E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27957  door epmans
 
dikke vette aanpak geweest, maar zonder er onder te liggen was het de auto al wel aan te zien dat die op een T-splitsing kwam van keuze doorgaan of afscheid nemen. Je hebt m gehouden, leuk hoor!

Hoe was bij jouw auto de rand rond het kachelhuis (in schutbord) en rond de deksels in de bodem waar de voeten van achterpassagiers staan ?? daar zie ik vaak ook zon horror...

verder plezier toegewenst met je auto. mooi dat je er veel mee rijdt en ach dat binnen zetten... lukt niet tegelijkertijd :)
 #27968  door Vincent
 
johan525 schreef: 09 feb 2021, 15:03 Ik zie dat de gaten van de antenne ook weg zijn ;)...
Ja, eindelijk konden die gewraakte dingen aangepakt worden. Het valt mij nu pas op hoe erg die eigenlijk de lijnen van de auto verstoorden terwijl het een betrekkelijk klein detail was.
epmans schreef: 10 feb 2021, 15:49...Hoe was bij jouw auto de rand rond het kachelhuis (in schutbord) en rond de deksels in de bodem waar de voeten van achterpassagiers staan ?? daar zie ik vaak ook zon horror...
Bij het schutbord was 'ie nog goed (gelukkig). Dat is denk is wel een forse operatie als je daar wat wil gaan doen. De bodem was wel pittig. Ook ter hoogte van de achterpassagiers zaten wel wat plekken die aangepakt zijn. Vooral waar dit afdichtdoppen zitten/zaten zijn van die lekkere plekken.
 #27971  door epmans
 
ook gehad
IMG_7881.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27982  door Vincent
 
@Eppie: dat is wel een herkenbaar beeld inderdaad...

Van het weekend de auto goed gewassen (net als half Nederland) en dat was de eerste goede wasbeurt sinds dat ik de E34 weer terug heb. Eén keer eerder gewassen, maar dat was door de drukte toen even snel gegaan. Nu ben ik het wat uitgebreid aangepakt en nu viel pas het resultaat op hoe vers de E34 er weer bij staat.

Afbeelding

Afbeelding
 #27996  door Vincent
 
2 maart 2021: That escalated quickly...

In de afgelopen jaren heb ik met het onderhoud van de Vijf wel geleerd dat je (1) het onverwachte moet verwachten, (2) werkzaamheden héél snel gierend uit de klauwen kunnen lopen, (3) facturen dus eigenlijk nooit laag zijn en (4) je alle ergernissen uit de vorige drie punten gelijk vergeet zijn zodra je weer in je vers onderhouden Vijf instapt.

En dat blijkt vandaag wederom weer het geval, of nou ja niet helemaal eigenlijk. Vandaag had ik namelijk bij een aircospecialist in de buurt van m'n werk een afspraak gepland om het systeem na te laten kijken. Mijn vermoeden was een lege airconditioning waarbij ik van pure ergernis maar een condensor alvast had besteld. Dus die lag al maanden bij mij op de plank.
Word ik later op de dag gebeld dat de E34 klaar is. Zo'n beetje al het koudemiddel bleek nog aanwezig en het systeem zo dicht als een kluis. Bleek dat de stekker bij de aircopomp niet helemaal meer lekker was, dus het stekkertje is voor nu gerepareerd met het advies daar nog eens een nieuwe stekker op te zetten. Na achterlating van het exorbitante bedrag van € 25,00 kon ik huiswaarts... ik voelde mij bijna bezwaard...

Afbeelding

Met de verwachting dat ik binnenkort de neus van de E34 kon demonteren om de boel te vervangen en het systeem weer laten afvullen voor een forse prijs (omdat aircospecialisten inmiddels wel door lijken te hebben dat een E34 zo'n drie keer meer koudemiddel nodig heeft dan een moderne auto) zit ik nog lichtelijk in shock van deze meevaller :wink:


Afbeelding

We kunnen weer wat afstrepen. Next in line: het slotmotortje in de bestuurdersportier.
 #28131  door Vincent
 
2 juni 2021: Dagje rommelen aan de Vijf

Inmiddels werd het lijstje met klusjes aan de Vijf wat langer. Naast het slotmotortje constateerde ik een barst in een koplamp, blijkt er een ietwat akelig geluid uit het bijrijdersportier te komen zodra het raam omlaag/omhoog gaat en hecht de lijm op sommige delen op de hoedenplank niet heel lekker.

Kortom, tijd om op een regenachtige dag de mouwen op te stropen en een dagje aan de bak te gaan.

Afbeelding

Terwijl ik trouwens bezig ben met het slotmotortje en dus bijna klaar ben, denk ik er pas aan dat het wellicht handig zou zijn om wat foto’s te scoren. Dus veel foto’s zijn er niet helaas.
Ik had een originele koplampunit van Marktplaats geplukt om tijdens de bewuste klusdag te ontdekken dat ik nog een onbeschadigde originele unit in de kast had liggen… zucht… Nou ja, kan altijd handig zijn om er eentje op de plank te hebben liggen nu E34 onderdelen steeds schaarser worden zullen we maar zeggen.

Tijdens het inbouwen kwam ik er weer achter hoe eenvoudig het hele systeem eigenlijk in elkaar zit. Op een plastic frame zitten de koplamp en het grootlicht met elk drie schroeven bevestigd. Aan de hand van die schroeven is de bewuste unit iets te verstellen en die verstelschroefjes zijn ook nog te bereiken als de boel ingebouwd is. Heerlijk doordacht eigenlijk. Kortom, na een tijdje zat de nieuwe unit erin en is dat ook weer ondervangen voor de APK.

Volgend klusje op de agenda was het raam van de bijrijdersportier. Eens kijken wat daar nu aan de hand was, want het raam liet zich prima omlaag of omhoog geleiden, maar had het idee dat er iets langs het raam zat. Na het demonteren van het deurpaneel liet de boosdoener zich al gauw zien: het stekkertje van het slot zat niet meer in de plastic klem en bungelde een beetje troosteloos in de diepte. Niets aan de hand totdat het raam omlaag ging. Dus stekkertje weer in de klem gestoken en een stukje ductape er omheen gedaan voor de zekerheid. Weer een klusje afgerond.

Afbeelding

Vervolgens de klus waar ik toch wel een beetje tegenop zag en juist daarom gelijk ermee aan de gang moest nu ik er mooi de tijd voor had: het slotmotortje aan de bestuurderszijde. Portierpaneel eraf en maar eens aan het slot gaan beginnen. Doordat één schroef dusdanig vast zat en ik niet het juiste gereedschap tot mijn beschikking had om deze los te krijgen, zag ik mij genoodzaakt om een keuze te moeten maken: de boel weer dichtbouwen of de mogelijkheid bekijken om het motortje eruit te krijgen met het slot gemonteerd in het portier.

Afbeelding

Ik had nog een reserveslot liggen zonder slotmotor en de nieuwe lag klaar voor montage. Zo kon ik goed bekijken hoe dat ding ook alweer op het slot geklikt moest worden en op welke wijze de twee units in elkaar horen. Na wat klooien leek het het makkelijkst om een lange platte schroevendraaier achter het uitstekende gedeelte van de klem te steken en dan voorzichtig de klem weg te duwen van de slotmotor.

Afbeelding

Na een paar keer proberen leek dit redelijk makkelijk te gaan en het slotmotortje zou weer rechtstandig op het slot zelf gemonteerd moeten worden. Kortom, een secuur klusje. Het motortje zou immers maar op één manier op het slot geplaatst kunnen worden waarbij ik er tevens op moest letten dat het “vergrendelingspalletje” in het slot wat in het slotmotortje steekt op dezelfde stand moest blijven staan.

Afbeelding

Een vrij technisch verhaal, maar juist door het proberen met een gedemonteerd slot kon ik precies zien hoe de boel in elkaar stak, want het ingebouwde slot is van buitenaf vrijwel niet zichtbaar en moet ik deels op de tast doen. Waarbij dan ook nog even de vraag is of er überhaupt wel genoeg ruimte is om het motortje van het slot af te kunnen nemen in gemonteerde toestand.

Afbeelding

Via dit “kijkvierkantje” is net te zien hoe een correct gemonteerd motortje op het deurslot zit. Na wat priegelen met een lange schroevendraaier was het motortje los en na wat passen en meten kon ik deze uit het portier vissen. De stekker zit geklemd met zo’n klemmetje die van onderaf vast wordt geschoven, dus daar kom je pas bij als de boel eruit is.
Wel is het mogelijk om de stekker pas aan de sluiten als het motortje geplaatst is, want het vastklemmen is dan wel mogelijk.

Kortom, na wat passen, meten, klungelen, ontzettend veel geduld en zweet zat het motortje er eindelijk op de juiste manier in. Stekkertje aansluiten en ontdekken dat het bestuurdersportier niet mee ging op de vergrendeling… Zucht…
Boel weer eruit vissen en ontdekken dat het bovengenoemde “vergrendelingspalletje” in de onjuiste positie zat (op slot terwijl de boel van het slot was of omgekeerd). De juiste positie kiezen en na een volgende lichting klungelen, geduld en zweet zat de boel er weer in. Nu deed de bestuurdersportier wel netjes mee, maar gaf het alarmsysteem nog wel een foutmelding… Tweede keer zucht… Na wat overpeinzingen kwam ik erachter dat de motorkap niet in de vergrendeling zat en na deze ongelooflijk knullige vergissing bleek de boel volledig naar behoren te functioneren en kon de zooi weer teruggebouwd worden.

Afbeelding

En met het terugbouwen van het deurpaneel brak er uiteraard weer een clipje af en is het fijn om altijd wel een paar van die dingen op voorraad te hebben. Nieuw clipje erin en ook dat klusje is (eindelijk) voltooid. Nu kan de Vijf weer ontzettend cool op afstand op slot/van het slot worden gedaan zonder dat ik soms alsnog met de sleutel de boel op slot/van het slot kan halen.

Dan had ik nog de hoedenplank. Daar heb ik geen foto’s van gemaakt omdat daar eigenlijk ook niet heel veel spannends over was. Bij het zonnescherm liet op sommige plekken de bekleding alweer los, dus dat heb ik met een beetje hemelbekleding-lijm en een wattenstaafje weer bijgelapt. Tot nu toe lijkt dat aardig te werken.

We zijn weer enigszins bij, maar eigenlijk blijkt wel dat de E34 tegenwoordig een dusdanige leeftijd heeft dat je altijd wel bezig blijft. Op naar de volgende klus en ik zit af en toe te kijken of we de kruisspaakjes eens op kunnen laten lappen :D
 #28138  door johan525
 
Je bent weer lekker bezig geweest!

Het is mij ook wel opgevallen dat als je bovenop de dingen moet blijven met oudere wagens...anders heb je op een bepaald punt een hele lange lijst met kleine klusjes waar je al met al toch flink mee bezig kan zijn.
 #28139  door danny-ex-touringE34
 
Leuk verhaal+foto's van de werkzaamheden. Met sommige mankementjes kun je wel een tijdje 'leven', maar anderen zijn zo vervelend dat die direct eigenlijk moeten worden aangepakt. En als er dan eens een aantal dagen voor het sleutelen beschikbaar zijn, is het ;'hobby-en'.
Wel lekker als het allemaal onderdak kan. Vind het fantastisch dat je dit model zo koestert. Groeten Groeten, Danny
 #28140  door Gert
 
Inderdaad, goed gedaan. En het is altijd wel wat met die ouwe zooi.