E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28494  door P.K.
 
Liefhebber of niet, soms ebt het enthousiasme voor een bepaald type auto even weg. In mijn geval met de E34 is dat omdat de 518i(s) het altijd prima doet en ik daarom ook geen behoefte heb om die verder te verbeteren. In tegenstelling tot mijn E30's waarbij er altijd wel iets is wat beter, sneller of mooier kan.

Echter werd mijn enthousiasme voor de E34 vorige week weer aangestoken toen ik een gave 530i Touring op markplaats tegenkwam voor een leuk projectbudget. Een opknapper die wat liefde nodig heeft, zo heb ik mijn BMW's graag.

Na die zaterdag een bericht te sturen kreeg ik te horen dat hij komende maandag (afgelopen maandag dus) al werd opgehaald. Helaas. Toen ik de auto woensdag nog online zag staan heb ik wederom een bericht gestuurd en de touring dezelfde middag nog bezichtigd. Een gave auto in onverprutste staat, echter met werk. Prima. Dus sinds woensdag avond ben ik samen met mijn broer (want gezamenlijk project) eigenaar van onderstaande E34 met zo'n machtige V8 onder de kap.
IMG_20220708_211202.jpg
IMG_20220708_210713.jpg
In eerste instantie hebben wij de E34 gekocht als project auto om op te knappen en door te verkopen. Dit hebben wij eerder ook gedaan met een E46. Echter bij de rit naar huis (van ongeveer 2 uur) waren we al helemaal weg van deze bolide. Dus de kans is zeer groot dat dit een blijvertje wordt. Dat zou wel betekenen dat de 518i en mijn E39 525i de deur uit moeten, anders wordt het wat te gek :lol: We zullen zien wat het wordt.

Eerst de auto maar wat opknappen.
Dat gaat even duren want er zit wat werk aan..

Dorpels bij de krikpunten roestig
Co te hoog (was schijnbaar afkeur bij APK)
Motor loopt onregelmatig bij koude start, is na minuutje volledig weg
Schokdempers achter (met niveauregeling) zijn erg slap
+ groot onderhoud

Hij rijdt verder geweldig. Stuurt goed, remt goed, gaat vlot van zijn plek, schakelt goed.
Mag ook wel want deze auto is door zijn 1e eigenaar altijd dealer onderhouden tot 2016 en 430.000km. Huidige tellerstand staat op een respectabele 460.000km.

Het interieur is ook nog zeer netjes, zeker gezien zijn leeftijd en km stand. Normaal ben ik absoluut geen fan van beige interieurs, maar met de Oxford groene lak staat het best chique.
IMG_20220708_215353 - kopie.jpg
Hij heeft zelfs climate control! En een waardeloze radio :lol:
IMG_20220708_215430 - kopie.jpg
Ik heb er zin in. Het zal even duren voordat hij klaar is. Ik twijfel nog of ik het laswerk zelf ga aanpakken of laat uitvoeren. Met het uitvoeren heb ik helaas geen goede ervaring.. En ik moet kijken wat de beste oplossing (die ook betaalbaar is) voor de achterdempers met niveauregeling.

O en bijna vergeten...

Nog eem een plaatje van die V8 8-)
IMG_20220706_203835.jpg
Tips en andere opmerkingen zijn van harte welkom ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28497  door Gert
 
Mooi ding, zelf jaren een 530 V8 gereden, super fijne auto.
De mijne had wel wat motorische minpuntjes, zoals een nogal onregelmatige stationaire loop, oliepomp los en het ergste, een rammelende distributieketting.
Destijds besloten om het ding, inclusief minpuntjes, te verkopen. Toen vond ik het niet waard om die operatie van de distributieketting aan te halen.

Veel plezier met de auto.
 #28498  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Paul, Mooi man de aanschaf. En de lol van het a.s. opknappen lees je al af uit jullie verhaal. Dit wordt een mooi project. Veel succes met het opknappen; blijf het een mooi type vinden. Ga ik volgen. Groetn, danny
 #28499  door johan525
 
Gefeliciteerd met je aanwinst. Ik had hem ook al zien staan op marktplaats...maar eigenlijk heb ik al teveel autos :lol:
 #28500  door epmans
 
het wat johan zegt, kan ik 1 op 1 kopieren :D

veel plezier er mee en er van.
 #28501  door P.K.
 
Bedankt voor alle leuke reacties.
Ben momenteel op vakantie maar zal daarna eens lekker bezig met de E34.

@genesiscompact: dat zal ik zeker doen. De 518i(s) moet binnenkort nog een nieuwe apk en kan daarna in de verkoop denk ik. Stuur mij anders maar een pb.

@gert: kan mij voorstellen dat het werk of de moeite dan wat te groot wordt. Kost vaak ook een hoop tijd. We gaan zien hoe goed deze 530i het gaat doen. Heb er gezien de historie goede hoop voor. Ik wil deze auto gewoon kunnen gebruiken dus als er wat extra onderhoud aan te pas komt dan is dat zo. Dit is ook mijn 1e V8 dus wil er graag van leren. Daarvoor heb ik die oude bende ook :mrgreen:
 #28576  door P.K.
 
Tijd voor een update over de V8 touring.

Na de vakantie de auto wat beter geïnspecteerd. Dat er dorpels bij de krikpunten roestig zijn was al duidelijk maar als je het van onderen bekijkt lijkt het altijd wat erger.
IMG_20220724_152128.jpg
IMG_20220724_151959.jpg
IMG_20220724_151920.jpg
IMG_20220724_151823.jpg
Getwijfeld om dit zelf aan te pakken maar mijn collega was zo vriendelijk om mij hierbij te helpen. Hij zal het nodige slijp en laswerk verrichten waarbij ik assisteer en hem op de vingers kijk.. :lol:

Motor lekt ook aanzienlijk olie, de stabi stang op de foto hieronder zit onder de olie.
Vermoed krukaskeering maar zag ook dat de kleppendekselpakkingen niet al te best meer zijn.
IMG_20220724_152156.jpg
Ondertussen de 518i ook wat meer in gebruik gehad als werkpaard/daily vanwege het herfstige weer. Rollend op de velgen die onder de 530 zaten voor de APK.. Hier beide bolides bij elkaar nadat ik een M42 motorblok had opgehaald voor de E30. (toekomstig tussenprojectje)
IMG_20220813_211205.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.