E34Forum.nl

 #22824  door Marthijn
 
Aangezien mijn rechter demper waarschijnlijk lek/kapot is volgens de vorige eigenaar alvast wat aan het speuren geweest.

Iemand ervaring met de Biltstein B12 set.?

https://www.extreme-carstyling.nl/bilst ... 01-97.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Iemand ervaring met de cheap charlie set TA Technik.? Deze kost 179€ voor een complete set van 4 dempers en 4 veren, dat kan nooit veel zijn denk ik zo maar....

verlagingsset / verlaging set Bmw 5 serie E34 touring


Er zijn ook losse dempers veren tekoop natuurlijk, heb de B6 set met H-R veren onder mijn E23 liggen wat een super wegligging geeft :mrgreen:
Deze zijn ook voor de E34 had ik al gespot.

Hoor graag de eventuele ervaringen.
Groet Marthijn
 #22828  door Cees
 
b12 set is tog b6 dempers incl. veren of zit ik er nu naast
 #22830  door Bo652
 
Klopt helemaal Cees.
 #22839  door ivo
 
Lang geleden heb ik eens de B8 dempers samen met een set H&R veren eronder gehad, dat was een superstrakke wegligging maar de vullingen rammelde uit je kiezen en ik heb de eerste week zo'n beetje elke lamp in de auto kapot door de klappen.
De wegligging was geweldig maar ook tricky, je had grip grip grip en ineens stond je omgedraaid, grensbereik was veel smaller geworden doordat je minder gevoel had.
Daarna vervangen door een set Sachs demper van een M-Tech onderstel met bijbehorende verlagingsveren, dat was een verademing en reed vele maler beter.

Die goedkope schroefsetjes zijn vaak troep, na korte tijd veelal vastgerot en kan je ze niet meer verstellen. Ken ze niet specifiek op/voor de E34, maar in het algemeen hoor je veel van dat soort verhalen over die setjes.
 #22840  door Marthijn
 
De B12 set is in zijn geheel voordeliger dan alles los te kopen, scheelt ongeveer 200€
Volgende week eerst maar eens op inspectie tocht wat er precies mis is, en dan kan ik mijn plan trekken.
De goedkope set laat ik zoizo links liggen.

Het is ook een optie om voor gewone monroe dempers te gaan, ben nog niet uit of ik de auto orgineel laat of hem ga opleuken met upgrades/tuning onderdelen.........heb mijn E23 en F20 immers al om sportief te rijden.
Tja lastige keuze....
 #22843  door danny-ex-touringE34
 
Een touring is er eigenlijk niet echt voor om 'sportief' te rijden, lijkt mij. Upgrades om hem wat strakker op de weg te krijgen is ook gebonden aan iemands rijstijl.
Mijn voor dempers waren af; nieuwe standaards erin en het strakker rijden is voor mij al zo merkbaar, dat ik er al tevreden mee ben. Nog straffer hoeft voor mij niet. Groeten, Danny
 #22845  door Coach
 
Via Epmans heb ik een setje originele M-tech veren gekocht en onder de Green Hornet laten monteren. Superstrak rijden, mooi om te zien en het comfort is grotendeels bewaard gebleven. Helemaal top.
 #22846  door Ward.
 
Cees schreef:b12 set is tog b6 dempers incl. veren of zit ik er nu naast
Een Bilstein B12 kit bevat de B8 dempers en Eibach veren. Bij die laatste kan je dan nog kiezen tussen Sportline en Pro-kit, deze zijn te herkennen aan de rode en zwarte kleur.

Ik ben zelf al maanden aan het overwegen om een sportief onderstel te monteren, mijn eerste keuze was ook de B12 kit.
Maar na wat speurwerk kwam ik erachter dat dit eerder ideaal is voor het circuit. Die kit doet prima zijn werk, maar oneffenheden/putten worden ervaren als een stevige klap.
Op ideale wegen zou dit goed werken, maar voor dagelijks gebruik blijkbaar niet zo'n aanrader.
Op het grote amerikaans bmw-forum moet je maar eens lezen, daar is best wat informatie te vinden !

Daar raden ze wel unaniem de Koni instelbare (te herkennen aan de gele kleur) dempers aan in combinatie met Eibach veren. Deze set komt uit op een kleine 1000€ (tegenover 800€ voor de Bilstein B12 kit). Die Koni dempers zouden veel beter aangepast zijn voor het E34 platform, de demping van de B8 dempers zou te agressief zijn.

Nu, ik heb er niet mee gereden maar ik heb toch beslist om voor de Koni dempers te gaan.
Laatst gewijzigd door Ward. op 12 nov 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 #22851  door Cees
 
ik kan het mis hebben maar is een b8 demper niet hetzelfde als de b6 maar dan ingekort voor de (extremere) verlagingsets

de hardheid / stugheid zit tog in de pro-kit of de sportline
 #22856  door ivo
 
Klopt, B8 is gelijk aan de B6 met alleen een kortere zuigerstang.
Al draagt de vrij stugge uitgaande demping van de demper natuurlijk niet direct bij aan het comfort met een Sportline (40-50mm verlaging) veer....