E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #16868  door Wiebe GT
 
Ondertussen knutsel ik gewoon door met de BMW. Met hulp van een kameraad gaat het iets sneller (tevens kan hij beter lassen dan ik, handig!) dus die kudo's moeten natuurlijk wel gegeven worden.
Na aardig wat pre-fab werk heeft hij in enkele uren diverse krikpunten ingelast en de dorpels dicht gemaakt. Ook de bodem moet hier en daar grondig hersteld worden dus ook deze plaatjes heb ik inmiddels gemaakt. Het herstel gaat hiermee dus redelijk voorspoedig en als de dorpels straks afgewerkt zijn, zie je er naar mijn mening weinig meer van.
De roestduivel heeft toch behoorlijk huisgehouden. Door het missen van enkele bodemdoppen heeft het tapijt zich in de afgelopen jaren volgezogen met water. Hierdoor is de bodem zoals op eerdere foto's wel te zien is, behoorlijk doorgerot. Bij beide voorste krikpunten moest ik de verticale plaat achter de kriksteun, de kriksteun zelf en de bodem reconstrueren. Het lastige hierbij is dat deze drie allemaal op elkaar aansluiten. Door eerst de verticale verbinding te maken kreeg ik vlees om daarna de kriksteun te repareren en vervolgens het bodemherstel aan te laten sluiten. De nieuwe kriksteunen heb ik gemaakt van een stalen U-profiel. Dit was precies pas te maken op het oude krikpunt en geeft een enorm stevig resultaat.

Even wat plaatjes bij het praatje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts achter bleek het krikpunt prima, alleen los van de dorpel en roest aan de dorpel dus hier maar een plaatje overheen gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En ondertussen de hemel eerst maar weer gemonteerd, aangezien mij dat het veiligste leek....

Afbeelding

De hemel is een beetje slecht te zien, maar goed. Binnenkort de hoedenplank herstellen en opnieuw bekleden en verder met de dorpels en bodem.
Laatst gewijzigd door Wiebe GT op 29 aug 2016, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
 #16877  door Machiel
 
Benieuwd naar de plaatjes, maar ik kan ze helaas niet zien. Ook niet als ik er er op doorklik.
 #16892  door Wiebe GT
 
Gefixt! Had mijn Photobucket gereorganiseerd...... tja dan werkt het niet meer..... :(
 #18988  door Wiebe GT
 
Aangezien ik inmiddels al weer enkele maanden aan het werk ben (en mijn sabbatical dus over is ;) ) heb ik de laatste tijd niets gepost. Het werk aan de 540 gaat wel gestaag verder en inmiddels is het meeste laswerk klaar. De dorpels zijn nu allemaal gerepareerd evenals de bodem van de auto. Tijd om de boel strak te maken dus. Het ging niet allemaal zo snel als verwacht maar dat kwam mede doordat ik nog een E36 erbij gekocht had voor de winter. Deze bleek erg goedkoop en tevens behoorlijk rot.... :o Die tussendoor dus nog voorzien van 2 komplete dorpels waarbij de aansluiting op de bodem ook kompleet vernieuwd moest worden. Hieronder even wat foto's van het werk dat er de afgelopen maanden aan de 540 gedaan is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de sloop maar een zijpaneel gescoord want dat is dan toch het handigst. Het bleek nog lastig een mooi paneel te vinden maar dat is uiteindelijk gelukt.

Afbeelding

De binnen en buitenzijde van het paneel moeten los van elkaar anders is het niet te monteren..

Afbeelding

Goed kijken en aftekenen en natuurlijk nog weer wat wegslijpen....

Afbeelding

Afbeelding

De man die wel lassen kan... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door warmte van het lassen komt er soms wat te veel spanning dus maar even wat ondersteuning....

Afbeelding

Ondertussen ben ik natuurlijk ook verder gegaan met de dorpels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig resultaat waarbij ik er nu eerst maar wat zwarte verf tegen aangespoten heb zodat duidelijker wordt waar nog geplamuurd worden moet..

Afbeelding

In de tussentijd heb ik ook de hoedenplank voorzien van een laagje nep alcantara. De hoedenplank bleek echter nogal beschadigd dus deze heb ik eerst moeten repareren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding
 #18989  door Wiebe GT
 
Buiten carrosseriewerk heb ik de afgelopen maanden ook wat andere zaken aangepakt. Hiervan heb ik geen foto's maar deze waren toch erg belangrijk.

Ondanks dat ik al wat draagarmen vervangen had vlak na aanschaf heb ik besloten dit links en rechts toch nog verder te verbeteren. Daarom heb ik de gehele stuurinrichting eronder weg gehad en heb alle draagarmen inclusief stuurstang, stuurstokken, hulppitmanarm en dergelijke allemaal vernieuwd. Ook heb ik het stuurhuis eronder weg gehad en deze gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Daarbij heb ik direct het leidingwerk ontroest en gespoten en voorzien van nieuwe slangen en slangklemmen zodat dit er ook weer enkele jaren tegen kan. Omdat ik er toch onder lag heb ik gelijk het carter los gehad om de oliepomp te controleren. Dit bleek geen overbodige luxe want er lagen 3 bouten los in het carter en de rest zat gewoon los :shock:

Enfin, deze dus allemaal schoongemaakt en opnieuw gemonteerd met loctite. Uiteraard alles weer keurig gemonteerd en direct de motor voorzien van nieuwe olie en filter.

Ook heb ik de aircofan uit elkaar gehad want deze bleek niet meer goed gangbaar. Daarom deze geheel uit elkaar gehad en alles goed gangbaar gemaakt. Natuurlijk direct voorzien van een betere afdichting zodat in de motor hiervan hopelijk geen vocht meer kan komen. Voor montage alles netjes opnieuw zwart gespoten want het oog wil ook wat.

Ondertussen heb ik de deuren eens goed bekeken en de kitranden verwijderd aangezien dit een nogal kwetsbaar punt van de e34 is. Zo ook bij die van mij, gelukkig nog prima te herstellen dus eerst maar eens behandeld tegen verder roesten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de deuren van de auto mooi kaal zijn is het goed duidelijk dat er ivm (op dit forum in het verleden veelbesproken) schade al eens een andere deuren in gekomen zijn. De ruit van het achterportier heb ik vernietigd want daarin stond een verkeerd kenteken gegraveerd.

Afbeelding

Momenteel staat de auto er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort maar weer eens verder. Het achterpaneel moet afgelast worden en dan kunnen de voor- en achterruit er uit. Dan goed schoonmaken en de laatste puntjes plamuren / behandelen en dan kan de auto naar de spuiter. Hij wordt gewoon weer Malediven blau, precies zoals het oorspronkelijk bedoeld was.
 #18990  door Machiel
 
Goed bezig! Ik las laatst ergens dat roest nagenoeg geen probleem is bij een E34, maar helaas lijkt dat dus niet helemaal te kloppen. Ook de mijne heeft her en der wat plekjes; die worden in april aangepakt.

Succes verder!
 #18991  door Wiebe GT
 
Oh, bijna vergeten te melden: De wielen die bij aanschaf al onder de auto zaten wilde ik toch graag weer gebruiken want dit is in mijn ogen het mooiste wiel voor de E34. Helaas zat er nogal wat werk aan dus dit heb ik uitbesteed. De wielen zijn uit elkaar geweest en de randen zijn gepolijst. De binnenkant van de velg ga ik zelf opnieuw spuiten. Uiteraard gelijk maar gericht en voorzien van nieuw rubber. Dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard komen er nog weer nieuwe naafkapjes in maar die bestel ik later pas aangezien ik liever alles in 1 keer bestel.
 #18992  door ivo
 
Wat een werk zeg, maar gaaf om te volgen! Straks heb je veel plezier van het eindresultaat
 #18994  door Blackthunder
 
Goed bezig, wordt weer een strakke E34! Ben benieuwd naar het totaalplaatje :)
 #18997  door epmans
 
Leuk weer deze update!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7