Merci allemaal!
easy rider schreef:Zo, dat zijn geen halve maatregelen. Erg mooi verslag ook zo met al die foto's
Foto's zijn veel leuker om te bekijken dan een lange lap tekst.
Hier en daar zet ik wat korte uitleg bij maar als ik overal de details moet uitleggen, blijft het niet meer fijn. Zowel voor mij als voor jullie.
Moesten er nog ergens specifieke vragen zijn, hoor ik ze graag!
dannytouringE34 schreef:
Fijn te lezen dat het allemaal naar je zin is. Groeten, Danny
Een (gedemonteerde) ruilmotor kopen blijft altijd een halve gok. Sommige dingen kan je visueel nakijken, andere dingen merk je pas als de motor ingebouwd is en draait.
Zelf had ik hier wel 'schrik' voor, stel dat je de motor inbouwt en er dan pas achter komt dat bv. de lagerschalen slecht zijn of er ook iets intern lekt door een defect!
Maar op dat gebied is het allemaal super meegevallen.
Theo schreef:Och wat een lekker leesvoer, alsof ik een tijdschrift bij de Bruna sta te lezen, top.
Mooie klus, mooie foto's, lekkere tekst en een perfect resultaat, lekker hoor.
Haha, bedankt.
De ene ziet graag een hoop foto's, de andere ziet er misschien tegen op om alles te bekijken en te wachten tot alle foto's zijn geladen?
Machiel schreef:Inderdaad, klak af! (zo zeggen jullie Vlamingen dat toch?)
Klopt als een zwerende vinger.
JerunK schreef:Hoe heb je trouwens de motor op de bak gemonteerd? Je zal weinig ruimte hebben gehad.
Awel, het losschroeven van de versnellingsbak van het blok en de montage van het blok op de versnellingsbak was uiteindelijk het lastigst en ook het meest tijdrovend van heel de operatie.
Aangezien ik geen brug ter beschikking had, heb ik de wagen op bokken gezet waardoor er maar een beperkte ruimte onder de wagen was. De hele versnellingsbak samen met het blok uit de wagen takelen zag ik niet zitten omdat er dan nog vanalles onderuit moet (uitlaat, cardan, schakelmechanisme...) dus ik heb er bewust voor gekozen om de versnellingsbak te laten hangen onder de wagen. Dus moest ik de bouten waarmee de bak op het blok zit, losschroeven. En deze zijn héél lastig te bereiken langs onderen!! Misschien wel 2h over gedaan om de 10 bouten los te draaien.
Bij het monteren van het blok op de bak was het in eerste instantie lastig om het blok uit te lijnen op de bak, dit ging maar net qua ruimte en hier hebben we uiteindelijk 2 takels voor moeten gebruiken. 1 brug om het blok in zijn geheel te takelen en een 2e giraffe om het blok de juiste hoek te kunnen geven zodat de gaten van het blok exact uitkomen op de gaten van de bak.
En daarna de 10 bouten van de bak ook weer met veel moeite vast gezet. Aangezien de cilinderkop bij de ruilmotor gemonteerd was en bij het originele blok al gedemonteerd, was er ook veel minder ruimte om de bovenste bouten vast te zetten.