E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #23690  door Tonny
 
He mensen,

Vandaag opgehaald, een e34 520i uit 1991 in de kleur granitsilber. Uiteraard met wat werk. Vandaar introduceer ik hem gelijk maar in een project-topic. Zo blij als een kind kan ik je vertellen, kon ook niet wachten tot ik hem kon ophalen! :mrgreen: Ik heb altijd de neiging om hele verhalen te lullen maar zal het kort proberen te houden.

Laten we beginnen met een greep uit de foto's die ik vandaag heb gemaakt nadat ik hem even heb afgespoten in een wasbox met de hogedrukspuit.
Even een rondje om de auto:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Interieur, met sportstuur :D
Afbeelding
En uiteraard een kapotte stoel.
Afbeelding

Auto is over het algemeen hard, zover ik dat kan beoordelen. Ook heeft zij niet of nauwelijks last van roest op de deuren. De bestuurderskant is zo goed als roestvrij, de passagierskant is er wat slechter aan toe. Bij het spatbord linksvoor begint het aardig te roesten bij de dorpel. Ook bij de wielkastrand zit roest. Daarbij zit er ook een dikke kras op dit spatbord, waar het lekker aan het roesten is. Maar als je goed kijkt klopt de kleur ook niet met de rest van de auto. Ik gok dus dat dit spatbord om een 1 of andere reden al is vervangen is. Tevens roest hij ook bij de dorpel bij het achterwiel aan de passagierskant. Hier roest hij behoorlijk. Dat wordt laswerk. Ook heeft de motorkap een roestplekje. Roest is wel 1 van de dingen die ik als eerste wil aanpakken, samen met een goede onderhoudsbeurt voor de motor.

Om verder te gaan met de motor. Ondanks een grondige inspectie bij aankoop, kom ik er vandaag helaas achter dat de motor nogal wat olie laat lopen wanneer hij warm is. Zodra ik de auto weer parkeer, drupt het nog even door, maar later stopt dit (Ik denk omdat de olie dan weer afkoelt en dikker wordt). Natuurlijk balen, ondanks dat het blokje prima loopt. Je denkt gelijk aan een lekke koppakking, alleen lijk ik de bron niet te kunnen vinden. Zover ik het aan het einde v/d middag heb kunnen onderzoeken, lijkt het meer tussen een pakking bij de carterpan te komen. (Daar zit ook een pakking lijkt mij?) Ik heb geprobeerd wat foto's te maken, maar hier worden jullie denk ik niet wijzer van.

Ik heb al een hele lijst in mijn hoofd wat ik graag wil aanpakken maar ik ga mij eerst focussen op de motor.

Nou tot zo ver even de introductie van mijn nieuwe liefde.
Laatst gewijzigd door Tonny op 23 mar 2018, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 #23692  door Marthijn
 
Das gewoon een prima degelijke wagen.!
Dit is toch het M20 blok?
Zou de carter pakking ook verdachte maken, en filterhuis even goed controleren.
 #23694  door Tonny
 
Marthijn schreef:Das gewoon een prima degelijke wagen.!
Dit is toch het M20 blok?
Zou de carter pakking ook verdachte maken, en filterhuis even goed controleren.
Alright, ga ik doen.
Nee dit is een m50b20 zonder vanos, 1990-1992. Ergens mid 1992 kwam de m50b20tu, met vanos.
 #23695  door Coach
 
Mooie aankoop! Zo heb ik ze ook graag. Alle gelegenheid om ze helemaal mooi te maken. Rijdt een non-vanos nou veel anders dan een vanos?
 #23696  door Marthijn
 
Ja duidelijk, dacht even dat dit 1 van de eerste E34 ers was, die zijn nog geleverd met het M20 blok
Als je carter pakking lek is kun je de boutjes controleren, draai ze echter niet muurvast, hou je aan de opgegeven NM.
Als je ze toch strakker draaid gaat hij enkel meer lekken.
 #23697  door Tonny
 
Marthijn schreef:Ja duidelijk, dacht even dat dit 1 van de eerste E34 ers was, die zijn nog geleverd met het M20 blok
Als je carter pakking lek is kun je de boutjes controleren, draai ze echter niet muurvast, hou je aan de opgegeven NM.
Als je ze toch strakker draaid gaat hij enkel meer lekken.
Thanks voor de tip. Dan eerst maar is een goede momentumsleutel halen. Heb er wel 1, maar die heb ik een keer in een opwelling gekocht en vertrouw ik niet helemaal omdat hij best goedkoop was :lol:
Coach schreef:Mooie aankoop! Zo heb ik ze ook graag. Alle gelegenheid om ze helemaal mooi te maken. Rijdt een non-vanos nou veel anders dan een vanos?
Ja klopt man, hier kan vast wat moois van gemaakt worden. Ik heb geen ervaring met een m50b20tu(technical update) met vanos. Maar met vanos heb je op 4200tpm je maximale koppel tegenover 4700tpm met de non vanos. Maakt mij niet zoveel uit want de vanos heeft vroeg of laat vaak een revisie nodig. Hier hoef ik mij dus niet zorgen over te maken. Schakel wel een paar toeren later op. Dit was stiekem wel exact het blokje wat ik wou. Vanos zorgt overigens voor variabele kleppentiming.

Hier nog even een foto van het blokje, was ik vergeten bij de beginpost. :roll:
Afbeelding
 #23699  door Coach
 
Ik heb dan wel een vanos motor, maar 4200 of 4700 toeren haal ik toch nooit. Zonde van de auto.
Mijn auto's zijn allemaal automaten omdat ik het gewoon heerlijk vind om er mee te cruisen. En het scheelt een hoop gedoe in de file. Voor rondom huis zou ik wel een handgeschakelde 518 sedan willen hebben. Gewoon voor de fun.
 #23700  door epmans
 
Ahhh ik dacht het al dat je die had gekocht (emmeloord). :D

ziet er inderdaad helemaal niet zo verkeerd uit. Veel plezier ermee en ervan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7