Pagina 1 van 3

Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:01 nov 2020, 21:47
door undifined1
Hallo medeslachtoffers,

Sinds een aantal weken rijd ik met veel plezier in mijn 518i touring uit 1995.

Ik vind echter de rechtuitstabiliteit wat tegenvallen, wat in combinatie met speling op het stuurhuis nogal vermoeiend rijdt op de snelweg.

Wat betreft de speling heb ik begrepen dat dit misschien op te lossen is door het stuurhuis wat strakker te zetten, dit ga ik komend weekend proberen. Moer op de stuurstang heb ik al wat aangedraait

Maar daarnaast vind ik de auto uberhaupt nogal zijwindgevoelig, en ook reageert de auto nogal op spoorvorming vind ik, is dit normaal bij een e34 touring (misschien vertsterkt omdat een 518 vrij ligt is?). Hoe is normaalgesproken de rechtuitstabiliteit/zijwindgevoeligheid t.o.v. bijvoorbeeld een e39 touring? Ik had gelezen dat dit mogelijk nog kan komen van versleten achterasnummers en/of de "hondenbotjes". De "hondenbotjes" lijken vrij nieuw dus ik verdenk eerder de achterasrubbers dan. Verder kan ik niet ergens speling oid vinden in de wielophanging.

Nu mijn vraag: Is het mogelijk om te kijken of deze rubbers nog goed zijn zonder eruit te halen, of is het beter om ze maar gewoon te vervangen (auto heeft 200K km gereden ongeveer), ik begreep dat dit het beste gaat met een speciaal gereedschap, iemand een link naar zo'n gereedschap aangezien ik niet echt iets kon vinden voor de e34 specifiek, wel voor e30 en voor e38. Of verder nog tips om dingen te controlleren die invloed hebben op de rechtuitstabiliteit van een touring?

Bedankt,

Klaas

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:02 nov 2020, 08:15
door Theo
Een E34 is qua rechtuit rijden een matige auto, de vooras en met name het stuurhuis is niet het allerbeste ontwerp van BMW, het wordt nooit een 3-serie zullen we maar zeggen.

Anyway...

De achterasrubbers vernieuwen is een hele goed stap in juiste richting. Gewoon even laten doen bij bijvoorbeeld Offenga in Franeker, die doen dat in no-time. Zelf doen kan ook, maar meestal wordt dat ellende, je moet het juiste gereedschap ervoor hebben. Slappe rubbers laten de achterkant meesturen en dan wil je niet, na twee ton zijn ze op zeker verrot / te slap.

Aan de voorkant kun je veel winnen door op een smallere bandenmaat te rijden. Bij 15 inch wordt dat 205-65-15 en bij 16 inch wordt dat 205/60-16. Rij je op 17 inch of groter dan lukt dat niet en zul je moeten wennen aan het gedweil in rechte lijn en het getrek bij spoorvorming op de weg.

Qua voorwielophanging moeten met name de reactiearmrubbers fris zijn, dat zijn de rubbers van de stangen die vanaf onderkant veerpoot schuin naar achteren lopen. Wil je daar een leuke upgrade, dan zou ik rubbers erin laten persen van een E32 750i. Die passen gewoon en zijn sterker. De rubbers van de andere armen geven minder problemen, maar check ze ook even.

En dan die stuurinrichting...

-Je stuurhuis moet in zo goed mogelijke staat zijn en wellicht wat nagesteld worden met de bout en moer bovenop, te beginnen met een kwart slag of zo, ècht kleine beetjes.
- Volgende punt van aandacht is de grote moer die tussen koppelings- en rempedaal zit op de stuurstang. Die moer kan te los zitten en voor speling zorgen, probeer die wat aan te draaien. Niet te vast want dan kun je je stuur niet meer verstellen, maar wel zo vast mogelijk.
- De middelste spoorstang en de hulppitmanarm moeten een topconditie zijn, iets speling op een kogel en het is al foute boel. Komt echt vaak voor, zijn slijtage-onderdelen.

En als je dan alles op de rit hebt, dan heb je een redelijk in rechte lijn sturende auto, perfect wordt het nooit. Voordeel van een goede E34 is wel dat je er bloed- en bloedhard mee door een bocht kan, daar zijn ze wel erg goed in ;)

(Ik denk eerlijk gezegd ook dat de lichte viercilinder op de vooras het er niet beter op maakt. Meer gewicht voorin geeft gewoon meer stabiliteit)

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:02 nov 2020, 09:42
door undifined1
Beste Theo,

Bedankt voor je reactie.

Even voor mijn idee, is stabiliteit van een e34 slechter dan van bijvoorbeeld een e28? De mijn zwabbert een heel stuk meer als een e28 in ieder geval.

Achterasrubbers ga ik even over nadenken of ik dat zelf ga doen of laat doen, beste gewoon OEM of Lemförder nemen neem ik aan?
Qua banden, ik rij al op 205-65-15 dus daar kan ik geen echt verschil meer maken denk ik.
Wat betreft voorste reactiearmrubbers, zijn deze visueel te controlleren, of kunnen ze ook gewoon "zacht" zijn, met andere woorden beter maar vervangen voor de zekerheid?

Die moer bovenop het stuurhuis zal ik eens proberen strakker te zetten, ik heb het idee dat het grootste deel van mijn speling in het stuurhuis zit, ik dan de ingaande as van het stuurhuis (bij die kruiskoppeling) behoorlijk verdraaien voordat mijn pitmanarm iets doet. De moet tussen het koppelings- en rempedaal heb ik laats al eens aangedraait dat heeft wel al een behoorlijke verbetering gegeven, en ik heb het idee dat er nu nagenoeg geen speling meer zit tussen het stuur het stuurhuis.

De hulppitmanarm en spoorstangen zal ik binnenkort op de brug nog eens goed bekijken, maar volgens mij zit daar niet echt speling op.

Bedankt,

Klaas

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:02 nov 2020, 12:11
door Theo
Een E28 en een E34 hebben nagenoeg hetzelfde onderstel en rijden ook hetzelfde, een E28 is ook geen fijne rechtdoorrijder. Als jouw E28 aanmerkelijk beter rijdt nu, dan moet er echt wel wat te behalen zijn bij je E34.

Stuurhuis kan ook gewoon aan zijn eind zijn hè, die verstelbout is een lapmiddel en geen wondermiddel. Als je daar aan moet verstellen is er al interne slijtage. Maar goed, hij zit er niet voor niks, er is wat mee te behalen. Als je hem te strak zet komt je stuur niet meer lekker terug in de middenstand, daar moet je voor zien te blijven dus.

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:02 nov 2020, 17:54
door danny-ex-touringE34
Hoi . "" speling in het stuurhuis zit "" , als de auto binnenkort toch op de brug gaat voor diverse controles, kun je de speling van het stuurhuis controleren door de fusee van de stuurstang los te koppelen en dan de speling te controleren; misschien is er al speling te voelen zonder de fusee los te koppelen.
Het afstellen is losgekoppeld beter. De speling van de ingaande as die jij al beschreef met speling: "" ingaande as van het stuurhuis (bij die kruiskoppeling) behoorlijk verdraaien voordat mijn pitmanarm iets doet "" is, zo ver ik me herinner, enigszins strakker te zetten met de stelschroef aan voorkant.
Maar wat Theo zegt klopt helemaal. Misschien geeft een ander stuurhuis alleen maar de verbetering.
Mij ervaring met de E28 en de E34 is dat je altijd wel ietsje aan het bijsturen bent bij het rechtuit rijden. Goede schokdempers zijn ook essentieel.
Groeten, Danny

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:02 nov 2020, 18:27
door 6eamer
Hoi, beter dan dat Theo het uitlegt, kan ik het niet maar heb wel een kleine aanvulling van wat ik eens heb gedaan:
E34 M5 stuurhuis monteren, heeft een kortere slag en aanzienlijk minder speling.
Heb er toen eentje 2ehands kunnen vinden en ik raad je aan hetzelfde te doen.
Succes!

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:03 nov 2020, 07:58
door johan525
Een e34 met een gezonde stuurinrichting rijd prima rechtdoor zonder speling en vaag gevoel in het stuur.

Stuurhuis speling kun je wel redelijk aanvoelen door aan de ingaande kruiskoppeling te draaien terwijl je naar de uitgaande pitman arm kijkt. Als je echt speling hebt voel en zie je dat prima.

De rechtuitstabiliteit wordt ook erg bepaald door de spoorstangen en dan de middelste niet vergeten. Altijd bij het vervangen van de middelste spoorstang of de hulp pitman de pitman arm op het stuurhuis goed afstellen. Daar is een speciaal stuk gereedschap voor van BMW. Wordt vaak vergeten.

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:03 nov 2020, 09:19
door 6eamer
johan525 schreef: 03 nov 2020, 07:58 Altijd bij het vervangen van de middelste spoorstang of de hulp pitman de pitman arm op het stuurhuis goed afstellen. Daar is een speciaal stuk gereedschap voor van BMW. Wordt vaak vergeten.
Hoi Johan, heb je een linkje naar dit gereedschap?
Alvast dank!

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:03 nov 2020, 13:56
door undifined1
Bedankt allemaal!

Subframe rubbers heb ik besteld, en ga binnenkort eens proberen ze te vervangen, als ik de DIY's hier en daar zo bekijk moet het wel lukken met een zelf te maken gereedschap.

Dan als de auto toch op de brug staat voor de rubbers nog even een keer goed de reactiearmrubbers bekijken en eventueel vervangen (Of hele arm, zijn goed te betalen van lemforder). Ook even goed de stuurstangen controleren op speling (iemand overigens ervaring met MOOG spoorstangen? middelste is 518 specifiek en van Lemforder niet meer te krijgen en is bij BMW nogal duur (240 euro)), ook beide Pittman armen even goed bekijken dan.

Daarna kijken of er nog wat te winnen is met het het "strakker zetten" van het stuurhuis. Iemand trouwens ervaring met gereviseerde stuurhuizen? Ik las ergens dat dan vaak alleen de keerringen worden vervangen? Dan lekt die niet meer maar zal niks tegen de slijtage doen?

Daarna denk ik nog even een keer laten uitlijnen bij Lammer van de Meulen en kijken of het dan beter is.

Re: Rechtuitstabiliteit/ zijwindgevoeligheid 518i touring

BerichtGeplaatst:04 nov 2020, 11:04
door johan525
Afbeelding

Das BMW onderdeel: 83 30 0 492 036