E34Forum.nl

 #18411  door Theo
 
Bij mij zat het lager van de hulppitmanarm (bijna) vast, met een nieuw armpie stuurde hij weer een stuk soepeler. Maar ik had nog geen speling erop.
 #18460  door MV525i
 
En niet vergeten om de stuurinrichting op de juiste hoogte af te stellen (Stuurstangen en bevestiging op stuurhuis). Anders krijg je 'm niet fatsoenlijk uitgelijnd.
stuurspoor instellen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18478  door JerunK
 
Ik vraag me hoeveel monteurs/uitlijnstations hier rekening mee houden en deze werkwijze volgen. Dat zullen er gelet op het werkplaatstarief zeer weinig zijn.
 #18479  door ivo
 
Ik denk geen.... niemand weet hiervan en heeft niet de beschikking over dat speciaal gereedschap.
 #18822  door xatox
 
Kan er noet goed aan uit met dat special toolke.
Dus de pitman arm moet 5mm van het huis en 5mm van de plastiek stop plaatje staan.
Maar die special tool wat stel je daar dan juist mee af?
 #18823  door Coach
 
De hulp pitman arm bij mijn groene E34 is vervangen, maar eigenlijk merk ik geen verschil. De auto stuurt nog steeds vrij indirect en een stuk zwaarder dan de tds. Het dweilerige gevoel is er dus nog niet uit. Kan het ook zijn dat de E34's verschillende stuurbekrachtigingssystemen hebben?
 #18826  door JerunK
 
Als dweilerig voor jou betekent dat je recht rijdend nog steeds moet corrigeren, dan lijkt dat op nog steeds aanwezige speling. Ik zou dan de kogels en pitmanarm willen uitsluiten en eventueel vervangen indien nodig. Een beetje indirect stuurgevoel ken je natuurlijk, hoort gewoon bij kogelkringloopstuurbekrachtiging.
 #18827  door MV525i
 
xatox schreef:Maar die special tool wat stel je daar dan juist mee af?
De hoogte van de stuurstangen links en rechts. Die moet gelijk zijn anders krijg je 'm nooit 100% uitgelijnd (hoewel 100% een utopie is...)
 #18828  door MV525i
 
Coach schreef:Kan het ook zijn dat de E34's verschillende stuurbekrachtigingssystemen hebben?
Ja, maar dat is op die van jou niet van toepassing. De 525iX heeft tandheugelbesturing. Wél kan er verschil zijn in de stuurbekrachtiging. Normaal of servotronic (grofweg toeren- of snelheidsafhankelijke bekrachtiging).

Zwaar sturen en indirect sturen kunnen met elkaar verband houden óf verschillende, onafhankelijke oorzaken hebben.

Ik ben van mening dat er vaak veel te snel naar het stuurhuis als boosdoener gekeken wordt, terwijl dit vrij zelden de oorzaak van slecht stuurgedrag is.
Zwaar sturen kan o.a. liggen aan (in random order): Bandenspanning, versleten stuurpomp, slechte multiriem, te weinig olie of versleten mechanische delen. Soms ook aan het te vast nastellen van het stuurhuis.

Indirect sturen kan o.a. liggen aan: Bandenspanning, slechte of scheef afgesleten banden, verkeerde uitlijning (zie mijn post verder naar boven), veren en dempers (incl. lagers), stuurstangen, pitmanarmen, draagarmen, hardyschijfje in de stuurkolom, niet goed functionerende stuurbekrachtiging (fluctuaties), stuurhuis, alle bewegende delen van de achterasophanging.

En dan zal ik vast nog wel een paar zaken vergeten zijn.

Indicatief:
Begin bij het makkelijkste: Banden. Profiel en bandenspanning. Banden mooi rond en gebalanceerd, auto nog uitgelijnd? (Opnieuw uitlijnen is zinloos als er mechanische delen versleten zijn!)
Voorwielen vrij van de grond, stuur fixeren of vasthouden en dan proberen de voorwielen te draaien (links rechts :D ). Als je de wielen kan draaien terwijl het stuur niet meebeweegt >>> speling in het stuurgedeelte.
Geen speling >>> Ophangingsdelen checken.
Als je auto over de lengte-as beweegt tijden het rijden >>> Achterasophanging eerste verdachte.
Etc.
Logisch te werk gaan kan veel geld besparen.
 #18836  door MV525i
 
Voorwielen vrij van de grond, stuur fixeren of vasthouden en dan proberen de voorwielen te draaien (links rechts :D ). Als je de wielen kan draaien terwijl het stuur niet meebeweegt >>> speling in het stuurgedeelte.

Kreeg van Epmans een filmpje doorgestuurd. Speling in je stuurhuis herken je zo:

" onclick="window.open(this.href);return false;