E34Forum.nl

 #22096  door Machiel
 
Ik heb van Wazonga zijn prachtig gerestaureerde stuur overgenomen. Helaas blijkt mijn oude airbag niet in het nieuwe stuur te passen. Is dit op te lossen door de bijpassende airbag ergens op de kop te tikken? Maken ze allemaal gebruik van hetzelfde oranje stekkertje? En springt die misschien in een storing als je een andere airbag erop zet? Ten slotte, is de krans van het stuur bij alle uitvoeringen hetzelfde?

Het stuur komt uit een E34 uit 1996 en mijn wagen is uit 1994. Ik zie helaas geen onderdeelnummer op het nieuwe stuur staan, of het moet deze cijferreeks zijn: 10 485. Googelen levert zo snel geen resultaat op.
 #22097  door Coach
 
Heb je een foto van het stuur? Ik heb nogal wat sturen en airbags liggen, dus wie weet.
 #22099  door Machiel
 
Dit is dus dat nieuwe stuur. Daaronder een foto van toen die nog in de wagen van Wazonga zat. Onderste foto is mijn oude stuur.
IMG_1644.JPG
IMG_1645.JPG
IMG_1647.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #22102  door Theo
 
Ik denk dat ik exact zo'n stuurtje als op de middelste foto heb liggen, met airbag en al.

Mag de deur uit voor een appel en een ei of zo je wil een scheet en drie knikkers.
 #22103  door Theo
 
Et voila:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #22104  door epmans
 
Aha dat komt dus omdat je een heel ander stuur wilt monteren! Je hebt stuur met gekleurd logo en stuur met zwart logo. Die zijn verschillend en dus gaat jouw airbag niet in het nieuwere type stuur. En ik vermoed tevens dat je een andere sleepring nodig heb en wat anders om je sleepring aan de auto te stekkeren. Wil je de goede airbag, dan ben je er dus nog niet omdat je met oud en nieuw type door elkaar wilt aansluiten.
Naar mijn mening heb je dus meer nodig om dat 'nieuwe' stuur werkend in jouw 'oude' model te monteren.
Ik hoop voor jou dat ik het verkeerd heb.
 #22107  door Machiel
 
Bedankt voor alle reacties weer. Er is dus een gerede kans dat een compleet stuur van het nieuwere type niet zonder meer gaat passen in mijn auto als gevolg van verschil in:

1. Krans
2. Stekker airbag
3. Type airbag (met als gevolg een storing?)
4. Sleepring inclusief aansluiting daarvan

Hoe jammer ook (het nieuwe stuur is echt heel mooi), dit is voor mij genoeg om dit projectje af te blazen. Tenzij iemand mij met zekerheid kan zeggen dat zo'n compleet nieuwer type stuur zonder probleem in mijn wagen uit 1994 kan.
 #22108  door Coach
 
En je claxon werkt dan waarschijnlijk ook niet, btw.
 #22109  door Coach
 
Dat oude stuur van jou zit ook in de E34 van mijn zus (bouwjaar 1993). Heb al verschillende andere sturen geprobeerd, maar de airbag geeft dan een storing (had iets te maken met enkel en dubbel fase airbag of zoiets) omdat de connectors niet passen (oude stuur heeft volgens mij een enkele aansluiting en nieuwere een dubbele). Bovendien werkt de claxon niet meer, omdat de sleepring anders is. Correct me if I'm wrong.
 #22116  door epmans
 
Ik denk wel dat het kan, maar dan moet je wel alle onderdelen monteren en niet alleen het stuur.
het verschil is te verhelpen meen ik maar is dus nietvalleen het plaatsen van een ander stuur maar ook de juiste airbag die in dit stuur hoort, de juiste sleepring en ook nog en houder met een soort stift die met de sleepring te maken heeft.
De sleepring zorgt voor de stroom naar het draaiende stuur dus zowel airbag als claxon. Er zijn al handige rakkers die de spullennuit e39 gemonteerd hebben zodat ze op het stuur de oem radio kunnen bedienen Leuk voor coach dus want dan heeft ie nog meer knoppies.

Volgens mij heeft vince525 dit al eens uitgevogelt.

raadpleeg de onderdelengids zou ik zeggen.