E34Forum.nl

 #26775  door P.K.
 
Ik ben benieuwd naar de standaard hoogte van een e34 (518i). Ik heb namelijk het idee dat die van mij wat te laag is achter. In princiepe vind ik de hoogte achter niet verkeerd maar als ie aan de voorzijde veel hoger staat lijkt dat niet.

Een tijdje geleden heb ik het wiel eraf gehaald om te kijken of mijn veren nog heel waren. Dat leek nog goed, maar ik zag wel dat de veerpoot niet mooi recht stond.
Zie foto:

Afbeelding

Aan de andere kant is het precies hetzelfde, en de auto rijdt er ook niet echt anders om.

Nu verdenk ik mijn toplagers, want hij kraakte ook wat achter. Hoor ik tegenwoordig niet meer zo, maar je raakt er ook aan gewend natuurlijk.
Van de toplagers zijn 2 varianten leverbaar, 1 normale en 1 voor oost Europa, waar zit het verschil in?

Dit is de huidige stand:

Afbeelding

En dit is de stand op een hele nette E34 van 't internet:

Afbeelding

Gevoelsmatig maakt dit voor mij een groot verschil.
 #26784  door P.K.
 
Heb helaas geen brug, maar ik kan straks wel even een vlak plekje opzoeken en meten.

Vind ook dat m'n auto best wel wat camber heeft achter.

Edit:hoogte is voor en achter gelijk zover ik dat kan meten.
 #26798  door danny-ex-touringE34
 
Bij het rijden heeft de auto wel enigszins de neiging achter wat in te zakken. maar hoe storend is dat. En is dat achterover hangen merk-,voelbaar, dan zou het ophogen van de vering op één of d'andere manier iets kunnen zijn. Groeten, Danny
 #26800  door P.K.
 
Auto rijdt als de brandweer, het is puur optisch.
Ofwel voorzijde moet omlaag, of achterzijde ietsjes hoger.
Als ik het vergelijk met andere e34 dan heb ik gewoon het idee dat die van mij net iets te laag is achter.
Zeker als ik dan zie dat de veerpoot er een beetje scheef onder zit.

Maar durf ook nog geen verlagingsveren voor te plaatsen met de standaard dempers. In de huidige setup zoeft het over de drempels heen.
 #26802  door Theo
 
Die veerpoot kan in principe niet scheef staan, dat is waarschijnlijk optisch bedrog of gewoon bij alle E34's zo. De drie bouten bovenaan en die ene bout onderaan zorgen voor een rotsvaste bevestiging, dat gaat niet zo maar scheef staan.

E34 achterveren zakken na verloop van 25 jaar allemaal een beetje in, ik vond het bij de mijne ook geen gezicht en heb bij toeval iets betere gevonden op een sloper. De voorkant van een 518i een subtiel beetje verlagen valt in de praktijk niet mee, er is niks te koop voor een vierpitter, vraag maar aan Coach (Patrick).

Blijft over: sparen voor een nieuw setje achterveren, dan gaat je reet weer de gewenste 2 centimeter de lucht in.


*edit*

Wat ik me nog zit te bedenken, er schijnen een soort opvulringen te zijn die bovenop de veerpoot komen, nummer 5 op dit plaatje: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... ing_strut/ Wellicht is dat een optie.
 #26804  door P.K.
 
Bedankt Theo. Dat scheve zal dan wel mijn 'ocd' zijn. Laat ik dat lekker zo.

Zitten achter nu spidan veren, dus ik denk dat het al eens is vervangen, lijkt me niet een OEM merk. Deze kunnen ook wel weer slap zijn geworden natuurlijk.
Zal dat het wel zijn.

Zo'n spacer is wellicht een mooie oplossing. Misschien nog wel zelf te maken ook, die van BMW is 35 euro per stuk zie ik net..

Alleen nog ontdekken waar dat gekraak vandaan komt.
 #26806  door Coach
 
Theo schreef: 28 jan 2020, 19:16
E34 achterveren zakken na verloop van 25 jaar allemaal een beetje in, ik vond het bij de mijne ook geen gezicht en heb bij toeval iets betere gevonden op een sloper. De voorkant van een 518i een subtiel beetje verlagen valt in de praktijk niet mee, er is niks te koop voor een vierpitter, vraag maar aan Coach (Patrick).
Ik heb nu eindelijk een set verlagingsveren gevonden: voor en achter. Moeten alleen nog gemonteerd worden als de 518i eindelijk weer veilig de weg op kan.
 #26816  door Theo
 
P.K. schreef: 28 jan 2020, 15:29
Maar durf ook nog geen verlagingsveren voor te plaatsen met de standaard dempers. In de huidige setup zoeft het over de drempels heen.
Bovenstaand zinnetje is wel uberbelangrijk in dit verhaal. Dat zoeven over drempels is iets waar ik zelf ook heel veel waarde aan hecht, niks irritanter dan een auto die net te stug is en net effe te laag. Als je moet gaan lopen kutten met drempels schuin nemen in verband met de wagenhoogte, dan is dat op den duur een irritatiepunt wat je niet moet onderschatten.
 #26819  door epmans
 
een set gloednieuwe achterveren kost nou ook weer niet de wereld.
Als je wel aan je toplagers gaat, overweeg dan een paar extra tientjes voor een set nieuwe veren.
is overigens best een leuk klusje, al zeg ik het zelf. Maar ik ben wel verwend met een hefbrug. Al meerderen hebben dat in mijn loods gedaan.