E34Forum.nl

 #18844  door xatox
 
MV525i schreef:
xatox schreef:Maar die special tool wat stel je daar dan juist mee af?
De hoogte van de stuurstangen links en rechts. Die moet gelijk zijn anders krijg je 'm nooit 100% uitgelijnd (hoewel 100% een utopie is...)
Maar die hoogte kan je toch niet regelen?
Of mis ik hier nu iets?
 #18849  door MV525i
 
xatox schreef:
MV525i schreef:
xatox schreef:Maar die special tool wat stel je daar dan juist mee af?
De hoogte van de stuurstangen links en rechts. Die moet gelijk zijn anders krijg je 'm nooit 100% uitgelijnd (hoewel 100% een utopie is...)
Maar die hoogte kan je toch niet regelen?
Of mis ik hier nu iets?
Je stelt hiermee de (middelste) spoorstang af (nummer 9 op de afbeelding). Dat doe je door de hoogte af te stellen op de spiebaan van de pitmanarm (nummer 10) zodat de spoorstang horizontaal staat. Daar is dat tooltje voor.
spoorstang.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MV525i op 29 jan 2017, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 #18855  door xatox
 
Yes.. nu begrijp ik hem.
Was in de war omdat er bij die spiebaan 5mm stond.
Maar dat is de speling waar je mee kan werken dus.
Top tip! Dankjewel.
 #18858  door MV525i
 
De stuurarm moet horizontaal staan omdat je anders verschil in spoor links en rechts krijgt met het inveren van de auto. Inveren doet ie nagenoeg constant met rijden en daardoor krijg je ook zoekerig rijgedrag.

Waar het afstellen op neer komt:

1: Stuur recht zetten (merktekens op het stuurhuis in lijn)
2: Onderste draagarmen van het chassis loshalen
3: Eerst rechts, in het andere gat van het chassis dan waar de draagarm in vastgeschroefd is tool monteren (is een stuk rondijzer dat in twee uitgelijnde gaten past)
4: Tool afstellen op hoogte stuurarm rechts
5: Tool aan de linkerkant in de gaten steken
6: Pitmanarm lossen en afstellen op deze hoogte (maximaal verschil met rechts is 1,5mm).

Nu zou de spoorstang horizontaal moeten staan, zoniet>> opnieuw.

Daarna 7: Checken door wielen links en rechts tot de aanslag te draaien of de pitmanarm voldoende speling boven en onder overhoudt (minimaal 0,5 mm boven en 0,5 mm onder).
Dit laatste kan ik niet helemaal plaatsen. Volgens mij zit de onderkant van de as van het stuurhuis niet vast aan het chassis. Wellicht geldt dit voor de hulppitmanarm en staat het verkeerd beschreven (of ik zit er naast, kan ook).

Niet vergeten nieuwe zelfborgende moeren te monteren op de draagarmen.

M.i. is deze tool zelf te fabriceren. In theorie zou dit ook moeten lukken met een goede winkelhaak en een meetlat/rolmaat/etc.

Hier nog een keer in het Engels:
Pitmanarm astellen engels.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18929  door xatox
 
Stuur as zit idd niet op het chassis.
Deze stopt net voor dat plastiek plaatje.
Ik denk dat ze met die 0.5mm willen zeggen dat je dit minstens zowel boven als onder moet overhouden na het verstellen.
Als het bijvoorbeeld boven 1mm is en onder 0.5mm is dat goed of andersom.
Zodra het 0.4 wordt kan het niet meer.