Pagina 19 van 24

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:06 feb 2020, 01:05
door Coach
epmans schreef: 05 feb 2020, 11:09 Toch vraag ik mij dan nog af waardoor die kabel en stuurapparaat dan zijn verbrand.
Bij de eerste keer starten leek het blok goed te lopen. Alleen ging hij na verloop van tijd steeds slechter lopen, tot hij op een gegeven moment nog maar op drie cilinders liep. Na inspectie van de kabelboom, bleek er een aarde draad niet aangesloten te zijn. Toen we die weer aansloten en startten, smolt cilinder drie op de bobine weg en kwam er rook uit de DME. Waarschijnlijk was door de vergeten aarde draad de bougiekabel van cilinder drie beschadigd geraakt. Ook de DME bleek onherstelbaar beschadigd te zijn, want met de originele chip in een andere DME liep de motor weer. Alleen bleef de motor hardnekkig tikken. Nadat Remco alles nagelopen had, verschillende bobines had uitgeprobeerd, bleven de bougiekabels over. Inmiddels is dus gebleken dat het probleem - zelf vermoed ik dus de kabel naar cilinder drie - inderdaad in de bougiekabels zat. Na vervanging door een ander setje liep de motor weer helemaal goed. Of dat zo blijft is nu dus een kwestie van uitproberen. Ik ben wel met de auto naar huis gereden, dus hij staat weer op de stoep.

Na een tussenstop bij de garage wilde de auto overigens niet meer starten. Zul je net zien... Na een test bleek de accu kapot te zijn. Accu vervangen door een goede gebruikte, starten en de dynamo getest en die geeft netjes (afgerond) 14 volt.

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:06 feb 2020, 08:50
door epmans
Dank voor je uitgebreide uitleg.

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:06 feb 2020, 14:57
door Coach
Allemaal leermomenten als ik straks een swap naar 8 cilinder ga doen.

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:10 feb 2020, 21:54
door Giesse
de Bobine heeft waarschijnlijk massa gezocht
Door dat die draad miste is dit via ecu gegaan
En die schade opgelopen

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:11 feb 2020, 13:10
door Coach
Precies. Dat bedoel ik.

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:12 feb 2020, 23:37
door Coach
Afbeelding
At last! We weten weer wat de kvs temperatuur is! De externe meter is gemonteerd en nu wel goed aangesloten. Als extra kan er nu een optisch of geluidsignaal aangesloten worden wanneer de motor te warm wordt. Lijkt me wel een goed idee.

Afbeelding
In de komende dagen het hele dashboard weer dicht bouwen en gelijk een paar extra opties monteren: volledige OBC, verlichte cassettehouder, verwarmde stoelen en een extra aansluitpunt c.q. aansteker achter in.

Daarna goed proefrijden en als ie het helemaal goed doet kan de E30 eindelijk naar binnen.

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:14 feb 2020, 07:44
door Giesse
Moet je wel de sensor draad goed aansluiten hé

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:14 feb 2020, 11:22
door Coach
GJ's schuld. Die zit toch niet op dit forum, dus kan ik makkelijk beschuldigen.

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:14 feb 2020, 13:54
door P.K.
Waar komt die meter dan? Onder je asbak naast je turbo druk meter en je oliedruk meter? ;)

Re: 518i Touring 1996 Calypso rot

BerichtGeplaatst:14 feb 2020, 15:00
door Coach
Yep; ga ff een turbo erbij zetten, anders heb ik niks aan die meter. :D