E34Forum.nl

 #27719  door Theo
 
johan525 schreef: 03 nov 2020, 07:58
Altijd bij het vervangen van de middelste spoorstang of de hulp pitman de pitman arm op het stuurhuis goed afstellen. Daar is een speciaal stuk gereedschap voor van BMW. Wordt vaak vergeten.
Nu wordt het interessant.

Dat stuk gereedschap heb ik nog nooit gezien en ik kan me geen voorstelling maken bij de werking ervan. Wat zou je moeten afstellen als je de middelste spoorstang en de hulppitmanarm vernieuwt?

Ik heb hier wel een link gevonden, maar die gaat over E32, E23 en E38: https://www.autotechnik-forum.de/viewtopic.php?t=3745
 #27722  door johan525
 
Je stelt eigenlijk alleen de hoogte van de pitman arm op het stuurhuis in. Als die iets verkeerd staat voel je dat heel erg in de midden positie van het stuur.

"Mijn" e34 die 10 jaar terug van een kameraad was stuurde ook heel vaag. Vanalles gedaan zonder echte verbetering. Hij is toen voor APK geweest bij Smudde in Almelo met afkeur vanwege speling op een spoorstang. Ze hebben toen alles vervangen en goed afgesteld. Met als resultaat dat ie na al die jaren nog steeds snaarstrak stuurt desondanks de 470k op de klok.
 #27728  door MV525i
 
Theo schreef: 05 nov 2020, 08:13 En nog een link gevonden, ik snap er geen fluit maar het is wel erg interessant zeg: https://forum.e34.de/thread.php?postid= ... ost4327856
Hier een draadje uit 2017. https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=1881
 #27730  door undifined1
 
Het enige wat ik me nog afvraag, als je de middelste stuurstang vervangt, blijven je pitmanarmen gewoon op hun plek zitten, waarom zou dat dan opnieuw afgesteld moeten worden? Of moet ik het meer zien als een extra controlle?
 #27731  door MV525i
 
Theo schreef: 05 nov 2020, 16:48 Ik zit dat topic van 2017 nog even na te lezen en schijnbaar heb ik er toen overheen gelezen of niet goed opgelet of zo :?
Ik had destijds jouw zeer gewaardeerde input al gemist... :D Gelukkig was je in heel veel andere topics wel present.
Laatst gewijzigd door MV525i op 05 nov 2020, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 #27732  door MV525i
 
undifined1 schreef: 05 nov 2020, 19:31 Het enige wat ik me nog afvraag, als je de middelste stuurstang vervangt, blijven je pitmanarmen gewoon op hun plek zitten, waarom zou dat dan opnieuw afgesteld moeten worden? Of moet ik het meer zien als een extra controlle?
Klopt, de rechter pitmanarm zit op een "fixed point". Aan de andere zijde zit deze echter op een spiebaan en die kant is op hoogte te stellen.

Edit: Ik bedoel de verbinding van de rechterzijde van je stuurstang met de carrosserie. Daar zit een pitmanarm tussen. We hebben het dus niet over verbindingen aan de wiel zijde
 #27734  door undifined1
 
MV525i schreef: 05 nov 2020, 19:43
undifined1 schreef: 05 nov 2020, 19:31 Het enige wat ik me nog afvraag, als je de middelste stuurstang vervangt, blijven je pitmanarmen gewoon op hun plek zitten, waarom zou dat dan opnieuw afgesteld moeten worden? Of moet ik het meer zien als een extra controlle?
Klopt, de rechter pitmanarm zit op een "fixed point". Aan de andere zijde zit deze echter op een spiebaan en die kant is op hoogte te stellen.

Edit: Ik bedoel de verbinding van de rechterzijde van je stuurstang met de carrosserie. Daar zit een pitmanarm tussen. We hebben het dus niet over verbindingen aan de wiel zijde
Ja inderdaad, dat had ik begrepen, maar wat ik me afvroeg, als ik nou alleen de middelste stuurstang vervang (of alle 3 de spoorstangen), dan zou de pitman arm niet opnieuw afgesteld hoeven te worden toch? Ik heb alleen zo'n gereedschap nodig als ik aan de pitmanarmen ga zitten als ik het goed begrijp?

Of is het gewoon altijd aan te raden om het na te meten (Je weet het nooit met reparaties in het verleden natuurlijk)