E34Forum.nl

 #18730  door Lohran
 
Vorig jaar merkte ik het ook al tijdens de winter, de stuurbekrachtiging werkt niet of nauwelijks als het koud is buiten. Sturen gaat dan echt zwaar. Zo een 20.000km terug is de vloeistof vervangen is is de pitmanarm aangedraaid. Alsnog merk ik wel speling nu op het stuur. Als ik de auto uitgezet heb en eventjes heb laten staan en daarna weer start werkt de servo alweer een stuk beter.

Het betreft een 540iA met servotronic en automatische niveauregeling achter. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
 #18732  door Theo
 
Zit er wel de juiste olie in?

Bij E34 stuurbekrachtigingen wordt gewerkt met gewone ATF olie of met Pentosin olie. Geen idee wat het verschil is, maar wellicht is dat per ongeluk omgewisseld bij je.
 #18738  door Bo652
 
Met niveauregeling hoort er pentosin in, dat is gifgroen.
Mocht er dus rood in zitten, dan is het daar helaas verkeerd gegaan. :(
 #18739  door Lohran
 
Ik heb het factuur er even bij gezocht en daar staat het niet op. Ik zie ook in de mail dat ik opdracht heb gegeven voor het controleren en indien nodig vervangen. Misschien was het toen nog goed of zijn ze het vergeten. Was overigens bij Offenga, je zou er dan van uit gaan dat ze weten welke er in moet.. Maar aangezien Jacob zelf volgens mij niet meer echt in de werkplaats komt weet je niet wie er aan sleutelt. Ik heb wel duidelijk aangegeven dat mijn E34 ook niveauregeling heeft.

Vanmiddag voor de boodschappen ga ik even kijken of ik de kleur kan zien! Bedankt voor de tip.
 #18748  door Lohran
 
Net gekeken. Er zit geen groene sticker op. Vloeistof is pikzwart en kon de originele kleur niet achterhalen door mijn vinger er in te doen. Aan de binnenkant van de deksel leek het wel wat groen.

Maar da's duidelijk, dat wordt de eerste stap. Vraag is alleen of Offenga het heeft vervangen en het nu alweer zwart is of dat het al een tijd niet gedaan is. Hij was 24.000km en een ruime jaar terug bij Offenga.
 #18749  door MV525i
 
Bo652 schreef:Met niveauregeling hoort er pentosin in, dat is gifgroen.
Mocht er dus rood in zitten, dan is het daar helaas verkeerd gegaan. :(
Stuurbekrachtiging met niveauregeling heeft Pentosin CHF nodig. Bouwjaren 1987 t/m 9/1991 CHF 7.1. Dit is een minerale olie. Vanaf 9/1991 CHF 11S, dit is synthetisch olie. Maak niet de fout beiden te mixen. Mij lijkt dat er in een 540iAT met niveauregeling CHF11s zit, Tourings waren m.i. in 1991 nog niet leverbaar. Als de CHF 11s oud wordt dan wordt de kleur een beetje troebel grijsbruin. Als die er heel lang in zit zal ie ook wel zwart worden, maar dan spreek je over heel veel kilometers met de zelfde olie.
ATF (2../3..) hoort in niveauregelingloze BMW's. Nieuw is deze rood, na 1 jaar al duidelijk verkleurd richting zwart en na een paar jaar echt zwart. Zwart is niet goed... :mrgreen:

De juiste oliesoort staat vermeld (in reliëf) op de dop van het reservoir.

Overigens heeft de stuurbekrachtiging van mijn 525iAT met niveauregeling, met temperaturen onder het vriespunt, er in het begin ook moeite mee. Lijkt me normaal, de olie is in het begin nogal dik.
 #18750  door Lohran
 
Volgens mij staat er CHF11s op nu je het zegt. Ik zal morgen nog even checken. Maar hij is inderdaad van 1994.

Olie was erg waterig en dun, maar had toen wel een stukje gereden.
 #18752  door MV525i
 
Lohran schreef:Olie was erg waterig en dun, maar had toen wel een stukje gereden.
Die heeft dan ook niet de zelfde viscositeit als bijvoorbeeld motorolie. Als voorbeeld: Ik heb ook een schip, de stuurinrichting werkt daar op hydrauliek olie. Die is onder normale omstandigheden al bijna zo vloeibaar als water. Als het buiten koud is kost het veel meer moeite om het stuurwiel rond te krijgen, grofweg twee keer zoveel kracht. Als de zaak is opgewarmd (10 minuten) dan draait het soepel. Dan heb ik het over heel wat meer liters olie dan in een E34.

Je stuurpomp krijgt nogal wat te verwerken bij deze buitentemperaturen. Met niveauregeling zit er ook nog eens meer olie in dan zonder, wat ook niet helpt bij deze temperaturen is de oliekoeler zonder thermostaat...

Maar nogmaals: Zwarte olie is niet goed>>> Z.s.m. vervangen.
 #18753  door danny-ex-touringE34
 
Moet deze CHF11s olie ook om de zoveel .... km ververst worden?
Ik kan er nergens wat over vinden. Ik controleer de voorraadpot wel eens; olie ziet er goed=groen uit. Ik heb de auto nu dik 10 jaar; oliepot is al eens wat bij gevuld, maar verder niks. Geen klachten over zwaar sturen oid. Groeten, Danny