E34Forum.nl

 #24897  door Marc
 
Hoi,

Ik rijdt inmiddels 5 jaar zonder problemen op LPG (G3 installatie) met mijn touring... (380K km) en zit te kijken om de vering wat aan te passen.

Ik merk dat de auto 'zwaar' is aan de achterkant en daar diep doorveert met het nemen van drempels en hobbels. Dat is op zich ook niet zo gek als je bedenkt dat er 50 kg gas + tank + pomp op de plaats van het reservewiel ligt. Achterdempers met niveauregeling zijn onlangs vervangen dus daar kan het niet aan liggen. (lijkt mij)

Is het mogelijk om enkel stijvere achterveren te monteren? Of moet ik dan voor ook naar stijvere veren?
Wil hem voor ook wel een paar (2-3)cm verlagen, maar niet veel stugger gaan rijden.

Iemand een suggestie welke voor/achter veren dat zouden moeten zijn?

Wellicht andere LPG rijders die hiermee hebben geëxperimenteerd?
 #24899  door epmans
 
Jammer dat je de nivoregrling de nek om gedraaid heb, maar ik begrijp het ook wel omdat je daar duur uit kan zijn als er een en ander vernieuwd moet worden. Dan is nieuwe veŕen en demper snel goedkoper. Maar wel met nadeel inderdasd komt die kont dan omlaag.

Dan begin ik even met een vraag. Heb je ook het regelventiel onder de auto vandaan geschroefd? Heb je nog (verrotte) delen bewaard of is alles al in de bak gegooid?

Je zou eens kunnen overwegen om rubbers tussen de veren te doen. Zijn in de autohandel te vinden. Bevalttmij goed (onder cabrio) want de auto blijft staan op zn eigen veer, maar zakt niet heel erg meer in (wegens vakantie met bagage in 3 personen.
 #24900  door Marc
 
Hoi Eric,

Voor alle duidelijkheid: Dempers met niveauregeling zijn vervangen door nieuwe dus dat functioneert nog.

Probleem is dat ie steeds zo diep de veren in gaat bij drempels dus vandaar de stap naar stijvere vering...
 #24901  door epmans
 
Ahhh dat is t betere werk. Veren zijn niet vernieuwd? Affabriek bestaat er nog verschil normaal en mtech sport. Die laatste is natuurlijk al wat korter en stugger. Welke heeft jouw wagen?

En zou je evengoed niet het rubber ertussen kunnen doen ondanks nivoregeling? Lijkt mij wel.
 #24903  door Theo
 
Ik zou hem een centimeter hoger proberen te zetten door de hevel van de niveauregeling te verstellen, dat schijnt een fluitje van een cent te zijn.

Misschien krijg je dan ook een iets stuggere ingaande demping en dat is wat je wil hebben.
 #24907  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Marc. Ik heb dezelfde uitvoering en heb totaal geen last van diep doorveren na een hobbel. De niveau dempers zijn ... tig jaren oud, waarschijnlijk de originelen nog. Komt 's morgens ook goed omhoog na 't starten. Heb niet direct een idee van het totaal gewicht, ik heb een 70 bruto ltr tank erin. Groeten, Danny