E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #18938  door epmans
 
Ik ga ook eens een project bijhouden. Een logboek om later nog eens te kunnen zien waar iets begint en welke ellende ik zoal tegenkom bij het weer op de weg krijgen van een auto.
In navolging van de rode 535i die al zes jaar had stilgestaan, toen bij mij nog 1,5 jaar bijna onaangeroerd maar mij tegenwoordig van hot naar her kan brengen. Er gaan wat munten inzitten dan, dat wel want hij was al flink leeggeroofd.

Gelukkig is deze auto een stuk completer gebleven, maar moeten wel mankementen worden aangepakt.

Nu heb ik een alpinweiss BMW 520i van 1991.
APK is al verlopen op 19-09-2014.

Eerste aandacht gaat uit naar het verkrijgen van een geldige keuring.
Daarvoor moeten de eerste punten vervangen worden:
Achterste uitlaatdemper;
Veerpoot rechtsvoor, de schokbreker doet echt niets meer;
Gladde banden.;
Motorkapslot, deze pakt niet meer;
Kleine dingetjes zoals wissers en wellicht zo links of rechts een lampbolletje.

Zodra de apk weer is verkregen komt ie de weg op. Rijden ermee en checken wat nog technisch verbeterd moet worden. En tegelijkertijd interieur aanpakken. Is op zich niet heel spannend allemaal, dat zal wel snel gaan denk ik.
En daarna de buitenkant. Spatschermen wil ik vervangen wegens roest en als ik betere deuren vind dan wissel ik die nog.
En het voorruit moet ook gewisseld worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door epmans op 26 feb 2017, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 #18941  door epmans
 
Ik ben weer begonnen met het verzamelen van de benodigde onderdelen. Niet dat ik alles al heb maar ben toch alvast begonnen met opruimen. Achterin staat een passagiersstoel (op de kop) dus behalve de kofferruimte is ook het interieur vol met junk.

Vandaag de bestuurderstoel aangepakt.
Zoals al te zien in de beginpost is de stof van de chauffeurszitting nogal gehavend. De zitting van de donor-passagiersstoel heb ik over gezet. Daarvoor heb je gewoon geduld nodig en een beetje gereedschap.
IMG_4201.JPG


Hoewel ik ook nog stoelen heb staan die er direct in kunnen, wou ik voor de handigheid toch weer van 2 stoelen 1 maken want dan kan ik direct weggooien wat ik niet meer nodig heb. Dat scheelt me ook weer opslag.

De armsteun in de auto hing er ook slap bij, dat was niet heel bijzonder om weer te repareren.
Tip voor wie er mee aan de slag gaat: als je armsteun gaat (de-)monteren dan wiel er nog wel eens een moertje vallen. Dat is natuurlijk al heel stom van jezelf, maar nog vervelender is dat je m vaak niet of heel lastig terugvind in de rugleuning. De handigheid is om de stoel op de zijkant neer te leggen zodat de moeren niet ver vallen.

Van de stoel moeten de plastic zijkanten worden losgemaakt met 2 torxschroeven en een plastic plug aan de achterkant en een aan de onderkant. Dan schroef je nog wat van de verstellingshendels los (of de schakelaars moeten er af bij elektrische stoel). De stoel (of leer) zit aan omgebogen haakjes vast en die haakjes moet je even terug buigen om de stof er eenvoudig los te maken. Je doet alle 4 zijden en kunt de zitting (schuim en bekleding) er af pakken.

Omdat de schuim aan de onderkant van de stoel meestal wel door het metalen frame is gezakt, heb ik een flap van de oude zitting afgehaald en deze tussen frame en schuim gedaan zodat de stoel toch wat harder zal zitten.
IMG_4203.JPG
IMG_4204.JPG
Stoeltje weer strak en terug in de auto geplaatst. Geen losse stoel meer op de achterbank :D

Vervolgens het slot van de motorkap ook verwisseld.
De accu was leeg en iemand wou de auto graag met een starthulp starten. Maar omdat de accu helemaal leeg was kreeg hij de deur niet open en heeft toen het slot door de grille heen willen openen. Dat lukte hem niet, heeft toen de grille stuk gemaakt en het slot ook maar kon toen wel de kap openen. (nog) geen foto's van.
Het slot zit met 1 bout vast en zit bij de claxon (1 van de 2 hoornen) en dus kan je er een beetje lastig bij. Je komt er via de voorkant van de auto door het grilledeel weg te halen, maar is bij deze auto al stuk gemaakt. Aan de binnenkant, dus de motorruimte moet je dan nog even de kabel pielen. Geen wiskunde voor nodig.

Ben met dit gebeuren denk ik zo'n drie uur zoet geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18942  door Coach
 
Kijk, dat vind ik nou leuk om te volgen, hoe zo'n 'afgeschreven' E34 weer helemaal top wordt. En een witte nog wel; da's ook redelijk bijzonder volgens mij.
 #18943  door easy rider
 
Ik heb mij al geabonneerd op dit topic.
 #18944  door epmans
 
Coach schreef:Kijk, dat vind ik nou leuk om te volgen, hoe zo'n 'afgeschreven' E34 weer helemaal top wordt. En een witte nog wel; da's ook redelijk bijzonder volgens mij.
Ja dat klopt. Een witte is heel bijzonder want ik heb er nu 3 staan. Deze 520i, een 535ia en een tds.allemaal witte sedannen. Zeer zeldzaam :mrgreen:
 #18946  door Lohran
 
Leuk Ep! Ik heb nog een setje winterbanden liggen, mag je uiteraard lenen als je 'm door de APK wilt halen. Mocht je nog wat bevestigingen hebben voor die plaat achterop de stoel wil ik die wel. Zoals je al was opgevallen zit er 1 kant los.

Succes! Binnenkort weer eens buurten? :mrgreen:
 #18947  door Ruck
 
Leuk een projectje van Epmans :D We willen natuurlijk ook een plaatje van de totale auto hè! :lol:
Zet hem op !
 #19011  door epmans
 
Vandaag maar weer een paar uur er aan besteden. Wil snel een geldige keuring hebben zodat ik ermee over de weg kan.

Gister had ik al op 2 auto's nieuwe apk tm 29mrt18, maar heb nog een geschorste auto met apk op 10febr dus die moet eigenlijk ook deze week.

Nu eerst de witte aanpakken aan de schokdempers en uitlaat.
En omdat ik aan de schokdempers ga, gelijk andere wielen er onder. Er zitten nu BBS spaakwielen op, ik vind ze verschrikkelijk lelijk.
Vorige week in Friesland een set wielen en 2 banden gekocht bij forummer Jorrit. De twee nagenoeg ongebruikte banden en twee banden op de BBS gaan op styling 2, voor een keurige standaard uitstraling. Bandenmaat 205 65 15.
IMG_4254.JPG


Heb getwijfeld om er staal met wieldoppen op te doen want die heb ik ook nog liggen met winterbanden. Maar ik vind de 195 zo smal.

Iemand nog geïnteresseerd in:
Deze BBS spaakwielen 15 inch
5 spaaks 15 inch wielen styling 18 Rundspeichen voor E39
15 staal met'turbine' wieldoppen met oude winterbanden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door epmans op 07 feb 2017, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 #19017  door Bo652
 
Zolang je auto geschorst staat vervalt de apk plicht, scheelt je weer wat tijd. 8-)
 #19019  door epmans
 
bedankt voor de tip, ja is een bekend verhaal maar ik wil mn auto's in principe met geldige apk houden want dan kan ik ze direct weer inzetten.
Het mooie van schorsen is tevens dat ik wél geschorst naar de apk keuring mag rijden, mits verzekerd uiteraard.