die EXACT hetzelfde is als die van jouw (qua opties) maar dan MET airco...

Ik durf heel wat aan bij auto's... maar dit, ondanks dat ik op papier weet hoe het zou moeten, zou ik niet doen.

Ik zou te allen tijden kiezen voor een andere E34 met airco (evt. kapotte airco) en al jouw goede delen over bouwen. Wat er dan als "wrak" overblijft, in onderdelen verkopen.
 #1719  door epmans
 
@Frank87. Nu weet ik dat er bij BMW heel wat airco werd ingebouwd bij de dealer omdat dit gunstiger was ivm privebijtelling. (Dan ging het uiteraard om meer opties... maar nu even de airco)
 #1720  door Theo
 
Frank87 schreef: Dan nog de compressorvraag. Als het blok niet voor getapt is.. krijg je hem gewoon niet er op.
Ik heb me er nooit in verdiept, maar durf wel te beweren dat alle blokken zijn voorzien van schroefdraad om een compressorsteun aan te bouten.
 #1735  door ivo
 
Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat E34/E32's voorzien van een IHKA en in de meeste gevallen ben je met 2 man gewoon een weekend (incl lunch en koffiepauze ;) ) bezig om alles goed en origineel te krijgen.

De hardware, lees de auto, is 99,5% gelijk en dus kunnen onderdelen als condensor, grotere koeler etc gewoon zo worden geplaatst.
Ook die bevestigingen aan het blok zijn er gewoon, van M20 tot M60.
Daarnaast is bij die oudere modellen, zeker wel tot modeljaar 1992, de kabelboom voorbereid voor airco. Tevens hebben de modellen zoals 525 en groter in veel gevallen ook al iets aan voorbereiding erin liggen. Zo niet dan is het een halve dag extra werk om de boel aangesloten en werkend te krijgen in/via de zekeringskast.

Wel is het een probleem om een goed werkend (IHKA) kachelhuis te vinden.
Daarnaast zou ik persoonlijk altijd een aantal zaken nieuw halen, denk aan verdamper, expansieventiel e.d. Daarnaast gaan veel kleine onderdelen tegenwoordig in grotere hoeveelheden en dan kan het qua prijs flink oplopen. Als je 50 O-ringen krijgt en er maar 8 nodig hebt, dan kan dat aardig in de papieren gaan lopen.
En dan als laatste de grote test, afvullen en testen of die niet lekt ergens :D

Kortom, het is zeker mogelijk alleen de vraag is of je de tijd, moeite en geld erin wilt steken.