E34Forum.nl

 #19715  door Coach
 
Het mooie van twee E34's is, dat je nog eens wat kunt vergelijken. Het sturen met de diesel is zo compleet anders dan met de 525i, dat ik me afvraag waar dat in kan zitten.
De TDS gooi je met een vinger gewoon rond. Hij stuurt licht en vlot. De 525i, daarentegen, stuurt echt zwaar. Niet als in zonder stuurbekrachtiging, maar toch een stuk zwaarder dan de TDS. Dat zit 'm - zo had ik zelf bedacht - waarschijnlijk in een ander systeem qua stuurbekrachtiging. Vraag is of het systeem van de TDS door een monteur ook op/in de 525i gebouwd kan worden of is dat een monnikenwerk waar ik (of beter gezegd: een monteur) helemaal niet aan moet willen beginnen?
 #19717  door epmans
 
Heeft je tds dan misschien zelfs servotronic? (Optielijst nalezen). Ja dat is wel op de 2,5 te zetten hoor. Een ander stuurhuis en ergens een relais steken dan ben je er, mits voorbekäbeld uiteraard. Alex heeft dat ook (laten) doen met gebruikte delen.
 #19718  door Theo
 
Ik heb nog nooit twee E34's gehad die qua sturen hetzelfde waren. Hoe licht of hoe zwaar een auto stuurt is de som van alle sturende delen bij elkaar opgeteld.

Pompen kunnen een iets andere druk geven, stuurhuis kan wat lichter of zwaarder lopen, alle fuseekogels kunnen licht of zwaar draaien, de banden kunnen smaller of breder zijn of meer of minder profiel hebben en de voorkant van de auto kan uiteraard verschillen in gewicht. Dat samen (en waarschijnlijk nog wel het een en ander) veroorzaakt het uiteindelijk sturen.

Het handigst is denk om het hele front (met motor en al) van de lekker sturende auto af te zagen en op de andere te laten lassen, dan weet je zeker dat het goed is.
 #19720  door Cees
 
1 van de 2 misschien niveauregeling
niveauregeling houd in dat je andere stuurpomp hebt en daarom verschil voelt
 #19721  door Coach
 
Theo schreef:Ik heb nog nooit twee E34's gehad die qua sturen hetzelfde waren. Hoe licht of hoe zwaar een auto stuurt is de som van alle sturende delen bij elkaar opgeteld.
Dat is ongetwijfeld waar, maar het verschil is wel erg groot, Theo. De tds stuurt echt superlicht, terwijl je bij de 525i echt wel zelf met spierkracht moet sturen.
epmans schreef:Heeft je tds dan misschien zelfs servotronic? (Optielijst nalezen). Ja dat is wel op de 2,5 te zetten hoor. Een ander stuurhuis en ergens een relais steken dan ben je er, mits voorbekabeld uiteraard. Alex heeft dat ook (laten) doen met gebruikte delen.
Afbeelding
 #20133  door Alex Kroeze
 
Die servotronic was best even uitzoeken en prullen.Even een relais steken is er als het niet voorbereid is er niet bij en ik dacht dat het relais zelf ook nog niet goedkoop was.Maar als het werkt dan is het zeker een mooie optie.Als ik vanuit die van mij in de E39 stap heb ik nog steeds het idee dat ik in een tank terecht ben gekomen :D :D :D

Alex