E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27173  door Machiel
 
Vandaag weer goedgekeurd voor de APK. Maar toch nog steeds last van een lichte olielekkage. Het komt ergens van boven de oliepeilsensor vandaan. Mijn garage vermoed na visuele inspectie dat het het oliefilterhuis is of de carterpakking. Bij hen in de garage is de verhouding ongeveer 20:1. Dus 20 keer zo vaak zit het probleem bij het oliefilterhuis dan bij de (metalen) carterpakking.
 #27175  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Machiel. Jou klacht denk ik te herkennen. Bij mij was het de pakking van het oliefilterhuis( zelfs tot 2 keer toe) . Dat is een vrij dunne rubber pakking die in een voorgevormd raamwerk past. Die nieuwe pakking monteren en dan ook nog het hele raakvlak met vloeibare pakking behandelen. Dan komt het goed. Groeten, Danny
 #27176  door Machiel
 
Mijn garage schat in dat het vervangen van de pakking van het oliefilterhuis drie uur werk is. Voor hen, welteverstaan. Best een klus dus. Hoe lang was jij (of anderen) er mee bezig?

Onderstaand een linkje naar een DIY. Volgens mij nog best een gepriegel om overal goed bij te kunnen.

https://www.eeuroparts.com/blog/bmw-6-c ... et-change/
 #27177  door danny-ex-touringE34
 
Drie uur !!! die zijn niet goed bij de tijd (ja goed voor hun portemonnee zo). Ik ben er een uurtje mee bezig geweest, wel op de brug. (zover ik me dat herinner. Het is alwel 2 jaar geleden). Olie uit het filterhuis zuigen, oude lap eronder, want er komt nog een beetje olie uit na het losschroeven van de 4 bouten en het wegnemen van het huis. Is goed te doen. Groeten, Danny
 #27182  door Machiel
 
Bedankt, dat klinkt eenvoudiger dan die DIY die ik postte. Maar ik neem aan dat de dynamo en de stuurpomp toch ook los moeten van het filterhuis?

Het zou overigens heel goed kunnen dat die drie uur die ik noemde voor het vervangen van de carterpakking was. In een lawaaierige garage is het soms lastig communiceren. :lol:
 #28357  door Machiel
 
Twee grotere klussen uitgevoerd sinds de laatste update van dit logboek. Afgelopen mei heb ik de pakking van mijn oliefilterhuis vervangen. Zie viewtopic.php?f=18&t=2771. Toen ook meteen maar de spanningsregelaar van de dynamo vernieuwd.

En afgelopen kerstvakantie heb ik de ontluchting van de benzinetank aangepakt. Uiteindelijk toch maar gewoon gekozen voor de originele BMW-onderdelen. De twee ontluchtingspijpjes waren samen iets van 65 euro. Ook meteen zes nieuwe slangklemmen erbij besteld (tip van johan525 in zijn topic viewtopic.php?f=36&t=2754&start=30#p28291, waarvoor dank). Maar die kun je eigenlijk net zo goed bij de bouwmarkt halen. Het zijn in ieder geval niet van die mooie luxe klemmetjes, waar ik eigenlijk op hoopte.

Gisteren voor het eerst mijn tank helemaal volgegooid en gelukkig is de benzinestank nu helemaal weg. Volgende klus is het vervangen van de remleidingen achter. Maar dat ga ik niet zelf doen: te weinig ervaring mee en zonder brug lijkt het me sowieso een brug te ver.
 #28490  door Machiel
 
Goed idee: logboek weer eens bijwerken!

Remleidingen achter heb ik inmiddels laten vervangen. Weinig materiaalkosten maar veel arbeidsuren, dus dan weet je het wel...

Verder deed mijn airco het nauwelijks meer. Deze is nu bijgevuld en werkt weer prima, maar helemaal gerustgesteld ben ik niet. Hij was niet voor niets behoorlijk leeg.

APK is ook weer binnen. 8-)
 #28491  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Machiel. Elk jaar verlies de airco vloeistof, dus hoeveel jaar geleden is jouw systeem afgevuld? net controle op mijn airco laten doen, 1.5 jaar en bijna 10% minder. Was eerder ook afgevuld met speciaal spul om lekkage te kunnen opsporen, die niet ontdekt.
Mooi dat de APK er weer opzit. Groet
 #28493  door Machiel
 
Hoi Danny,

Vijf jaar geleden was de airco voor het laatst bijgevuld. Het zou dus inderdaad ook 'normaal' verlies kunnen zijn geweest.

Hoe dan ook is er bij mij nu ook van dat spul bij gedaan dat zichtbaar wordt met een UV-lamp. We gaan het (hopelijk niet) zien!
 #28556  door Machiel
 
Helaas, de airco blijkt toch echt lek. Vrijwel zeker de condensor; op de afbeelding zie je dat geel/groene spul onderaan zitten.

20221009_145015.jpg

Beetje jammer dat het probleem zich net manifesteerde op reis naar Zuid-Spanje. Transavia zag een paar weken voor vertrek het nut niet meer in van ons naar Malaga te vliegen. Dus toen maar met de Bimmer op pad gegaan. Een ritje van ruim 2.000 kilometer weliswaar, maar als je daar de tijd voor neemt is het prima te doen. Alleen is een werkende airco dan wel zo lekker, maar die hield er rond Bordeaux mee op (waar het op dat moment 35 graden was). In Spanje nog een keer laten bijvullen, maar twee dagen later vond ik hem zo terug in de parkeergarage.

20220913_193303.jpg

Desondanks toch zeker geen spijt gehad om met de E34 te gaan. De Costa Tropical stond hem best goed!

20220910_185527.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10