E34Forum.nl

 #17177  door LemmwnsB89
 
Beste e34 liefhebbers,

Ik zit met het volgende probleem, als ik aan redelijk lage snelheid ongv 30km/h over een bultje of kuiltje rijd, dan hoor ik een doffe metaal klop 1 malig rechts achteraan. Dit gebeurt ook als ik bv kort rechts afdraai tege zeer lage snelheid. Het is niet constant maar tog redelijk veel. Iemand al ooit zoiets gehad onder de e34 owners?


Mvg Lemmens
 #17179  door JerunK
 
Kan het zijn dat het verschijnsel zich ook voordoet bij hogere snelheid en dat het geluid dan gedempt wordt door andere rijgeluiden? Wel vreemd dat het alleen bij lage snelheid zich voordoet.
Heb je de schokdemper en vering RA al bekeken?
 #17182  door Speedy
 
Het kan de volgende oorzaken hebben.
1. Veer gebroken.
2. toplager van demper defect.
3. doggybones aan hun einde.
4. achter asrubbers versleten.
5. schokdemper lek.
 #17183  door LemmwnsB89
 
JerunK schreef:Kan het zijn dat het verschijnsel zich ook voordoet bij hogere snelheid en dat het geluid dan gedempt wordt door andere rijgeluiden? Wel vreemd dat het alleen bij lage snelheid zich voordoet.
Heb je de schokdemper en vering RA al bekeken?
Inderdaad dat zou kunnen dat ik het niet hoor op hogere snelheden ivm andere bijgeluiden. Ga zo snel mogelijk de vering en demper controleren.
 #17184  door LemmwnsB89
 
Speedy schreef:Het kan de volgende oorzaken hebben.
1. Veer gebroken.
2. toplager van demper defect.
3. doggybones aan hun einde.
4. achter asrubbers versleten.
5. schokdemper lek.

Ik ga straks alles controleren. Maar moet wel zeggen dat de wagen een week geleden gekeurd is geweest en een volledige test heeft gehad op schokdempers en veren, ophanging etc... Toen was alles inorde. Maar kan natuurlijk altijd dat ze niet hebben gezien dat bv een spiraal veer gebroken is.

Mvg
 #17186  door epmans
 
spiraalveer geloof ik niet zo in. eerder een toplager.

maar het is heel lastig een indicatie te geven zonder een geluid zelf te horen maar op basis van rechts achter dingen te zoeken. met de punten die Speedy noemt, heb je alvast wat huiswerk te doen.
 #17187  door LemmwnsB89
 
epmans schreef:spiraalveer geloof ik niet zo in. eerder een toplager.

maar het is heel lastig een indicatie te geven zonder een geluid zelf te horen maar op basis van rechts achter dingen te zoeken. met de punten die Speedy noemt, heb je alvast wat huiswerk te doen.

Ja dat snap ik, maar het is een doffe metaal bonk. En inderdaad ik weet wat te doen haha.
Heb hier op het forum wel gelezen dat als het een toplager is deze een krakend geluid maakt, dat is bij mij niet zo.
Maar zal het tog even controleren voor de zekerheid.

Mvg