E34Forum.nl

 #24149  door kromkommer
 
Voor mijn 540 touring ben ik op zoek naar nieuwe schokdempers voor de voorkant van de auto. Het liefst koop ik sachs dempers, maar ik kom er even niet uit welke ik moet hebben. De sachs dempers die ik kan vinden zijn met code 312392, maar daarvan wordt aangegeven dat deze horen op een m-tech onderstel. Voor zover ik weet heb ik dat niet op mijn auto zitten. Toch lees ik op internet ook dat een 540 standaard een m-tech onderstel heeft, maar daar kan ik niet veel informatie over vinden en wil hier niet zomaar vanuit gaan.
Mocht Sachs de juiste dempers niet meer leveren dan overweeg ik om bilstein of koni dempers te kopen, maar het liefst wil ik mijn auto niet stugger geveerd hebben dan deze origineel deed.
Is er hier toevallig iemand die hier ervaring mee heeft en zo weet welke dempers ik zou moeten hebben?
 #24160  door Theo
 
kromkommer schreef: Toch lees ik op internet ook dat een 540 standaard een m-tech onderstel heeft,
Dat is volgens mij ook zo, een 540i staat 2cm lager dan een 'normale E34'.

Ik heb ooit een 540i gehad en vond hem vanwege het (standaard) stuggere onderstel minder lekker rijden dan mijn 525i.
 #24162  door epmans
 
ik heb r ook een gehad, maar ik had niet t idee dat die stug was en laag stond.
In de SA-lijst staat ook niets van M-tech oid genoemd, maar als dat standaard zou zijn staat het daar uiteraard niet in. Gezien de power en daarmee snelheidspotentieel is er wel wat voor te zeggen dat de 540 standaard steviger staat.
GroteFoto-NCP46L4P.jpg
hier nog een plaatje van een 525i T die op zon M-tech onderstel staat en staat ook duidelijk lager. Daarbij reed de auto echt stug. Voor verschil beide staan op dezelfde 225/60 15" ballonbanden en er is duidelijk verschil in ruimte in de wielkasten. Of gaat de vergelijking niet gelijk op?
IMG_7692.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #24166  door MV525i
 
Zover ik weet is de Touring nooit leverbaar geweest met een M onderstel. Heeft volgens mij te maken met de (optie voor) niveauregeling.

Wél leverbaar was SA 227 (Sportliche Fahrwerksabstimmung). Met deze optie is je Touring ook spijkerhard geveerd en kan je erg rap de hoek om.

Deze SA227 houdt in dat ie harder geveerd en gedempt wordt, is echter géén verlaging (zelfde hoogte als normaal).

Als je last krijgt van je rug na het iets te enthousiast nemen van een verkeersdrempel dan is de kans groot dat je deze optie ook hebt.

p.s. Doe je zelf eens voorstellen, wel zo netjes.
 #24169  door Lohran
 
MV525i schreef: Deze SA227 houdt in dat ie harder geveerd en gedempt wordt, is echter géén verlaging (zelfde hoogte als normaal).
Zeker? Ik had juist begrepen dat de niveauschokdempers dan kortere veren hebben (en dus de auto wat lager ligt). Schokdempers zouden hetzelfde zijn. Nou weet ik het ook niet meer :mrgreen:
 #24170  door MV525i
 
@Lohran: Zeker weten. Ik heb helaas namelijk SA 227 op mijn 525i Touring.

Goed voor de bochten, slecht voor 'the ride' (zoals de Britten dat uitdrukken).
 #24173  door Lohran
 
MV525i schreef:@Lohran: Zeker weten. Ik heb helaas namelijk SA 227 op mijn 525i Touring.

Goed voor de bochten, slecht voor 'the ride' (zoals de Britten dat uitdrukken).
Ik ook zover ik weet en ik vind 'm ook vrij stug.

Even een kijkje bij Ekris laat wel zien dat er inderdaad een apart artikelnummer is voor de schokdemper met of zonder M-sport chassis. Maar is dat laatste dan de SA 227? Of is dat puur van een M5?
 #24175  door Lohran
 
Voor de voorkant zie ik wel deze:

SCHOKDAEMPERS-INZET
31322227038

Voor voertuigen met M SPORT-ONDERSTEL VERLAAGD.OPHANG.

Wat suggereert dat 'ie wel lager ligt?

Maar als je meer comfort wilt, kun je dan gewoon de voordempers van een 'normale' er op gooien en achter niveauregelingdempers van een normale?
 #24176  door MV525i
 
Lohran schreef:
Voor voertuigen met M SPORT-ONDERSTEL VERLAAGD.OPHANG.

Wat suggereert dat 'ie wel lager ligt?
Ja logisch. M onderstel wel. Maar een Touring is bij mijn weten af fabriek nooit geleverd met een M onderstel.