E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #19137  door Vincent
 
Afbeelding

Ik kom er met schaamte achter dat ik reeds lange tijd mijn "even voorstellen"-gedeelte gebruik voor de doorlopende avonturen met mijn BMW. Dat is in strijd met de regels en het verbaasd me dat ik daar vooralsnog geen zware sanctie voor opgelegd heb gekregen :lol:
Nou ja, beter te laat dan nooit zal ik alles weer op de juiste rit proberen te krijgen door alsnog een "project" onderwerp te openen. Immers:
Ben je jouw E34 aan het stylen, tunen of lekker origineel aan het houden? Maak hier je eigen topic aan
Dus rest mij geen andere mogelijkheid dan hier verder te gaan. Omdat we unaniem van veel foto's en verhalen houden zoveel mogelijk gehaald uit het "even voorstellen" gedeelte. Vanaf daar zal ik in dit topic verder gaan met de ontwikkelingen, avonturen, ideeën en gedachtes.

Overzicht geschiedenis (27 juli 2014)

Sinds 2006 rijd ik in een 525iA Executive II uit 1994. Gekocht als eerste eigen auto met 175.000 km op de teller. Mijn voorliefde voor auto's dwong mij ertoe om voor iets leuks te kijken in plaats van een "gebruikelijke" eerste auto. In 2006 was het aanbod E34's nog redelijk groot te noemen. Niet heel vreemd, want de jongste E34's waren net tien jaar oud. Na diverse E34's te hebben bekeken kwam ik deze tegen die een redelijke eerste indruk maakte. Hoewel er het één en ander aan moest gebeuren deed de auto het prima en kreeg ik geen enkel moment de indruk dat het een rijdend wrak zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Destijds vond ik de Styling 10 Sterspaak II-velgen niet om aan te zien, maar tegenwoordig vind ik ze niet geheel onaardig ogen onder een E34. Dat neemt niet weg dat ik de Styling 5-velgen met afstand de mooiste velgen onder een E34 vond, dus vrijwel direct na de aankoop werden de velgen vervangen.

Afbeelding

Ook het interieur werd na een tijdje vervangen om weer één geheel te krijgen. Hoewel de lederen bekleding er netjes en verzorg uit zag was dit geen gezicht in het grijze interieur. Voor degene die wel eens een vroege E46 heeft gezien of een brochure heeft opengeslagen: een grijs interieur met blauwe bekleding was daadwerkelijk een keuzemogelijkheid in een 3-serie.

Op een gegeven moment leerde ik wat mensen kennen die zich ook bezig hielden met de E34 en van daaruit werd het in 2008 mogelijk om een airconditioning in te bouwen in mijn auto. Van dit project heb ik vreselijk veel geleerd en was met recht een avontuur te noemen. De eerste daaropvolgende zomer kon mij toen niet heet genoeg worden.

Afbeelding

Rond die tijd werd het qua onderhoud ook eindelijk wat rustiger. Wanneer een oudere auto wordt gekocht waarvan de (laatste) historie niet helemaal bekend is, blijkt het gebruikelijk te zijn dat er sprake is van achterstallig onderhoud... Voordat dat weer een beetje bij is, zijn we een tijd verder en laat zich niet middels een extra onderhoudsbeurtje verhelpen, tenzij je geluk hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn er ontzettend veel E34's van de weg verdwenen en tot mijn grote vreugde constateer ik dat de overgebleven exemplaren de nette exemplaren zijn waarvan het merendeel origineel is (een enorm belangrijk punt voor mij :wink: ). Ik merk dat ook op de weg: destijds werd ik vooral gezien als een "typische BMW-aso", tegenwoordig merk ik dat mensen veel positiever zijn geworden en de schoonheid van een vintage BMW weten te waarderen.
De E34 is het tijdperk van goedkope "petjes-auto" voorbij. De petjes zijn overgestapt in andere auto's en de E34 is in handen gevallen van voornamelijk liefhebbers. Dat is ook te zien aan het aanbod op diverse internetsites en de daarbij gehanteerde vraagprijzen. Ik zal niet ontkennen dat ik daar enigszins blij mee ben :wink:

De tijd vliegt voorbij en al enkele jaren ben ik eigenaar van de JB-FJ-14. Soms zit ik wel eens te kijken naar wat anders, maar keer op keer stap ik met een tevreden gezicht in mijn eigen auto. Steeds meer kan ik maar niet begrijpen waarom de markt overstapt op kleine motorblokjes die met behulp van turbo's (waarbij de kwaliteit nogal eens te wensen over laat) zuinig lijken te zijn, maar dat feitelijk eigenlijk niet zijn.
Het geluid van de zescilinder blijft verslavend en door het gebrek van allerlei hulpmiddelen blijkt het ook nog eens een betrouwbaar blok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment besloot ik om toch de kachelunit wederom te vervangen. Hoewel ik uitermate te spreken ben over de airconditioning met automatische temperatuurregeling (destijds een optie van ruim fl. 11.000,-!), was de kachelunit afkomstig uit een E32, bleek de verdamper slechter te worden en was de bevestiging van de stelmotor op de bovenkant van de kachelunit afgebroken (kwaaltje).

Omdat ik geen zin had in stelmotortjes die op den duur zouden breken en een zelfde type kachelunit uit een E34 zo goed als onvindbaar was besloot ik om een stap terug te doen en te gaan voor de standaard airconditioning. Een pleister op de wonde was dat m'n dashboard er op het oog weer uit zou komen te zien zoals deze in 1994 uit de fabriek in Dingolfing reed.

Afbeelding

Overigens mis ik tot op de dag van vandaag wel de meerwaarde van het automatische exemplaar. In de handmatige airco wordt de temperatuur weliswaar automatisch geregeld, dat is goed te voelen wanneer het de ene dag extreem warm is en de volgende dag een lauw lentedagje, maar je zit toch continu de kleppen te verstellen met de schuifjes die zelfs in de jaren '90 hopeloos gedateerd oogden.

Afbeelding

Inmiddels zijn we in 2014 en doe ik vrij weinig meer aan de BMW. De laatste updates betroffen een lederen interieur in de juiste uitvoering en kleur en een originele autotelefoon.

Afbeelding

Afbeelding

350.000 km (19 maart 2015)

We staan aan de vooravond van de 350.000 km op de teller. Op zich niet zo heel bijzonder, maar wel voor de JB-FJ-14 en ondergetekende. Het is namelijk bijna 8,5 jaar geleden dat ik m'n BMW kocht met 175.000 km op de teller. Als vierde eigenaar heb ik dus over één dezer dagen de helft van alle kilometers gereden. Dat waren soms best wel avontuurlijke ritten waarbij een rit in Duitsland nog het bewijs kon leveren: de topsnelheid (225 km/h) werd behaald met bijna 240 km/h op de teller. Overigens zal ik dat zeer waarschijnlijk niet meer met de auto gaan doen. Ik vind het niet meer verantwoord om met deze kilometerstand het uiterste uit het motorblok te halen.

De BMW staat overigens deze dagen bij de garage. Een flinke steen op de snelweg had een enorme klap tot gevolg (en een flinke put in de voorruit). De voorruit wordt dus vervangen, echter werd ik gistermiddag al gebeld met een mededeling die ik eigenlijk wel had verwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het telefoontje kreeg ik in eerste instantie de indruk dat er letterlijk plekken compleet weggerot waren. Ondertussen kreeg ik een mailtje met foto's en dat viel me eigenlijk wel mee. Desondanks is het vermoeden dat de vorige ruit er niet geheel volgens "fabrieksspecificaties" in is gezet. Stilletjes heb ik de hoop dat het windgeruis op hoge snelheid hierna minder zal worden. Zeker bij een flinke storm kan het rond de auto behoorlijk bulderen.
Deze plekken zullen dus op dit moment behandeld gaan worden alvorens de nieuwe ruit erin kan.

Omdat de auto toch bij de garage staat zijn er een aantal andere zaken die ook gelijk aangepakt worden. Zo komt er sinds een tijdje na een rit een vreemde branderige lucht onder de motorkap vandaan die het sterkst te ruiken is bij het spruitstuk. Ik rook het bij de wielkast en dacht eerst aan vastzittende remmen, echter zijn de velgen niet eens warm.
Ik vermoed dat het spruitstuk niet meer zo luchtdicht is als het hoort, maar ik laat mij graag corrigeren door de techneuten. Sowieso krijg ik één dezer dagen het verlossende antwoord.

Kachelunit (19 maart 2015)

Vorig jaar had ik even het moment dat ik dacht dat het einde voor de JB-FJ-14 een feit was door brand. Dankzij het feit dat ik gelijk wist wat ik moest doen heb ik dat kunnen voorkomen en bleek bij nader onderzoek dat de kachelweerstand zo heet was geworden dat het (papieren) microfilter begon te branden waardoor het plastic van de kachelunit begon te smelten. Met alle gevolgen van dien.
Nieuwe kachelweerstand besteld en voor de zekerheid een andere kachelmotor geplaatst.

Hoewel het sinds die tijd goed gaat, op een hoorbaar blaadje bij de kachelmotor na die nog verwijderd moet worden, is het vertrouwen in de kachelunit gevoelsmatig toch een beetje weg.
Ik ben dus van plan om wederom, en dit keer voor de laatste maal, de gehele kachelunit te vervangen om van dat vervelende gevoel af te komen.
Destijds had ik besloten om een E34 handmatige unit te plaatsen ter vervanging van de niet geheel passende E32 automatische unit omdat ik een betrouwbaarder systeem wilde en niet na verloop van tijd de kans wilde hebben dat zo'n stelmotortje voor de kleppen af zou breken.

Deze reden weegt echter niet op tegen het gevoel wat ik heb overgehouden uit dit "avontuur". De automatische variant heeft een ander type kachelweerstand, dus ik ben weer in de markt voor een automatische unit, ditmaal uit een E34.

Intensive care (26 maart 2015)

Gisteren bij de garage geweest en dat was toch wel even slikken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan wel een beetje knutselen, maar dit is voor mij toch echt wel even een paar bruggen te ver. Samen met "mijn vaste monteur" besproken hoe of wat. Hij was niet geheel ontevreden over de staat van de motor. Het probleem was als volgt: de olie zag er sinds een tijdje er een beetje uit als chocolade. Naar aanleiding van de korte stukjes schreef ik dit toe aan vocht, maar vreesde al slecht nieuws. Desondanks bleef de BMW prima rijden, afgezien van een beetje olie- en koelvloeistofverlies (nog ruim binnen de marge wanneer er iets aan de hand zou moeten zijn) was er niets aan de hand.

Twee weken geleden begon de vintage BMW echter meer last te hebben van een humeur in de zin van de branderige lucht onder de motorkap en het stationair rommelig lopen waarbij de auto gewoon afsloeg als ik geen gas bij gaf. Hoewel de BMW op toeren gewoon bleef reden zoals het hoorde en de branderige lucht pas bij stilstand het interieur binnendrong begon het toch te knagen en heb ik de garage gebeld. Kon gelijk ook de voorruit meegenomen worden. Deze week is niet heel erg prettig begonnen in ieder geval :wink:

Afbeelding

Oorzaak: koppakking is op één punt iets aan het lekken. Zorgelijker is dat er bij cilinder drie of vier (net hoe je het bekijkt) één of meerdere kleppen niet meer goed afsluiten en dat is de oorzaak van het slecht stationair lopen. Bij de overige cilinders sluiten de kleppen nog redelijk goed af. Het is en blijft een blok die aan de vooravond van de 350.000 km zit, dus ook echt "nieuw" is het allemaal niet meer.

Afbeelding

De Vijf is ontslagen van het ziekenhuis en mag weer thuis slapen (29 april 2015)

Het heeft bijna zes weken geduurd, maar eindelijk staat de Vijf weer voor de deur. Een zeer ingrijpende operatie, maar ik ben wel blij dat ik het het laten doen.

Afbeelding

Tot mijn spijt ben ik vergeten te vragen of de garage wat foto’s wilde maken van het schoongemaakte blok en kleppen, maar het zal er vast wel mooi uitzien. Wel vreemd om na een aantal weken weer in je eigen auto weer te stappen. Het is dezelfde auto, maar gevoelsmatig door de flinke operatie toch ook weer niet.
Het blok is dezelfde maar toch eigenlijk ook weer niet. Natuurlijk had ik er een ruilblok van een paar honderd euro in kunnen laten zetten en was ik vele malen goedkoper uit geweest, maar het blok waar de JB-FJ-14 destijds mee is afgeleverd is in de auto gebleven en kan ik vol trots zeggen dat mijn auto nog steeds matching numbers kent. Al zal dat geen hond interesseren. Dat in ogenschouw nemende vraag ik mij af waarom ik er eigenlijk geen M60 4 liter V8 in heb laten lepelen.

Nee, dan zou ik de originaliteit van de Vijf geweld aan doen en dat kan natuurlijk niet :wink:

Afbeelding

Het ophalen van de E34 was eigenlijk nog best wel bijzonder. Ik liep de dealer binnen en de rode loper was reeds voor mij uitgerold. Bij de deur stond een gastheer die mij een glas champagne aanbood en vroeg of hij mijn jas mocht aannemen. Helaas niets van al dat moois. Geen rode loper, maar de sleutels en een mapje met de factuur...
Nadat de, naar mijn zin iets te uitgebreide, factuur was doorgenomen liepen we naar de auto die nog achter op het terrein stond.

Daar aangekomen kreeg ik een soort van vreugdegevoel, want het is toch wel heel erg leuk om na al die tijd je auto weer te zien waar je al zoveel jaren behoorlijk veel kilometers hebt gemaakt. De motorkap ging open om samen de uitgevoerde werkzaamheden te bekijken en te bespreken en op dat moment kreeg ik toch wel een vreemde gewaarwording.
Diverse onderdelen zagen er weliswaar nieuw uit, maar helaas is verreweg het meeste niet te zien. Deze onderdelen zitten diep onder of in het blok. Het blok zelf zag er logischerwijs hetzelfde uit, maar de geur was niet in overeenstemming. Er kwam namelijk een geur van een nieuwe auto onder de motorkap vandaan.

Daarna mocht de auto gestart worden en dat was wel spannend, want zou de Vijf nog hetzelfde klinken en hoe zou de Vijf zich gedragen?
Het blok klonk nog vrijwel hetzelfde, ik kan echter horen dat ‘ie iets rustiger loopt dan voorheen (al liep ‘ie al erg mooi) en dat het motorgeluid iets dieper lijkt. Of dat te maken heeft met het feit dat het inlaatspruitstuk los is geweest en opnieuw gemonteerd of dat ik mij dat verbeeld, daar ben ik nog niet over uit.

Nog voor de zekerheid iets koelvloeistof bijvullen, hand geven en ik mocht gaan. Met beleid druk ik het gaspedaal iets in en de Vijf glijdt statig vooruit.
Voorzichtig draai ik de snelweg op en ga langzaam naar de 130 km/h. De temperatuurmeter staat nu ook eindelijk weer netjes in het midden en er niet net voor. De 130 km/h haalt ‘ie met gemak en tik de cruisecontrol aan. Ik heb immers “huiswerk” meegekregen en dat is voor de komende tijd het oliepeil regelmatig checken en eventueel bijvullen. Koelvloeistof in de gaten houden en bovenal de komende kilometers rustig aan doen. Niet teveel toeren, pas daarna beetje opbouwen. Grappig eigenlijk, maar het blok moet weer als het ware ingereden worden.

Afbeelding

Onderweg op de snelweg kijk ik zo weer naar het dashboard, check of alles nog naar behoren staat ingesteld, kijk ik hoe de motorkap heel vloeiend de vering opvolgt en daarmee kom ik toch wel tot een verrassende ontdekking. De auto rijdt weliswaar niet wezenlijk anders, maar ik realiseer me dat dit toch echt wel m’n “kameraad” is.
Begrijp me niet verkeerd, de E38 is heerlijk en op veel punten overtref ‘ie de E34 met z’n luxe, comfortabel zoeven en een stuk stiller. Echter stuurt de E34 bij lage snelheden veel lichter (servotronic) en is wat minder “massief” waardoor ‘ie een stuk lichtvoetiger. Daarbij komt dat ik toch wel een jarenlange band heb met m’n E34: het is echt “mijn” auto geworden.

Het vreemde is dat ik in de tussentijd echt het gevoel had om de E34 lekker in de garage zetten, van de E38 genieten en volgend jaar maar eens kijken hoe of wat, maar nu begin ik toch weer te twijfelen.
Het is dat ik qua constructie de verzekering al dusdanig heb geregeld dat de E38 gaat rijden en de E34 in de garage blijft, dat maakt dat de keuze voor mij is gemaakt.
Ach, gelukkig moet er niet eentje weg, want daar zou ik pas echt slapeloze nachten van krijgen.

De grote klus (29 juni 2015)

Voor de achthonderdzesentwintigste keer de kachelunit maar weer eens vervangen. Een korte samenvatting uit het verleden.

Afbeelding

In 2006 werd ik eigenaar van het blauwe Beierse beestje. Er waren een paar puntjes die ik wilde gaan aanpakken, maar de grootste klus by far was een airconditioning. Oorspronkelijk zat er geen airco in de Vijf en dat stond toch wel op m'n wensenlijstje.
2008 kwam er een airconditioning in waarbij de nieuwe kachelunit lek bleek te zijn. Halsoverkop een andere gehaald, nummer 2 deed het wel prima maar was afkomstig uit een E32.

Een unit uit een E32 paste wel in mijn E34, maar het hield niet over. Eigenlijk zat het allemaal net een tandje te krap. Ook bleek dat een stelmotorbevestiging was afgebroken waardoor enkele kleppen niet meer wilde meewerken.
Daarop besloot ik om de automatische E32-unit te vervangen voor een handmatige E34-unit. Nummer 3 lag inmiddels in de garage en als projectje besloot ik de deze unit te voorzien van een nieuwe kachel en condensor.

Na enkele jaren tevreden gebruik werd ik getrakteerd op een branderige lucht die onregelmatig leek te komen en zo gauw deze kwam verdween de lucht weer. Op een gegeven moment werd te lucht zo sterk dat rookontwikkeling uit m'n dashboard het gevolg was. De oorzaak bleek snel gevonden te zijn (combinatie kachelweerstand en microfilter) en de BMW werd behoed van een total loss.

Afbeelding

Desondanks was het vertrouwen in kachelunit nummer 3 verloren en de enige remedie was een andere unit. Om mijn "angst" voor de kachelweerstand (onderdeel die specifiek in de handmatige unit zit) ook weg te nemen is er dan maar één oplossing: een automatische unit zoals kachelunit nummer 1 en 2, maar dan afkomstig uit een E34 en die zijn niet op iedere straathoek te vinden.

Uiteindelijk gevonden en ingebouwd. Daarmee is kachelunit nummer 4 een feit :mrgreen:

Afbeelding

Nu is het weer een kwestie van opbouwen en de airco laten voorzien van verse koudemiddel.

Glansrijk door de APK (22 april 2016)

Omdat over een kleine twee maanden de APK weer afloopt en ik eigenlijk nooit zin heb om tot het laatste moment te wachten heb ik besloten om dit jaar er zo vroeg mogelijk bij te zijn. Ook omdat ik naar aanleiding van de laatste onderhoudsbeurt wist dat er een spoorstang vervangen moest worden en het pannetje van de automaat nog gecontroleerd moest worden op eventueel zweten/lekkage.

Aldus heb ik met trillende handjes de garage gebeld om een afspraak te maken met de mededeling dat er een spoorstang vervangen zou moeten worden, maar de precieze details hadden ze destijds genoteerd op de werkbon zodat dit met de APK weer opgepakt kon worden.
Afgelopen maandag de auto naar de garage gebracht en na amper een uur kwam de betreffende medewerker naar me toe. In de veronderstelling dat er wat was gevonden wat besteld moest gaan worden kreeg ik als complete verrassing de sleutels terug met de mededeling dat de auto klaar is. Spoorstang vervangen en verder geen opmerkingen. Alles is in prima staat en de onderkant van de auto ziet er gewoon netjes uit. Geen lekkage of zweten. Computer afsluiten, (hete) koffie naar binnen gieten en ik kan er weer vandoor.

De 22e verjaardag van de JB-FJ-14 is dus gevierd met een APK zonder reparaties :mrgreen:

Back to the future (22 april 2016)

Al een tijd was ik bezig om aan een setje kentekenplaten te komen zoals deze op m'n BMW zouden hebben gezeten toen deze nieuw was. Daar waar ik nog wel eens in Duitsland oudere auto's zie rijden met de oude platen is in Nederland sinds ergens in 2000 geloof ik elke gele plaat vervangen door een GAIK-plaat met zo'n blauw EU-symbool aan de linkerkant (dat de letters en cijfers daardoor niet meer precies in het midden staan vind ik geen gezicht, maar volgens mij kijkt daar verder niemand naar. En ja, ik kan er ook niet tegen als luchtroosters in het dashboard niet allemaal in dezelfde positie staan).
Anyway, een tijdje geleden had ik eindelijk een bedrijf gevonden die deze platen nog kon drukken. Dus ik zo blij als een kind een setje besteld met het volgende resultaat:

Afbeelding

Tien jaar later (6 oktober 2016)

Vandaag vieren de Vijf en ondergetekende een klein jubileumfeestje: we zijn tien jaar kameraden :D

Indertijd gekocht met de gedachte om er plezier van te hebben en we zien wel verder. Hoewel ik de afgelopen jaren met grote regelmaat naar leuke auto's kijk, blijft de Vijf toch bij mij en dan zijn we ineens tien jaar, en een hoop euro's, verder. Gekocht met 175.000 km op de teller en nu bijna twee ton verder. Ik ga bijna beginnen aan de laatste pagina van m'n onderhoudsboekje.

Tien jaar later, part deux (10 oktober 2016)

Ik behoor nog niet tot de vaste kern als ik lees hoe lang sommige broeders hun E34 hebben. Vlak nadat ik mijn E34 kocht zat dit model op een dieptepunt. Een E34 kon worden gekocht voor wisselgeld, werd een paar maanden mee gecrosst en vervolgens weer verkocht of naar de sloop. Dat stadium zijn we wel voorbij en zijn er nog wel E34's te vinden voor onder de duizend euro, maar de wat nettere exemplaren zijn gelijk een flink stuk duurder. Het is nu zelfs zo dat een gelijkwaardige E39 goedkoper is dan een E34.

De originele verkoopfoto's heb ik nog, echter het autobedrijf bestaat inmiddels niet meer en googlemaps leert mij dat parkeren op dezelfde plek niet meer mogelijk is. Dus moet ik het maar doen met de eerste foto thuis. Zoals het bij mijn ideologie hoort "Zo Origineel Mogelijk", zullen de verschillen niet zo heel groot zijn :mrgreen:

Oktober 2006

Afbeelding

Oktober 2016

Afbeelding

Terug naar de showroom (14 februari 2017)

Vorige week kreeg ik een telefoontje van de dealer. Als een soort van Pavlov-reactie was mijn eerste gedachte "wat gaat het me kosten" om kort daarna tot de ontdekking te komen dat mijn BMW helemaal niet bij de dealer staat, er geen afspraak is gemaakt en ik ook geen prijsopgave heb opgevraagd. Het bleek inderdaad om wat anders te gaan.
Zoals ongetwijfeld bekend is inmiddels de nieuwe 5-serie geïntroduceerd en stond afgelopen weekend in het teken van de introductie. De dealer wilde graag van elke generatie een exemplaar in de showroom neerzetten en vreemd genoeg is de situatie hoe ouder de generatie, hoe lastiger een exemplaar te vinden is. Kortom, contactenlijsten werden overhoop gegooid en bleek er nog een dorpsidioot te vinden te zijn die in een antieke 5-serie reed van de gezochte generatie.

Afbeelding

Het gevolg laat zich raden. Ondanks dat ik het een eer vond heb ik diverse "waarschuwingen" mijnerzijds gegeven dat ik mijn E34 (nog steeds) gewoon dagelijks gebruik en het zeker geen showroom nieuw exemplaar is. Ook mijn opmerkingen over roestvorming her en der waren onvoldoende ter verdediging. Dus afgesproken dat ik mijn auto bijtijds langs zou brengen zodat deze gepoetst kon worden. Kreeg een leenauto mee (leuke Mini) en de uitnodiging dat ik zeker even langs moest komen.

Afbeelding

De nieuwe Vijf vind ik erg mooi, maar wel erg groot. In eerste instantie dacht ik dat het een Zeven was... Oeps... Het interieur was werkelijk prachtig en laat duidelijk zien dat de ontwikkeling niet stil heeft gestaan.

Afbeelding

Maar we kwamen natuurlijk voornamelijk voor de oudere types. En die bleken allen op een mooi rijtje te zijn gezet.

Afbeelding

Heel apart om je eigen auto blinkend in de showroom te zien staan. Daarmee is indirect ook een stille wens van mij in vervulling gegaan om mijn auto toch eens in een officiële BMW-showroom te hebben staan.

Afbeelding

Terwijl ik met mijn reisgezelschap bij de oudere BMW's sta te kijken komt er een medewerker naar ons toe en begint een gesprekje aan te knopen. In eerste instantie de vraag of wij meer van de oudere type's waren in plaats van de nieuwe. Aangegeven dat ik de nieuwe werkelijk prachtig vind en al oneindig heb lopen configureren. Mocht ik een bonus binnenkrijgen sta ik op de stoep.
Uiteindelijk gaf mijn compagnon aan dat ik de eigenaar was van "die blauwe BMW" waardoor het gesprek meteen oversloeg in de oudere type's, restauratiemogelijkheden, historie enz. Grappig om weer te merken dat er zeker ook verkopers zijn die niet alleen maar van nieuwe modellen zijn, maar zeker ook (en misschien wel juist) van oudere modellen.

Afbeelding

Na een hapje, drankje, brochure, rondje en foto's weer vertrokken om maandag de Mini weer om te ruilen voor mijn BMW. Deze stond echter nog in de showroom en op deze wijze heb ik een beetje mogen ervaren hoe het is om een auto afgeleverd te krijgen.

Leuke anekdote: de diepe zacht brommende zes-in-lijn vulde de showroom aardig en deed mij denken toen eens een keer een enorme X6 werd verplaatst :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op 20 feb 2017, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 #19140  door MemphisBmw
 
Zeer leuk verhaal om op je gemak te lezen, zeer veel respect voor :D ;)

Het leuke hieraan vind ik de foto's die erbij zitten en de herinneringen die je met je auto krijgt en maakt en ja ze worden ouder maar een goeie E34 worden geld waard en zeker met matching numbers ;)

Als je hart nog elke keer sneller gaat kloppen als je je eigen auto ziet staan of als je de sleutel omdraait en de 6 in lijn hoort grommen, dat is toch heerlijk? Vind het mooie auto's en heb er veel respect voor als ze er netjes en onderhouden bij staan! Heb zelf wel geen E34 maar wel een E36 uit '98 die ook de nodige onderhoud en liefde nodig heeft en ook krijgt!

Ik ga dit topic zeker volgen en wie weet mag ik nog een keer langskomen met mijn koffertje om deze beauty te mogen polijsten :mrgreen: 8-)
 #19141  door ivo
 
Vincent schreef:Ik kom er met schaamte achter dat ik reeds lange tijd mijn "even voorstellen"-gedeelte gebruik voor de doorlopende avonturen met mijn BMW. Dat is in strijd met de regels en het verbaasd me dat ik daar vooralsnog geen zware sanctie voor opgelegd heb gekregen :lol:
Nee joh, het is je vergeven :D

Leuke foto's ook samen met de nieuwe 5 introductie, genieten zeg!
 #19146  door epmans
 
Jammer dat ik dat niet wist, had best langs willen komen!

Gaaf gezicht zo in de showroom!
 #19148  door Blackthunder
 
Mooi verhaal bij een mooie auto! Is natuurlijk wel een eer dat er om jouw BMW gevraagd wordt om hem in de showroom te mogen zetten. Welke eigenaar zou dat nou niet willen? :)
 #19149  door andre
 
goed verhaal Vincent,

En ook een compliment, je schrijfwijze leest net zo lekker weg als een E34 rijdt, :D

Ik besef me meteen dat ik me toch een beetje moet schamen dat mijn auto eigenlijk alleen maar geschorst binnen staat.

En ben het met je eens dat de E34 nu echt een liefhebbers auto en klassieker wordt die ook gewaardeerd wordt door de bezitters van de nieuwere series.

Veel plezier met je mooie 5

André
 #19151  door easy rider
 
Vincent schreef:...Dat is in strijd met de regels en het verbaasd me dat ik daar vooralsnog geen zware sanctie voor opgelegd heb gekregen :lol:...
We hebben er inderdaad over zitten denken je een waarschuwing te geven maar na het plaatsen van dit topic ben je voorlopig even uit de gevarenzone :mrgreen:

Natuurlijk wederom mijn complimenten voor het mooie en makkelijk leesbare verhaal. Echt weer een verhaal om eens op het gemakje te lezen.
 #19153  door Machiel
 
Heerlijk leesvoer! En geweldig dat jouw auto gevraagd is voor die chronologie van de 5-serie!
 #19161  door Jgpeggeman
 
hoera!

Leesvoer van Vincent... Jeeejj


Ik heb de historie van deze auto al meerdere malen mogen lezen, en al heel lang mogen volgen.. Maar het verhaal blijft mooi!